Mercedes daagt andere autofabrikanten uit met record: 3.717 elektrische kilometers in 24 uur
210 km/h bleek ideale snelheid.
Mercedes heeft met zijn nieuwe CLA een record gezet voor elektrische productieauto's: de auto reed 3.717 kilometer in 24 uur. "We verwachten dat dit een nieuwe test wordt voor autofabrikanten. "
Bij elektrisch rijden speelt de actieradius altijd een grote rol en als je langere afstanden wilt rijden, is snel kunnen laden ook een prettige bijkomstigheid. Wil je alles ultiem combineren, dan gaat het om de capaciteit van je accu, hoe snel kun je laden, hoe zuinig is de auto en welke snelheid is ideaal? Mercedes heeft hiervoor een eigen uitdaging verzonnen, waarmee het de andere fabrikanten de handschoen toewerpt: hoe ver kan een EV rijden in 24 uur? De nieuwe elektrische versie CLA heeft hiervoor op het Nardò-testcircuit in Zuid-Italië een dag lang rondjes gereden. Er is alleen gestopt om te snelladen. Hiervoor waren een aantal zaken belangrijk: bij welke accustand stop je om te laden, tot hoever laad je de accu weer op en welke snelheid is het beste? Zoals iedereen die wel eens plankgas door Duitsland rijdt namelijk wel weet, zorgt dit voor een bijzonder hoog verbruik, waardoor je meer moet tanken of laden. En bij een EV kost dat meer tijd dan in een benzineauto, ook als je heel snel kunt laden. Je moet dus een goede balans vinden. De eindscore van de CLA was 3.717 kilometer en de snelheid die werd gereden, was een opvallend hoge 210 km/h, waardoor je kunt uitrekenen hoe lang de auto heeft stilgestaan om te laden. We weten dat de nieuwe CLA dankzij zijn 800-volt-systeem tot 320 kW kan laden en dat de grootste nieuwe accu 85 kWh biedt. De 800 volt zorgt er bovendien voor dat langere tijd het volledig vermogen kan worden geleverd, ook bij lagere accu-niveaus. Daarnaast is de CLA vrij zuinig. Voor de concept gaf het merk een verbruik op van zo'n 12,7 kWh/100 km.
Elektrisch verbruik verklapt Mercedes niet
Mercedes wil niet verklappen bij welke accu-niveaus het stopte om te laden en tot hoever de accu steeds werd opgeladen. Ook het eindverbruik wordt niet vermeld. "Dit is door de hoge snelheid uiteraard een getal dat ver weg staat van de WLTP-score, dus we vinden dat dat wat verwarrend werkt. Daarom houden we dat nog even voor ons. We zijn uiteraard met een volledig volle accu begonnen en we kunnen verklappen dat we de auto tussendoor tot minder dan 80 procent van de capaciteit hebben opgeladen. We denken echter dat we hier een nieuwe uitdaging hebben waarmee autofabrikanten kunnen laten zien hoe efficiënt hun EV is: verbruik, laadsnelheid en accucapaciteit komen samen.”
Oké, beste autobouwers, de lat ligt op 3.717 kilometer. Wie kan het beter? Voor auto's van merken als Tesla en Lucid ligt hier toch wel een uitdaging die de moeite waard is, zou je zeggen.

De CLA heeft in die 24 uur heel wat keren aan de snellader gehangen.