Ineens toch een Atto 2: BYD Atto 2 is Yuan Up voor Europa

Opvallend conventioneel interieur

BYD Atto 2
BYD Atto 2BYD Atto 2BYD Atto 2BYD Atto 2BYD Atto 2

Wie op nieuwe EV’s zit te wachten, heeft een goede dag vandaag. Na de nieuwe Tesla Model Y en de Mazda 6e is het nu tijd voor de BYD Atto 2, een nieuw model voor Europa. Dat ‘nieuw’ is wel relatief, want in China hebben we hem al eens gezien.

De auto die je hier ziet, kwam in juni vorig jaar al eens voorbij in nota bene dezelfde kleur. Toen ging het om de Chinese BYD Yuan Up, nu blijkt dat hij zoals verwacht naar Europa komt. Minder verwacht is dat hij hier ‘BYD Atto 2’ heet. Dat lijkt weliswaar logisch voor dit kleinere broertje van de BYD Atto 3, maar BYD heeft de laatste jaren uitgebreid laten zien dat het niet altijd geïnteresseerd is in logica. Na de Atto 3 volgend allerlei zeezoogdieren, maar verder geen Atto-modellen. Tot nu toe, want kennelijk is het Europese management er nu wel in geslaagd om de Chinezen te overtuigen van de Atto-naam.

Net als de Atto 3, de Seal en de Dolphin staat de Atto 2 op het E-Platform 3.0, een speciaal voor EV’s ontwikkelde basis. De Atto 2 en zijn Chinese evenknie Yuan Up zijn dan ook geen verbouwde benzineauto’s, maar pure EV’s die alleen met batterijen in de bodem verkrijgbaar zijn. In het geval van de Atto 2 gaat het aanvankelijk om BYD’s Blade Battery (LFP) met 45,1 kWh. Vrij bescheiden, en het levert dan ook een dito actieradius op van 312 kilometer. De enkele elektromotor drijft de voorwielen aan en levert 130 kW/177 pk. Er komt ook een versie met een grotere accu en meer rijbereik, maar daarover krijgen we binnenkort meer te horen van BYD.

Formaat en ruimte

De BYD Atto 2 is 4,31 meter lang, 1,83 meter breed en 1,68 meter hoog. Dat maakt het een B-segment-SUV, al is hij wel een slagje groter dan de Jeep Avenger die 4,08, 1,78 en 1,53 meter als buitenmaten (l x b xh) laat noteren. De wielbasis van de BYD Atto 2 is met 2,62 meter eveneens fors. Ook zijn bagageruimte is groot: de Jeep biedt 355 liter, de BYD een dikke 400 liter. Met de bank plat heeft de Atto 2 een bagageruimte van 1.340 liter.

BYD Atto 2

Zijn buitenkant is goed in balans. Het SUV-gehalte lijkt er wat dikker bovenop te liggen dan bij de Atto 3, vooral door de relatief forse en hoge neus. Het interieur van de Atto 2 is vrij conventioneel en dat is juist bijzonder, want tot nu toe staat BYD juist bekend om zijn buitenissige interieurs. Het blauw/beige geheel van de Atto 3 is hier vervangen door een vrij braaf en voorspelbaar geheel en veel zwart. Een grote rol is weggelegd voor het centrale touchscreen, maar er is ook gewoon een keurig onder een luifel weggestopt informatiescherm voor de bestuurder.

Over de standaarduitrusting is formeel nog niets bekend, maar gezien de staat van dienst op dit gebied van BYD maken we ons er niet direct zorgen over. Interessant is wel wat deze nieuwe Chinees moet gaan kosten. Als dat significant minder is dan wat de concurrentie in dit segment vraagt (vooral Stellantis), dan kan deze auto best weleens een succesje worden voor BYD.

PRIVATE LEASE BYD Atto 2

Lezersreacties (52)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.