Mercedes-Benz van Adolf Hitler onder de hamer

In januari geveild

Mercedes-Benz van Adolf Hitler onder de hamer
De Mercedes-Benz 770K Grosser Offener Tourenwagen die voor Adolf Hitler werd gebouwd, zal in januari door Worldwide Auctioneers worden geveild. Dat zal gebeuren in Scottsdale in de Verenigde Staten. De auto is tussen oktober 1939 en mei 1941 verschillende malen door de dictator gebruikt.

Het model is één van de slechts vijf overgebleven Offener Tourenwagen-uitvoeringen van de 770K, een auto uit de W150-modelserie die tussen 1938 en 1943 werd gebouwd. De auto is voorzien van een 230 pk sterke achtcilindermotor, waarmee een topsnelheid van meer dan 160 kilometer per uur werd behaald.

Het exemplaar in kwestie werd in september 1938 besteld door de privéchauffeur van Hitler, de SS'er Erich Kempka. Op diens verzoek werden rondom kogelwerend glas en bepantsering gemonteerd. In 1939 werd de auto voor het eerst ingezet voor een rit naar de Rijkskanselarij. Vervolgens liet Hitler zich in het voertuig rijden tijdens het bezoek van de Italiaanse dictator Benito Mussolini aan München in juni 1940.

Tien procent van de verwachte opbrengst van de Mercedes, waarover verder geen mededelingen worden gedaan, zal volgens Worldwide Auctioneers worden gebruikt om de kennis van en het bewustzijn ten aanzien van de jodenvervolging te vergroten. Vorig jaar ging ook een Mercedes-Benz van nazibeul Reinhard Heydrich onder de hamer.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Arval
Mercedes-Benz A 180 Business Line (5D/7A)
€ 562
 
Arval
Mercedes-Benz B 180 Business Line (5D/7A)
€ 572
 
Arval
Mercedes-Benz GLB 180 Business Line (5D/7A)
€ 734
 
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLA 180 Business Line (5D/7A)
€ 752
 

Lezersreacties (103) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.