Met eerste Polo liet Volkswagen koper op houtje bijten
Karige instapper
Door de komst van de gefacelifte Volkswagen Polo doken we in de geschiedenis van het model dat in 1975 het levenslicht zag. Het was een goed besluit van Volkswagen om de Audi 50 te adopteren en de Polo als nieuw instapmodel onder de Golf te voeren. Alleen liet het de kopers aanvankelijk wel onbeschaamd op een houtje bijten. Want wat was de eerste VW Polo kaal!
In Autotest 1976, het oudste uit de reeks jaarboeken waarin de in 1975 geïntroduceerde Volkswagen Polo voorkomt, staat aan het einde van elke technische tabel een reeks getallen waarmee de standaarduitrusting wordt weergegeven; de lezers kunnen aan de hand daarvan in een separate tabel met 50 items opzoeken wat er zoal op en aan de beschreven auto’s zit. Ter indicatie: bij de Golf GTI zijn dat 22 voorzieningen, terwijl even verderop, bij de luxueuze Volvo 264 DL, van 28 zaken melding wordt gemaakt. Bij de basisversie van de Polo zijn het er welgeteld zes.

De Polo op deze foto heeft wél een benzinemeter.
De kopers moesten het doen met een choke-waarschuwingslicht, verstelbare rugleuningen, stuurslot, alarmverlichting, een neerklapbare achterbank en stoffen bekleding. Meer niet. Nu is het best te billijken dat de kleine VW niet was uitgerust met nummer 46 (met vinyl bekleed dak) of 50 (airconditioning), terwijl de absentie van een toerenteller of een radio evenmin een schande was. Maar dat VW zelfs had bespaard op een toch niet geheel onbelangrijk onderdeel als een benzinemeter, was de testers zelfs in 1975 te gortig. En wat te denken van ruitenwissers die na het uitschakelen niet terugvallen in de nulstand, of een achteruitkijkspiegel zonder anti-verblindingsstand? De achterklep had niet eens een gasdemper om hem omhoog te houden, iets waarvoor je naar de bijna 900 gulden duurdere Polo L moest uitwijken. Dan kreeg je er bovendien pas ruitenwissers met twee snelheden, tapijt en ‘luxe binnenbekleding met geluiddempend materiaal’ bij.
Kennelijk moest het verschil met de even grote, maar flink duurdere Audi 50 LS groot genoeg zijn. Ook was er een van 1.093 naar 895 cc verkleinde motor, die zich trouwens wel prima van zijn taak wist te kwijten. Het was een vlijtig machientje, gekoppeld aan een fijne vierbak, die samen met het eenvoudige, maar voortreffelijk afgestemde onderstel opmerkelijk veel rijplezier opleverde. Niettemin was het prijsverschil met de ruimere Golf zo klein, dat de balans naar dat grotere model doorsloeg, zo betoogde de redactie. “Tenzij u écht een spaar-auto wilt, dan is er geen bezwaar tegen de Polo.”
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Polo 900 |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 4 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 6.590 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 895 cc |
Maximaal vermogen | 33 kW / 45 pk bij 3.500 tpm |
Maximaal koppel | 61 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 36 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.605 mm / 1.560 mm / 1.345 mm |
Wielbasis | 2.330 mm |
Massa leeg | 685 kg |
Laadvermogen | 415 kg |
Banden | 135SR13Prijzen |
Topsnelheid | 135 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 21,2 s |
Lees ook

De Volkswagen EA827-motorenfamilie trof je op de gekste plekken

Volkswagen Polo vs. Toyota Yaris - Vergelijkende Test

Hoe de Volkswagen Polo zijn carrière als Audi 50 begon

In het wild: Volkswagen Polo (1977)

Ford Fiesta vs. Peugeot 104 vs. VW Polo - Classics Test

Mercedes’ eerste Shooting Brake was er voor de stroomlijn
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (128) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.