Mercedes-Benz SL opnieuw in beeld
Klassiek profiel
De nieuwe Mercedes SL werd onlangs al door Mercedes zelf getoond, maar is nu ook door onze eigen spionagefotograaf gespot. Er is dus meer te zien, maar toch zijn er ook nog een heleboel vragen.
De Mercedes SL is een heel belangrijke auto. Niet zozeer vanwege de verkoopaantallen – het blijft een nicheproduct – maar wel vanwege de historie. De SL is één van de oudste modellijnen van Mercedes. Bovendien is het model vanaf de eerste generatie - de 300 SL - een legende.
Tegenwoordig lijkt Mercedes echter niet zo goed te weten wat het precies met de SL aan moet. Concurrentie heeft de relatief grote en zware roadster eigenlijk vooral in eigen huis. Op het gebied van comfortabele vierzitscabrio’s heeft Mercedes meer modellen dan welk ander merk ook. Aan de andere kant van het spectrum vinden we de AMG GT, een tweezits roadster die sportiever is dan de SL, maar tegelijkertijd toch wel stevig in z’n vaarwater zit.
Toch gaat de SL de geplande inkrimping van het modellenaanbod overleven. De historische waarde is kennelijk te groot. Om het gevaar van het ‘dubbelen’ op te vangen, wordt de auto door AMG ontwikkeld samen met de nieuwe AMG GT. Qua positionering wordt de SL dus het open alternatief voor die – dichte – GT, maar de auto krijgt wel een eigen koets en dus ook een eigen naam. Officieel wordt dat dan trouwens Mercedes-AMG SL, gevolgd door een tweecijferig nummer.
Dak beter te zien
Vooral rond het dak geeft de SL zich meer bloot dan op de beelden van Mercedes zelf. De lijn rond de zijruitpartij is nu goed te zien, net als de vorm van het dak zelf. Toch doet Mercedes nog z’n best om te verhullen om wat voor soort cabriodak het gaat. Twee ‘dakrails’ in lengterichting dienen ter afleiding. De kans is groot dat de SL z’n stalen klapdak gaat inruilen voor een stoffen exemplaar, zij het dan uiteraard wel van de strakste vorm.
Met z’n lage, lange neus en diep ingesneden wielkasten heeft de SL een traditionele, sportieve vorm die op het eerste gezicht goed op het netvlies ligt. Dat de auto wordt ontwikkeld door AMG, blijkt onder meer uit de typerende uitlaateindstukken. Verwacht alleen AMG-motorversies, beginnend bij een SL 43. Aan de bovenzijde van het gamma gonst het rond een SL 73e, een geëlektrificeerde en vierwielaangedreven versie met een vermogen van zo’n 800 pk.
Uitgelicht aanbod

Mercedes-Benz SL 560 SL 1988 Cabrio Nederlands kenteken
- 1988
- 174.854 km

Mercedes-Benz SL Roadster 63 4MATIC+ AMG ALPHINE GRIJS MANUFAKTUR | CARBON EXTERIEUR/EXTERIEUR PACK | ACHTERASBESTURING | DISTRONIC PLUS-Q | TRACK PACE | AMG-DYNAMIC-PLUS PACK | DIGITALE ANIMATIE KOPLAMPEN | STOELKOELING/VERWARM | SEMI ANILINE LEDER | MAGIC VISION CONTROL | KEYLESS | CARBON SPIEGELKAPPEN | AUGMENTED REALITY VIDEO | BURMESTER | ETC.
- 2022
- 11.848 km

Mercedes-Benz SL 55 AMG | Carbon | Stoelventilatie | Designo Lak | Bose | 19"
- 2007
- 70.669 km
Lees ook

Mercedes-AMG SL63 als Motorsport Collectors Edition

Bentley Continental GTC V8 vs. Mercedes-AMG SL 63 - Dubbeltest

Mercedes-Benz 300 SL (1991) - Liefhebber Gezocht

Vijf occasions voor de doe-het-zelver

Mercedes-Benz 190 SL (1960) - In het Wild

Mercedes-AMG SL vs. Porsche 911 Cabriolet - Dubbeltest
Lezersreacties (14) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.