Kei-zuinig: Mazda Carol Eco

Mazda Carol Eco

In Japan heeft Mazda met de Carol een eigen versie van Suzuki's Alto in de showroom staan. Het wagentje, dat overigens ook met vierwielaandrijving leverbaar is, is ook te krijgen als extra zuinige Eco-variant. Die laatste is nu aan een facelift onderworpen.

Voor Nederland weinig opzienbarend nieuws, maar wellicht ook wel weer leuk. De Japanners bewijzen namelijk opnieuw dat je ook met een stadsautootje op benzine prima minder dan 3 liter per 100 km kunt verbruiken.

Wie de Alto niet echt terugziet in de Mazda Carol doet niks geks: de auto is gebaseerd op de Japanse Alto, en die is totaal anders dan 'onze' variant. De Suzuki kwam in 2009 op de markt, Mazda's versie van de zuinige stadsrakker een klein jaartje later. Onder de kap houdt een 660 cc groot driepittertje zich schuil, die valt te koppelen aan een handgeschakelde vijfbak of een CVT-automaat.

De extra zuinige Eco-versie, alleen met CVT maar optioneel wel met vierwielaandrijving te krijgen, dronk in eerste instantie slechts 3,03 l/100 km. Mazda heeft z'n verbranding verder geoptimaliseerd, waardoor de Carl Eco slechts 2,85 l/100 km wegtikt. Wie met 4WD door de stad wil rollen, moet genoegen nemen met 3,1 l/100 km.

Eerder bewees Daihatsu al met z'n speciale Mira (Cuore) e:S dat een verbruik van 2,9 l/100 km gewoon haalbaar was. Destijds wist de Cuore de titel 'zuinigste kei-car ter wereld' binnen te slepen. Nu lijkt dat kleintje dus ingehaald te zijn door het nieuwe aanbod van Mazda.

PRIVATE LEASE Mazda

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.