In de VS dalen de hybride-verkopen alweer
In Amerika zijn de verkopen van hybride auto's op hun retour. Veel voet aan de grond hebben ze nooit gekregen: in 2009 was 2,8 procent van alle nieuwverkochte auto's een hybride, het jaar erna daalde het al naar 2,4 procent. Dit jaar is het weer een stukje afgekalfd. Dat meldt CNN Money. Opmerkelijk is dat er in 2009 nog zeventien hybrides in de prijslijst stonden; nu zijn dat er dertig. "Er valt dus meer te kiezen, door minder klanten," aldus het rapport.
Door de jaren heen is de helft van het marktaandeel van hybrides voor de Toyota Prius. Volgens de marktanalisten zijn hybrides te duur ten opzichte van hun non-hybride equivalenten. Een Ford Fusion hybrid kost bijvoorbeeld 5.000 dollar meer dan de versie die het alleen met een viercilinder doet. Slechts vijf procent van de Fusion-verkopen is dan ook maar een hybride.
"De Toyota Prius is een op zichzelf staand model. De consument kan zo'n vergelijking voor die auto dus niet maken. Ze weten dus niet hoe veel meer ze betalen." De analisten wijten de slechte hybride-verkopen aan de afwachtende houding van de Amerikanen. "Ze wachten liever op auto's die helemaal geen benzine meer verbruiken. De komst van de Chevrolet Volt geeft nieuwe moed."