In detail: Audi Metroproject quattro

Audi metroproject quattro
Audi metroproject quattroAudi metroproject quattroAudi metroproject quattroAudi metroproject quattroAudi metroproject quattroAudi metroproject quattroAudi metroproject quattroAudi metroproject quattroAudi metroproject quattroAudi metroproject quattroAudi metroproject quattroAudi metroproject quattroAudi metroproject quattroAudi metroproject quattro

Al eerder lieten we de nieuwe concept car van Audi zien. Het is een voorbode van de A1; het nieuwe model dat concurrent wordt van de Mini. Nu is in Tokio het doek er vanaf getrokken en zijn alle details bekend.

Audi toont op de Tokyo Motor Show de Metroproject quattro. Een studiemodel voor een stadsauto. Hij mee 3,91 meter in de lengte, is 1,40 meter hoog en 1,75 meter breed. De wielbasis is een aanzienlijke 2,46 meter. De Metroproject quattro heeft een 1,4-liter T FSI motor met een vermogen van 150 pk. De elektromotor – die mooi uitgelicht in het achteronder licht – doet daar nog eens 41 pk en maximaal 200 Nm extra trekkracht bij. Als alleen de verbrandingsmotor loopt, is de auto een voorwielaandrijver. De elektromotor drijft alleen de achterwielen aan. Op de energie van zijn elektromotor kan de Audi honderd kilometer afleggen. Snelheden van meer dan 100 km/u zijn daarbij mogelijk. Als de accu's voor minder dan 20 procent zijn geladen, springt de TFSI bij. De elektromotor zorgt voor een extra gewicht van zeventig kilo.

De Metroproject Quattro sprint in 7,8 seconden naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid ligt op 201 kilometer per uur. Het verbruik blijft beperkt tot 4,9 liter per 100 kilometer en daarbij hoort een CO2-uitstoot van 112 gram per kilometer. Als de Audi op de elektromotor rijdt, heeft-ie achterwielaandrijving. Neemt de TFSI het estafettestokje over, dan heeft de concept-car juist voorwielaandrijving. Werken beide motoren tegelijk, dan heeft de Metroproject Quattro vierwielaandrijving.

Een ander interessante noviteit is het Audi Mobile Device. Het uitneembare apparaatje herbergt de telefonie, navigatie, video en audio in zich. Ook staan verschillende instellingen van de auto in het Audi Mobile Device opgeslagen. Het is een publiek geheim dat de Metroproject Quattro een voorbode is voor de A1, Audi's Mini-concurrent. Die A1 komt waarschijnlijk eind 2009 op de markt. Audi verwacht jaarlijks 100.000 tot 120.000 exemplaren te maken.

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.