Motorenaanbod Renault Clio bekend
Géén EV, wel hybride
Renaults splinternieuwe vijfde generatie Clio is al vanuit diverse hoeken belicht, maar over wat de Franse hatchback – die de nieuwe 208 van Peugeot lijnrecht tegenover zich krijgt – gaat aandrijven, hield Renault de lippen nog stijf op elkaar. Tot vandaag.
Op de internationale motorenlijst verschijnen 65 pk en 75 pk sterke turboloze 1.0 SCe’s, benzinemotoren die níet naar Nederland komen. In ons land komt de nieuwe generatie van ‘de nummer twee van Europa’ beschikbaar met een 100 pk en 160 Nm sterke 1.0 TCe, een geblazen driepitter waarmee we in de Micra al konden kennismaken. Die benzinemotor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, maar komt ook met de Xtronic-automaat beschikbaar. Inderdaad: een CVT-automaat, maar wel één die de aanwezigheid van versnellingen simuleert als je het gaspedaal dieper dan 50 procent intrapt.
Hoger op de lijst staat de samen met Daimler tot stand gekomen 1.3 TCe, een inmiddels bekende 130 pk en 240 Nm sterke machine die in de Clio alleen met een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling leverbaar wordt. Dieselen kan met een 1.5 BlueDCi die 85 pk en 220 Nm levert. De 115 pk sterke dCi komt niet naar ons and.
In tegenstelling tot de 208 komt van de Clio geen elektrische versie beschikbaar. Daar heeft Renault immers de straks vernieuwde Zoe voor. Wel komt er vanaf 2020 hybride versie beschikbaar, een auto met een turboloze 1.6 die samen met een elektromotor goed is voor zo’n 150 pk. Het accupakket dat onder de achterbank ligt is 1,2 kWh groot. Deze eerste hybride aandrijflijn van Renault draagt de naam E-Tech.
Prijzen en exacte specificaties volgen in een later stadium.