AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nederlandse Dacia-club beroemd in Roemenië
Roemenen verrast door Hollandse zuinigheid
15
De Nederlandse Dacia Logan MCV-fanclub slaat de vleugels uit. Naar aanleiding van een fanclubmeeting deze herfst nabij Utrecht pikten de Roemeense media de warme Nederlandse belangstelling voor hun product op en nodigden de Nederlandse Ger Nijkamp, Logan-fan van het eerste uur en fanclubvoorzitter uit voor een bezoek aan de Dacia-fabriek in Roemenië.
Dacia-club-voorzitter Ger Nijkamp zei tijdens de laatste meeting heel enthousiast te zijn over de opkomst: "We staan hier nu met meer dat 50 auto's, de vorige keer waren het er slechts negen. Dit is écht een unieke opkomst! Zeker als je bedenkt dat de MCV pas een jaar geleden geïntroduceerd werd in Nederland. Daarbij komt dat er leveringsproblemen waren: Dacia had niet verwacht dat de belangstelling voor de MCV in Nederland zo groot zou zijn." Een paar maanden geleden was de levertijd maarliefst zes maanden! Inmiddels kan uit voorraad worden geleverd.
De MCV fans zijn niet onopgemerkt gebleven bij de Roemeense media. De Dacia Logan MCV meeting belandde zelfs op de voorpagina van Evenimentul Zilei, het grootste dagblad van Roemenië. Ook de website www.evz.ro (met meer dan één miljoen bezoekers per dag) plaatste een nieuwsbericht over het evenement. Diverse media pakten het nieuws snel op, waaronder de belangrijke krant de Business Standard. De verschillende media schrijven enthousiast over de populariteit van hun model in Nederland en verbazen zich er tegelijkertijd over dat een land waar het gemiddelde salaris boven de 2.000 euro ligt zó warmloopt voor de lowbudget-auto. Alle publiciteit zorgde ervoor dat de website van de fanclub (www.dacialoganmcv.nl.) het onverwachts druk kreeg. De nieuwsgierigheid van de Roemeense lezers was natuurlijk gegroeid. Helemaal toen de Evenimentul Zilei schreef dat er geen completere site vol informatie en details bestaat over de MCV dan deze Hollandse fansite. Dat geen van de Roemenen dan ook maar een woordje Nederlands kan lezen was blijkbaar niet echt belangrijk.
Driedaags bezoek
Voor Ger Nijkamp was deze media-aandacht een bekroning op zijn werk voor de fanclub. De belangstelling uit Roemenië bleef echter niet beperkt tot een paar nieuwsberichten: enkele dagen na het evenement nodigde Dacia Ger Nijkamp uit om langs te komen in de fabriek in Boekarest. Tijdens een driedaags bezoek aan het Oostblokland heeft Ger diverse vragen van de leden kunnen voorleggen aan de commercieel–directeur Jacques Daniel. De beste man heeft nog een paar jaartjes op het kantoor van Renault Nederland gewerkt. Jacques en Ger hebben daarom lekker in het Nederlands kunnen babbelen.
Ger voelde zich natuurlijk geëerd door de uitnodiging, maar de Roemenen waren duidelijk ook trots Ger te mogen verwelkomen, getuige het feit dat hij zelfs in zijn agenda tijd moest inplannen om de pers te woord te staan. Het is niet zo verwonderlijk dat de Roemenen zo blij zijn met een man als Ger. Voor de opkomende economie in Roemenië is immers de export heel belangrijk. Maar tot nu toe is de Dacia vooral heel populair in zijn land van herkomst. In de hoofdstad is het oppassen dat je niet struikelt over de Dacia's. In de toekomst moet het grootste gedeelte van de Dacia modellen geëxporteerd worden.
Dacia beweert ruimte en kwaliteit te kunnen bieden in combinatie met een lage prijs. Onlangs bleek even het tegendeel, toen er een terugroepactie plaatsvond voor Logan's die vóór 1 januari 2007 verkocht zijn in Nederland. Het blijkt om ongeveer 1.000 auto's te gaan die vanwege een productiefout kans maken op roestvorming bij het achterscherm. Omdat er zes jaar garantie is afgegeven op het plaatwerk, worden mogelijke roestplekjes kosteloos hersteld.
Overtroffen
Zo'n terugroepactie zal de pret niet echt drukken: Dacia heeft een erg goed jaar achter de rug! Wereldwijd werden er vorig jaar 48% meer Dacia's verkocht. De doelstelling om 1.500 Logan MCV's in Nederland te verkopen is ruimschoots overtroffen, want er gingen meer dan 1.900 ruimtewondertjes op kenteken. Dat hadden er nog veel meer kunnen zijn als er geen productieachterstand was ontstaan. Er waren op 31 december 2007 namelijk 3.400 ordners getekend. Gelukkig voor Dacia is de achterstand inmiddels ingelopen, want de doelstelling voor 2008 is wel erg ambities: er moeten in Nederland 5.000 nieuwe Dacia's verkocht worden! Zo lang we dichtbij onze Hollandse zuinigheid blijven moet het goed komen.
PRIVATE LEASE Dacia
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Sandero 1.0 TCe 90 Expression Dacia Sandero 1.0 TCe 90 Journey | Stoelverwarming | Navigatie | Climate Control | Parkeersensoren voor | Achteruitrijcamera | Dodehoek detectie |
- 2024
- 7.504 km
€ 20.400

Dacia Sandero 0.9 TCe Lauréate | Navigatie | Trekhaak | Airco |
- 2014
- 89.688 km
€ 7.250

Dacia Duster 1.3 - 130PK TCe Extreme | Trekhaak (1500 KG) | 360 Camera | Apple CarPlay/Android Auto | Navi | Climate Control | Cruise Control | Lichtmetalen Velgen | Armsteun | Full LED |
- 2022
- 25.941 km
€ 21.435
Lees ook
Nieuws
Dacia Bigster volgens Renault: Renault Boreal!
Nieuws
Renault Kangoo Limo: geen Kangoo, wel absurd
Nieuws
Eerste Dacia Stepway had bijna 20 jaar geleden een vleugje Range Rover
Nieuws
Renault Clio verdrijft Dacia Sandero als populairste auto van Europa
Nieuws