Mazda komt met nóg schonere benzinemotor
Na SkyActiv-X komt SkyActiv-3
Vorig jaar toonde Mazda het innovatieve SkyActiv-X: een benzinemotor die voor een deel van de tijd te werk gaat volgens het dieselprincipe. Het resultaat is een verbruik en een CO2-uitstoot van dieselniveau, alleen dan zonder de ongewenste roet- en NOx-uitstoot. Een groot deel van het mengsel wordt niet ontstoken door een vonk van de bougie, maar krijgt net als bij een diesel zijn hitte door het samenpersen van het mengsel. Hoewel we nog tot volgend jaar geduld moeten hebben voordat deze techniek op de markt komt, onthullen de Japanners nu alweer een volgende stap, volgens Automotive News.
Mazda's technische topman Mitsuo Hitomi geeft aan dat na SkyActiv-X de prioriteit bij het verbeteren van thermische efficiëntie komt te liggen. Als het Mazda lukt om de efficiëntie met 27 procent te verbeteren, kan de motor emissies bereiken die vergelijkbaar zijn met die van een elektrische auto. Mazda vergelijkt hierbij de verbruikscijfers van de motor met de uitgestoten koolstofdioxide die vrijkomt bij het produceren van de elektriciteit voor EV's. Er is nog niet bekend wanneer de techniek verder wordt uitgerold.
PRIVATE LEASE Mazda
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Alfa Romeo Tonale - Hard zoeken naar Alfa DNA

Kia Rio (2017-heden) - Occasion aankoopadvies

Deze versies van de Volkswagen Corrado durfde VW niet te bouwen

Waarom middenconsole van de Toyota Supra door handbak op de schop moest

Zelfs Saab dacht aan een SUV Coupé

Praktijkverbruik: zo zuinig is de Toyota RAV4 Hybrid
Lezersreacties (148) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.