Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2010)

autoreview

Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2010)
Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2010)Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2010)Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2010)Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2010)Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2010)Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2010)Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2010)Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2010)Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2010)

Signalement

UitvoeringA1 1.4 TFSI Ambition Pro Line
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf109.233 km
KM-stand laatst128.550 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De overweging

  • 116.480 km

Ik heb deze Audi A1 aangeschaft samen met mijn vriendin omdat we samen carpoolen naar werk. Mijn CLK 500 was daarvoor 'iets' te onzuinig, en haar Aygo iets te oncomfortabel/karig uitgerust :).

Nadat ik mijn CLK had verkocht, en nog niet zeker wist wat ik erna wilde, besloot ik om wat geld bij haar besteding potje in te leggen zodat we haar 'droomauto' konden aanschaffen: Een Audi A1.

Qua kilometers zitten we tegen het omslagpunt van diesel aan, maar een 2.0 TDi zie je hier zelden (wel in DE) en de 1.6 TDi's in Nederland zijn óf karige ex-lease auto's met relatief hoge kms, óf veel te duur geprijsd.

De 1.2 TFSi hebben we mee proef gereden maar ik vond die 5-bak niks en de motor nèt te kort schieten. Ja; Je kan ze makkelijk chippen, maar als je uit een CLK v8 vandaan komt, is het wel een grote stap terug. Daarnaast zijn deze blokken ook berucht om hun distributieketting problemen... :)

Oftewel; de zoektocht begon naar een leuk aangeklede 1.4 TFSi. Niet dat deze NIET bekend zouden staan om hun distributieketting gezeik (zoals later zal blijken), maar 122pk en het dubbele uitlaatje geven de auto nèt even dat kleine extra beetje flair dat hij in mijn ogen nodig heeft.

De aankoop en eerste ervaringen

  • 116.481 km

De zoekcriteria bestond o.a. uit:
* 1.4 TFSi
* Alle kleuren behalve bruin en violet
* MMI+ navi
* Multifunctioneel sportstuur
* Ambition (of hoger) aankleding
* Sportinterieur (liefst S-line)
* < 140.000km
* Sluitende onderhoudshistorie
* Parkeersensoren
* Mistlampen
* Bij voorkeur LED/Xenon verlichting


Uiteindelijk vonden we deze auto helemaal aan de andere kant van het land in Enschede. De Auto was van een jong stel die in verwachting waren van een kleine en hadden dus een Golf VII gekocht.
Hij had alles wat we wilden, behalve de LED/Xenon verlichting. Bonus was dan de S-tronic DSG transmissie, lage kmstand en het feit dat het geen geimporteerde is.
Jammerlijk genoeg was de auto nogal smerig vanbinnen en hadden ze er regelmatig in gerookt. En dat was te ruiken.
Mede hierdoor wisten we de prijs aardig omlaag te krijgen en de auto mocht met ons naar huis.

Eenmaal thuis hebben we direct een detailing bedrijf ingeschakeld om de auto grondig te laten reinigen van binnen. De lading aan troep en smerigheid die uit de auto kwam was echt om te huilen. Ik snap werkelijk niet hoe mensen ZO SMERIG kunnen zijn in/met hun auto. Gelukkig dat we net om tijd waren om de auto van deze mensen te redden.

Daarna begon het opstellen van de To Do lijst:
1: Ozon behandeling tegen de rooklucht (De profi schoonmaak hielp al voor 60%).
2: Velgen reinigen (ingekoekte remstof).
3: Grote beurt.
4: Kachelaanjager + Kachelweerstand vervangen (hij blies enkel lucht in standje 4).
5: Verwijderen van wat kleine deukjes hier en daar.
6: De distributieketting vervangen + waterpomp

Vooral dat laatste puntje was mij nogal een doorn in het oog, want de motor was al enigzins opgewarmd dat we begonnen met de proefrit. Hierdoor heb ik dus niet kunnen merken dat de motor tikkerde en klapperde tijdens de koude start als een diesel. Eenmaal warm merkte je er verder niets van, omdat de kettingspanner dan eenmaal zijn benodigde oliedruk had. Maar het is natuurlijk een steek onderwater dat de vorige eigenaren hier niets over hadden gemeld. Dat zijn dan weer de nadelen van particulier kopen.

Echter lieten wij dit niet onze pret drukken, want wij hebben toevallig een goede vriend die gespecialiseerd is in modern VAG spul. Uiteindelijk heb ik onder begeleiding van hem de ketting vervangen en de auto meteen een grote beurt gegegeven. Direct ook de aanjager en kachelweerstand vervangen. Al met al waren we voor +- 350 euro klaar. Daar waar een dealer je zo 1400,- zou vragen. Tel uit je winst.

Inmiddels hebben we ruim 7000km met de auto gereden in 3 maanden tijd.

