Mazda komt met nóg schonere benzinemotor
Na SkyActiv-X komt SkyActiv-3
Vorig jaar toonde Mazda het innovatieve SkyActiv-X: een benzinemotor die voor een deel van de tijd te werk gaat volgens het dieselprincipe. Het resultaat is een verbruik en een CO2-uitstoot van dieselniveau, alleen dan zonder de ongewenste roet- en NOx-uitstoot. Een groot deel van het mengsel wordt niet ontstoken door een vonk van de bougie, maar krijgt net als bij een diesel zijn hitte door het samenpersen van het mengsel. Hoewel we nog tot volgend jaar geduld moeten hebben voordat deze techniek op de markt komt, onthullen de Japanners nu alweer een volgende stap, volgens Automotive News.
Mazda's technische topman Mitsuo Hitomi geeft aan dat na SkyActiv-X de prioriteit bij het verbeteren van thermische efficiëntie komt te liggen. Als het Mazda lukt om de efficiëntie met 27 procent te verbeteren, kan de motor emissies bereiken die vergelijkbaar zijn met die van een elektrische auto. Mazda vergelijkt hierbij de verbruikscijfers van de motor met de uitgestoten koolstofdioxide die vrijkomt bij het produceren van de elektriciteit voor EV's. Er is nog niet bekend wanneer de techniek verder wordt uitgerold.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Nu zijn ze duurder maar Wiborg kon nog voor relatief weinig een Mazda MX-5 als eerste auto kopen

Met deze Japanse compacte hybride SUV's met de kop eraf kun je nog jaren zorgeloos rijden

Zo gaan onze elektrische middenklassers met kou om: updates Mazda 6e en VW ID7

Meer elektrische Mazda's op komst: Mazda 3e, 2e, CX-5e én CX-6e



