'Land Rover Defender na facelift ook volledig elektrisch'
Zelfde model, ander platform

De Land Rover Defender is er vanaf zijn facelift in 2025 ook als volledig elektrische variant. Dat schrijft het Britse Auto Express naar aanleiding van uitspraken van anonieme ingewijden. De auto zou in tegenstelling tot nu op het platform van de nieuwe Range Rover komen te staan, die er vanaf 2024 eveneens als EV is. Verbrandingsmotoren blijven daarnaast leverbaar, het ontwerp blijft ondanks de platformwissel grotendeels ongewijzigd.
De in 2020 geïntroduceerde en behoorlijk populaire moderne Land Rover Defender is momenteel alleen met verbrandingsmotoren en plug-in hybride-aandrijflijnen verkrijgbaar, maar zal vanaf zijn facelift ook een volledig elektrische variant kennen. Dat schrijft het Britse Auto Express op basis van bronnen binnen Jaguar Land Rover. Bij de facelift, die voor 2025 op de rol staat, wordt de Defender-koets in grotendeels ongewijzigde vorm overgezet op een andere architectuur: die van de nieuwe Range Rover. Ook die komt op termijn (vanaf 2024) als EV op de markt.
Hoewel de Defender vanaf 2025 op het - in vergelijking met het huidige - geheel andere MLA Flex-platform van de Range Rover staat, blijven zijn dimensies gelijk. Ook wat exterieur- en interieurontwerp betreft liggen grote wijzigingen niet in de lijn der verwachting, aangezien de huidige modellen goed in de smaak vallen bij de klandizie. De platformwissel moet vooral de komst van een EV mogelijk maken. De huidige basis van de Defender leent zich daar niet of onvoldoende voor.
Land Rover Defender 90, 110 én 130 elektrisch
Vorig jaar bleek al dat Land Rover testwerk verricht met een Defender met waterstofcel, maar door de aanstaande platformwissel is het waarschijnlijk dat die - bij een eventuele introductie - zeker niet vóór een versie met accu's op de markt komt. De Britten geven weer dat de Defender zowel in 90-, 110- als 130-variant een elektrische aandrijflijn krijgt. Het Range Rover-platform is daarbij voldoende groot voor een accupakket met een capaciteit van minstens 100 kWh, waardoor een actieradius van 'meer dan 480 kilometer' haalbaar moet zijn. Zoals vermeld staat de facelift op de rol voor 2025, waarna de eerste uitleveringen van de eerste elektrische Defenders in 2026 moeten plaatsvinden.

Een elektrische variant is, doordat elektromotoren preciezer aangestuurd kunnen worden, waarschijnlijk nóg terreinvaardiger.
Uitgelicht aanbod

Land Rover Defender 5.0 P525 110 V8 Carpathian Edition 22"-PANO-MERIDIAN
- 2022
- 9.889 km

Land Rover Defender 3.0 P400 90 MHEV 75 Edition Commercial | Ex BTW | Grasmere Green | Head-Up | Cold Climate Pack | Drive Pro Pack
- 2023
- 3.128 km

Land Rover Defender 2.2 D SW 110" by Piet Boon 7 zits Airco ABS Stoelverwarming Roofrack Dealeronderhouden
- 2014
- 126.404 km
Lees ook

Land Rover viert 75 jarig bestaan met speciale Defender

Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang en plek voor acht

Land Rover werkt aan Defender met brandstofcel

Extra ruige Land Rover Defender 110: met BMW-V8?

Oer-Range Rover en Land Rover Defender nu elektrisch

Land Rover Defender doet naam eer aan
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (54) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.