Dit zijn mijn bevindingen tot nu toe:

Pluspunten:
+ 1.4 TFSi motor is lekker sterk onderin en in het middengebied.
+ S-tronic DSG schakelt soepel en zuinig
+ De auto ligt als een blok op de weg. Erg strak en stabiel.
+ Voelt aan als een kleine en praktischere Audi TT.
+ Bouwkwaliteit. Interieur is gewoon subliem. Echt een pluspunt t.o.v. andere segmentgenoten.
+ Mooi stil van binnen op glad wegdek.
+ Lage zitpositie mogelijk. Ook hier een sterk TT gevoel.
+ Sportstuur ligt super in de hand
+ Sportstoelen zijn een aanrader. Ook voor lange ritten.
+ Stoelbekleding is afritsbaar. Kan zo in de wasmachine!
+ Buitengewoon goede kwaliteit van het MMI audio systeem.


Minpunten:
- Verbruik rond de 1:14 a 1: 15. Tuurlijk is de NEDC cyclus niet representatief. Maar ik ken genoeg atmosferische benzine motoren die een lager verbruik scoren met hetzelfde of meer PK en een hoger voertuiggewicht. Relatief stevige drinker dus.
- Wel erg stug afgeveerd en gedempt. Klinkerwegen ervaar je op een onaangename manier in deze auto. Je hobbelt letterlijk over de weg met veel dreungeluiden in het interieur. Duidelijke keerzijde van de sportieve wegligging.
- Leuk zo'n MMI Navigatie. Maar als je je 2010 software wil updaten kan je alleen naar de dealer toe en die vraagt er 199,- voor. Voor een software bestandje!
- Interieurruimte is niet veel groter dan de Aygo. Kofferruimte wel.
- Middenarmsteun kraakt door het goedkope plastic kantelmechanisme.
- 1.4 TFSi schreeuwt om een chip, boven de 4500tpm valt er niets meer te beleven dan enkel extra lawaai.
- S-tronic DSG bak 'kruipt' niet als een automaat. Niet erg comfortabel in stop-start file verkeer.
- Het mega irritante Stop/Start systeem dat zichzelf steeds reset en je dus elke rit handmatig moet uitschakelen (Uitschakelen via de VAGcom resulteert in een foutmelding op je dash).
- Elke benzine versie van de A1 heeft uiteindelijk een nieuwe ketting nodig. Let op: ZE REKKEN ALLEMAAL! Zie het gewoon als een distributie riem ipv een "onderhoudsvrije" ketting. Wil je geen ketting gezeik; koop dan een diesel.
- De elektrische stuurpomp heeft soms moeite met zijn taak in droge parkeergarages. De banden lijken dan te veel grip te hebben en zorgen voor een klapperend en trillend stuurgevoel wanneer je aan het stuur draait wanneer de auto stil staat. De pomp kan dit schijnbaar niet goed aan.
- De gordels blijven altijd hangen achter de lussen waarmee je de rugleuning v/d voorstoelen omklapt voor de achter instap. Zeer irritante ontwerpfout.
- De eerste generatie S-tronic in de A1 had geen flippers aan het stuur. Handmatig schakelen moet je dus met de pook. En dan ook nog in de verkeerde richting... (+ naar voren, - naar achteren).

Schakelflippers gemonteerd

  • 119.644 km

Een kleine ergernis aan de A1 vanaf dag 1 was het nogal irritante en onvoorspelbare schakelgedrag van de S-tronic DSG bak. Af-fabriek staat deze namelijk te veel afgesteld op zuinigheid (lees; uitstoot).
Echter is het hiervan bijkomende probleem dat de versnellingsbak de motor smoort in een te laag toerengebied, OOK wanneer je nog bezig bent met een lichte acceleratie.

Een voorbeeldje;
Je rijdt een invoegstrook op van een snelweg, op een lichte helling omhoog. Tegen de tijd dat je halverwege deze helling bent, en dus nog steeds snelheid wil maken om de snelweg op te gaan, ramt die k*t DSG zichzelf meteen in zn 7e versnelling. Resultaat; je probeert 3 seconden erna wat sneller te accelereren, maar de motor geeft niet thuis want die draait een kleine 1300 toeren. Je trapt het gaspedaal wat verder in (60 a 70%). De motor smoort nog meer dan ie al deed zonder ook maar sneller te accelereren. Verbruiksmeter schiet de pan uit. Je wacht tot hij terug schakelt, maar er gebeurt niks. Je trapt het pedaal nu weer iets verder in (80%), de bak schakelt ineens terug naar z'n 4 en schiet er met 5 a 6000 toeren ineens vandoor tot in z'n rode gebied als een bezeten hond. Zeer irritant.

Begrijp me niet verkeerd, de bak doet prima zijn werk bij rustig cruisen tot 50% van het gas, maar zodra er een beetje tempo gemaakt moet worden is hij soms om te vervloeken. De S-stand verergerd het eigenlijk alleen maar omdat hij dan enkel nog hoge toeren wil draaien. Beetje jammer alleen dat een standaard 1.4 TFSI motor niet van hoge toeren houdt... (alles na 5000 tpm is in feite nutteloos).

