Meer dan de helft van alle nieuwe Ferrari’s is een hybride
EV-project gaat soepel
Meer dan de helft van alle nieuwe Ferrari’s wereldwijd is inmiddels een hybride, meldt het exclusieve Italiaanse merk. Ook met de ontwikkeling van de eerste volledig elektrische Ferrari gaat het voor de wind.
Ook een exclusief merk als Ferrari ontkomt er niet aan om de verkoopresultaten openbaar te maken. Net als BMW kijkt het na een maandje rekenen terug op een gezond derde kwartaal, waarbij er 5 procent méér auto’s zijn verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal verkocht Ferrari in de eerste negen maanden van 2023 10.418 auto’s, 5 procent meer dan in 2022. Voor het derde kwartaal gaat het om 3.459 exemplaren en een stijging van 9 procent.
Ook bij Ferrari is het effect van elektrificatie inmiddels niet meer te missen. In het aanbod spelen de hybride modellen weliswaar nog niet de grootste rol: de 812, Roma, de nieuwe Purosangue en de inmiddels uit productie genomen Portofino worden nog gewoon aangedreven door benzinemotoren. De hybride modellen die er al wél zijn, de SF90 en de 296, spelen echter een grote rol in de verkopen. Ferrari rept van 51 procent van het totaal, wat dus allemaal komt door (de varianten van) deze modellen. De kans dat dit aandeel gaat dalen is stiekem groot, omdat de Purosangue naar verwachting een groot, zij het niet té groot aandeel gaat leveren.
Ferrari SF90, momenteel de snelste hybride van het merk. Hier als open Spider.
Automotive News Europe meldt dat het Ferrari op het gebied van volledig elektrische modellen ook voor de wind gaat. Zo’n volledig elektrische Ferrari is er nog niet, maar het is geen geheim dat eraan wordt gewerkt. CEO Benedetto Vigna zou hierover hebben gezegd: “Ferrari’s eerste EV-project gaat zoals gepland, maar sommige onderdelen lopen zelfs voor op schema”. Vooralsnog gaan we er evengoed vanuit dat de eerste Ferrari-EV zich in 2025 aandient.