en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Mazda laat op de Tokyo Motor Show de dichte versie zien van de MX-5. Hij wordt in gelimiteerde oplage alleen op bestelling in Japan verkocht.
De Mazda MX-5 is een wereldauto, letterlijk en figuurlijk. Sinds zijn debuut in februari 1989 heeft hij op veel markten zijn sporen verdiend als dé kleine cabrio. Intussen wachten we op de nieuwe versie, die vermoedelijk in 2005 zal komen.
Mazda's afdeling voor speciale versies heeft intussen op basis van de MX-5 een coupé-versie gebouwd, die op de Tokyo Motor Show, op 22 oktober zal worden onthuld. De carrosserie is niet alleen voorzien van een dak, hij is bovendien versterkt. Veel gewicht heeft dat alles niet in de schaal gelegd, want de Coupé weegt maar net 10 kg zwaarder dan de MX-5.
Mazda heeft drie coupéversies, waarvan er twee in zeer gelimiteerde oplage worden gebouwd en ook niet zullen worden geëxporteerd. Typ A, die een beetje Ferrari-DNA heeft en waarvan slechts 200 exemplaren komen. Hij heeft wielkastverbreders, een voor- en achterschort van koolstofvezel en een achterspoiler. Onder de kap staat de 160 pk sterke 1,8-litermotor die gekoppeld is aan een zesbak.
Typ E komt wat Britser over (vernoemd naar de Jaguar E-Type...). Hij is dan ook comfortabeler afgesteld en uitgerust met een viertraps automatische transmissie. Dezelfde 1.8 levert in deze configuratie 154 pk. Van deze versie zullen er 150 worden gebouwd. De laatste is de S-Type, die niet in een gelimiteerde oplage wordt gebouwd. Hij ziet er bijna identiek uit als de MX-5 en men heeft keuze uit een 1.6-litermotor met 125 pk met vijfbak, of de 1.8 met 160 pk en zesbak. Of deze coupé naar Europa komt, is nog niet bekend.