Bij een conventionele automaat bepaalt de stand van het gaspedaal de mate waarmee je wil versnellen, op een constante manier totdat je je gewenste snelheid hebt bereikt. Waarna je van het gas af gaat om die snelheid te behouden.
Bij een DSG lijkt de stand van het gaspedaal te bepalen wat je eindsnelheid moet zijn. Maar hoe je op die snelheid komt, wil dat stomme ding zelf bepalen en heb je niets tegen in te brengen. Het resultaat is dus een niet-lineaire acceleratie met een deels gesmoorde motor.

Ten gevolge hiervan bevond ik mij steeds vaker in de situatie dat ik het schakelen zelf maar over nam. De pook doet op zich prima zijn werk, maar het is gewoon niet intuïtief en doet afbreuk aan het schakelplezier.
Schakelflippers aan het stuur zou het al een stuk beter maken, maar laat dat nou nét een van de dingen zijn die de eerste eigenaar heeft geweigerd aan te vinken op de optielijst.


Na wat speurwerk online kwam ik er achter dat je eigenlijk in een handomdraai deze optie kan monteren! Enige wat je nodig hebt is een A1 of TT stuurwiel met schakelflippers, een kleine platte schroevendraaier, een Spline M12 dop, een laptop met VAGCOM (VCDS) software en een OBD2 stekker.

Binnen een kwartiertje heb je het stuurtje gemonteerd (beetje geoefende autodief doet het in 3 minuten gok ik) en hoef je enkel nog tegen de auto te vertellen (via VCDS) dat hij schakelflippers heeft.

Zodoende hebben we nu een A1 s-tronic met schakelflippers voor 90 euro (prijs voor een stuur zonder airbag op MP). Het schakelt 10x beter en voelt nu aan als een klein GTi-tje. Ik kan bijna niet wachten om hem te chippen en de KW V1 schroefset te monteren!

Verkocht

  • 128.550 km

De kleine dappere A1 is inmiddels verkocht. Sinds ik en mijn vriendin samen carpoolen naar werk en naast de A1 ook nog een A4 hebben, kwamen we toch tot de conclusie dat twee daily drivers iets te veel van het goede was. Zeker met het vooruitzicht op een grote verbouwing waarbij alle extra centen mooi meegenomen zijn.

Bijkomend feit is dat de nieuwe generatie A1 klaar staat om op de markt te komen. Dus ook voordat dat de occasion prijzen gaan dalen, is het wel fijn dat we nog knap geld terug hebben gekregen (lees: quite gespeeld incl. onderhoud, reparaties en modificaties + 20.000 gereden kilometers).

In de tussentijd hebben we nog de volgende dingen aan de auto gedaan:
- Ozon behandeling
- Professionele poetsbeurt
- Nieuwe vloermatten
- Wielnaven en remklauwen ontdaan van corrosie en in de zwarte zijdeglans gecoat
- 18 inch Audi RS4 velgen gemonteerd met nieuwe Dunlop banden en rode naafkapjes (super van opgeknapt).

Al met al kijken we erg positief terug op de auto. En zouden we niemand afraden om er een aan te schaffen.

Voor een ieder die er een overweegt, heb ik een paar punten die te overwegen zijn:

- Blijf weg bij de dealer voor je onderhoud (duur).
- Laat de ketting+spanners+geleiders+nokkenas versteller vervangen bij een VAG specialist wanneer dit nog niet gedaan is. Ongeacht kilometerstand. Zeker bij de 2010-2013 bouwjaren.
- Blijf weg bij de 185 pk versies (belachelijke kettingrek).
- Sommige MMi systemen hebben de navi nog niet geactiveerd (was extra optie). Dit moet bij de dealer gebeuren. Prijzig grapje. Controleer dus of dit al gedaan is.
- Auto's met sportstoelen zijn veel gewilder. Best begrijpelijk, want ze zitten 10x beter dan die platte standaard aanfluitingen.
- De vering is sportief (stug). Als dat niet je smaak is, kan je beter voor een A3 of een Polo kijken.
- Binnenruimte tussen een 3-deurs en sportback is gelijk. Maar je betaalt er over t algemeen wel een fikse meerprijs voor. Het is wel praktischer qua toegankelijkheid en parkeergemak (grote deuren bij de 3-deurs is lastig op krappe plekken).
- S-tronic heeft op tijd zijn onderhoud nodig. Negeer je dat, merkt je dat echt terug in het rij/schakelgedrag.
- Bij versies met Halogeen verlichting, zitten er 3 dubbelwerkende bolletjes voor de rij- en remverlichting in de achterlichten PER ZIJDE. En op een één of andere manier vreet een A1 ze graag op. Ik heb er in een jaar tijd 5 van de 6 vervangen. Waarvan 2x dezelfde.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A1

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens