Mercedes-Benz CLA Shooting Brake: in lijn der traditie

Technologisch gezien vaandeldrager voor het merk

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
Mercedes-Benz CLA Shooting BrakeMercedes-Benz CLA Shooting BrakeMercedes-Benz CLA Shooting BrakeMercedes-Benz CLA Shooting BrakeMercedes-Benz CLA Shooting Brake

Zeg je CLA, dan zeg je Shooting Brake. De nieuwe CLA sedan zag al eerder het daglicht. Nu is het de beurt aan zijn iets ruimere broer. Uiterlijk lijkt de nieuwe Mercedes CLA Shooting Brake sterk op zijn voorganger, onderhuids vinden we het neusje van de zalm als het op aandrijftechniek en multimedia aankomt. In eerste instantie en voor het eerst volledig elektrisch, volgend jaar volgt de CLA met benzinehybride.

Ken je de gestroomlijnde Vision EQXX nog? Die haalde een imposante 1.202 kilometer op een acculading (100 kWh), wat grotendeels is toe te schrijven aan de extreem gestroomlijnde koets met een Cw-waarde van 0,17. De nieuwe CLA sedan komt daar met zijn 0,21 redelijk dicht bij in de buurt, van de Shooting Brake hebben we nog geen opgave. Tegelijk met deze CLA maakt een nieuw platform zijn debuut: MMA, een afkorting die staat voor Mercedes-Benz Modular Architecture. Dat dient als basis voor meer toekomstige modellen, zoals een nieuwe EQA en EQB. Het modulaire karakter komt niet alleen in verschillende voertuigsoorten tot uiting, maar ook in twee typen aandrijflijn: benzine en elektrisch. Een strategie die meer merken toepassen, het is gokken op twee paarden, slim en noodzakelijk.

a href=

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Tweetraps transmissie

Het hart van de elektrische Mercedes CLA Shooting Brake is de nieuwe, volledig in eigen huis ontwikkelde elektromotor, de 272 pk sterke eATS 2.0, gecombineerd met een 800 volt-systeem. Het bijzondere van deze aandrijflijn is de geïntegreerde tweetraps automatische transmissie. We kennen dit principe van de Porsche Taycan, waar het is toegepast om de prestaties te optimaliseren. Dat is deels ook het geval in de CLA, maar daar draait het nog meer om de efficiëntie, hoewel ook de acceleratie en het trekgewicht (1.500 of 1.800 kg) profiteren van de twee versnellingen. De CLA 350 heeft een tweede motor op de vooras. Geen asynchroonmotor, maar een permanent magneetsynchroonmotor (PSM) die volledig ontkoppeld kan worden. Alleen de aandrijfassen zorgen dan nog voor extra wrijvingsweerstand, maar de actieradius van 730 km laat een gering verschil zien met de achterwielaangedreven CLA Shooting Brake, die goed is voor 761 km.

Laden met 320 kW

Over dat 800 volt-systeem was nogal veel te doen vanaf het moment dat Mercedes de nieuwe CLA aankondigde. Want wat is het geval? De CLA kan niet laden bij een 400 volt DC-lader, waar merken als Kia, Porsche en Smart een omvormer of andere oplossing bedacht hebben voor hun 800 volt-platform. Domme zet van Mercedes of bewuste strategie? Zelf lijken ze niet warm of koud te worden van alle kritiek, maar toch is besloten om vanaf volgend voorjaar een omvormer als optie aan te bieden. Voor de goede orde: het gros van de snelladers werkt met 800 volt, behalve de superchargers van Tesla. Daar kun je dus niet terecht met je elektrische CLA. Aan de andere kant: dankzij die riante actieradius hoef je niet zo vaak aan de paal. En sta je daar eenmaal aan en zijn de omstandigheden optimaal, dan kun je met 320 kW laden. Dat komt neer op 310 kilometer in tien minuten. De NMC-accu heeft een bruikbare capaciteit van 85 kWh en heeft in vergelijking met de vorige accu een twintig procent hogere energiedichtheid. Het aandeel kobalt is verder teruggedrongen. Volgend jaar komt een kleinere accu beschikbaar: LFP, met een netto capaciteit van 58 kWh. Zelfs daarmee heeft deze auto een heel behoorlijke actieradius, hoewel er nog geen cijfers zijn gecommuniceerd. De CLA Shooting Brake is voorbereid op bi-directioneel laden, V2L en V2G.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Recuperatie: one pedal, maar dan anders

