Meer details en foto's nieuwe Range Rover

Land Rover Range Rover
Land Rover Range RoverLand Rover Range RoverLand Rover Range RoverLand Rover Range RoverLand Rover Range RoverLand Rover Range RoverLand Rover Range RoverLand Rover Range RoverLand Rover Range RoverLand Rover Range RoverLand Rover Range RoverLand Rover Range RoverLand Rover Range RoverLand Rover Range Rover
Bij de introductie gaf Land Rover maar mondjesmaat informatie over z'n nieuwe Range Rover, maar nu is het tijd voor een diepere duik in de ins en outs van de machtige SUV.

Voor de Nederlandse markt komen er drie versies beschikbaar, alle drie met achttrapsautomaat. De eerste versie is de TDV6. Die heeft een 3,0-liter turbodiesel onder de kap met een vermogen van 258 pk en een maximumkoppel van 600 Nm. Het gemiddeld verbruik is 7,5 liter per 100 km, want in combinatie met een tankinhoud van 85 liter een actieradius van 1.149 kilometer betekent. De CO2-uitstoot is 196 g/km. De sprint naar 100 km/h kost 7,9 seconden en de topsnelheid is 210 km/h.

Optie twee is de TDV8. Die heeft een 4,4-liter V8 turbodiesel onder de kap met een vermogen van 339 pk en een maximumkoppel van 700 Nm. Het gecombineerd verbruik is 8,7 liter/100 km, maar door de brandstoftank van 105 liter is de actieradius hier zelfs 1.215 kilometer. De CO2-uitstoot is 229 g/km en de sprint naar 100 km/h kost 6,9 seconden. De koek is op bij 218 km/h.

Wie vindt dat een Range Rover toch echt een dikke benzinemotor onder de kap moet hebben, kan tenslotte terecht bij de 5.0 V8 Supercharged. Dan heb je 510 pk en 625 Nm tot je beschikking. Het resultaat is wel een CO2-uitstoot van 322 g/km. Met het gemiddeld verbruik van 13,8 liter per 100 km kom je 776 kilometer ver op een tank. De sprint naar 100 km/h kost 5,4 seconden en de topsnelheid is begrensd op 225 km/h. Optioneel kan Land Rover deze verhogen naar 250 km/h.

Veel lichter

Veel merken weten hun nieuwe auto's lichter te maken dan de vorige generatie, maar geen van hen komt in de buurt van wat Land Rover met de nieuwe Range Rover presteert. De nieuwe generatie is maar liefst 420 kilogram (!) lichter dan de vorige, het gevolg van de toepassing van een lichtgewicht aluminiumconstructie. Die is verwant aan die van de XJ van concerngenoot Jaguar.

Maar ook de luchtvering op alle vier de hoeken van de auto is opnieuw ontwikkeld. Land Rover belooft dat het bekende rijcomfort blijft, maar dat de auto tegelijkertijd veel dynamischer rijeigenschappen heeft. De Range Rover gaat voortaan strakker door de bocht en heeft een natuurlijker gevoel in het stuur.

De Range Rover krijgt de nieuwste versie van Land Rovers Terrain Response System mee, een systeem dat de omgeving analyseert en daar zaken als de vering op aanpast. Door betere isolatie is de Range Rover stiller dan voorheen. Achterin is er 118 millimeter meer beenruimte.

De nieuwe Range Rover beleeft eind deze maand z'n debuut op de Autosalon van Parijs. De verkoop start ook deze maand, maar de levering start in ons land in januari. In de loop van 2013 volgt ook nog een dieselhybride met een verwachte CO2-uitstoot van 169 g/km.

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.