Lexus LX 700h: dik aan de hybridetop
Ruig hybride vlaggenschip
In de markt voor een dikke hybride van Lexus? Dan kwam je al snel uit bij de dikke 500's van de LC en de LS. Ver buiten Nederland introduceert Lexus nu de 700h. Die aandrijflijn is beresterk en ligt in een beul van een luxueuze top-SUV.
De Lexus LS is en de LC was in Nederland onder meer als hybride 500h leverbaar. De motoraanduiding van die 359 pk sterke stekkerloze hybride aandrijflijn ken je waarschijnlijk ook van de Lexus RX. Die is er ook als 500h, maar die 371 pk sterke variant heeft geen 3.5 V6 zoals de genoemde LS 500h en LC 500h, maar een 2.4 viercilinder. In zijn dikste SUV introduceert Lexus nu een aandrijflijn met de indrukwekkende naam 700h. Die staat binnen de hybride Lexus-gelederen op eenzame hoogte. Relevant? Welnee, maar leuk voor het nisje in je brein dat zich laat vullen met autoweetjes van betwistbare relevantie.
Allereerst: wat is een Lexus LX ook alweer? Nou, dat is in zekere zin de Lexus-variant van de full-size Toyota Land Cruiser (J300) die je in Nederland niet kunt kopen. De Toyota Land Cruiser die hier wél te koop is (de 'Prado' J250) is een maatje kleiner en ook dáár heeft Lexus een eigen versie van: de GX. In dit artikel speelt de LX een hoofdrol. Die was er in onder meer de Verenigde Staten al als LX 600 met een 415 pk sterke biturbo 3.5 V6 en is er vanaf nu ook als hybride, in de vorm van de 700h. Die heeft een 3.4 V6 met twee turbo's en een tientraps automaat. Samen met een elektromotor - die tussen de zescilinder en de transmissie zit - levert dat de 2.700 kilo zware SUV een systeemvermogen op van 463 pk en 790 Nm. De accu bevindt zich onder de bagageruimte. Volgens de Japanners moet de Lexus door 70 centimeter diep water kunnen ploegen, wel zo prettig als je plotseling een beek moet doorkruisen. Interessant: volgens Lexus heeft de LX een traditionele startmotor en dynamo zodat de LX 700h ook in actie kan komen als het hybride deel van de aandrijflijn er geen zin meer in heeft. Mocht dat ver van de bewoonde wereld voorkomen, dan ben je Lexus vast dankbaar daarvoor. Verder hebben de Japanners de LX op detailniveau fijngeslepen, maar dat laten we hier even buiten beschouwing.
De Lexus LX en de genoemde GX zijn niet de enige SUV's van het merk die je in Nederland niet kunt kopen. Zo heeft Lexus tussen de RX en GX de TX in het gamma. Dat is in zekere zin het Lexus-broertje van de hier niet leverbare Toyota Grand Highlander. Andere modellen die in Nederland niet of niet meer verkrijgbaar zijn: de - afscheid nemende - RC en de IS. Ook heeft Lexus een lel van een MPV in het onder meer Japanse aanbod: de LM. De ES is er nog wel, maar met 45 geregistreerde exemplaren in 2024 is dat bepaald geen hardloper.