Mercedes ontwikkelde een nieuw type warmtepomp die op basis van lucht werkt en zijn warmte onttrekt aan de accu, de motor en de omgeving. Deze pomp gebruikt slechts een derde van de energie die een conventioneel verwarmingssysteem nodig heeft. Onder zeer koude omstandigheden springt kortstondig elektrische verwarming bij, daar valt niet aan te ontkomen. Van de recuperatie is ook een studie gemaakt, met als basis een ‘one box’-remsysteem. De rembekrachtiger en de ESP-unit zijn gecombineerd in een compacte module. In de praktijk komt het erop neer dat remmen altijd via recuperatie gaat, zelfs tijdens een noodstop op gladde ondergrond werkt het nog mee, tot maximaal 200 kW. Voor welke modus je ook hebt gekozen. Die bedien je door de selectiehendel van de rijstand aan de stuurkolom naar voren of naar achteren te bewegen. Kies je voor de automatische modus, dan houdt het systeem rekening met het verkeer vóór je en krijg je via een melding op het dashboard het advies om het stroompedaal te liften. Daarnaast is er input vanuit de navigatie en wordt de snelheid automatisch aangepast aan de bocht of rotonde die komt.

Vierde generatie MBUX

Het brein van de CLA Shooting Brake is het Mercedes-Benz Operating System, kortweg MB.OS, dat volledig over the air up-to-date wordt gehouden. Voor het infotainmentsysteem is er Mercedes-Benz User Experience, MBUX, en wel van de vierde generatie. Inclusief een virtuele assistent die onder meer Chat GTP en Google gebruikt. Het navigatiesysteem maakt gebruik van Google Maps en berekent lange routes inclusief laadstops en neemt uiteraard alleen maar 800 volt-laders mee in de calculatie. De afwerking en de gebruikte materialen zijn zoals we die in een Mercedes mogen verwachten, ook al zien we in de onderste regionen hard, zwart plastic en ogen de chromen randen rond de buitenste ventilatieroosters bijna kitsch. Verder zien we dat ook Das Haus de overstap naar slechts twee raamschakelaars heeft gemaakt, met de keuze uit voor of achter.

Sterrenhemel, grote frunk

Hoe zit het met de bagageruimte van de CLA Shooting Brake? Die meet 455 liter (was 485) en voorin is er een frunk met een inhoud van 101 liter, ook bij de 4WD. Aan de trekhaak mag 1.500 kg, voor de 350 is dat zelfs 1.800 kg. Vergelijken we de buitenmaten met die van de huidige, dan zien we dat de nieuwe 3,5 langer, 2,5 cm breder en 2,7 cm hoger is. Met zijn lengte van 4,73 komt deze CLA heel dicht in de buurt van de 4,75 m lange C-Klasse Estate. Net als de CLA sedan, heeft ook de Shooting Brake een panoramadak, maar dan met optionele functies. Zo is de mate van transparantie regelbaar en kun je een schouwspel van 158 sterren tevoorschijn toveren. Het stuur van de Shooting Brake heeft meer fysieke knoppen, zoals links een tuimelschakelaar voor de cruise control/snelheidsbegrenzer en rechts een draaiwieltje voor het volume.

Hybride: 4-cilinder en voorwielaandrijving

Mercedes geeft een gemiddeld verbruik op van 12,7 kWh/100 km (13,2 voor de 350). Dat is keurig en daar moeten we een kleine kanttekening bij plaatsen. Want de basisversie staat op 17-inch wielen met gestroomlijnde wieldoppen, we kennen ze van andere merken. Dan heb je op de vooras 205/55 R17 en achter 225/55 R17. Minder rol- en luchtweerstand dan met de 19-inch (225 voor, 255 achter). Er komt dus ook een CLA Shooting Brake met verbrandingsmotor en dan heb je ineens een voorwielaandrijver (4matic is leverbaar). Voor de aandrijving zorgt een 1,5-liter benzine-viercilinder met 136, 163 of 190 pk, ontwikkeld in een joint venture met Geely. Die krachtbron zit vast aan een nieuwe achttraps automaat met dubbele koppeling en een geïntegreerde elektromotor met een vermogen van 27 pk. Daarmee is dit een hybride, volledig elektrisch rijden kan in de stad, maar ook op snelheden tot circa 100 km/h. In de loop van volgend jaar komt de CLA Shooting Brake op de markt. Zoek je het liever hogerop met deze technologie, dan moet je je geduld iets langer op de proef stellen en wachten op de SUV’s die gaan komen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (95)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.