Hyundai en Kia presenteren 'Valet-laden'
AVPS moet doorstroom bij laadpunten verbeteren
Hyundai en Kia hebben het digitale doek verwijderd van een systeem dat de Koreanen 'Automated Valet Parking System' noemen. Het systeem moet een hoop laadellende voorkomen.
Automated Valet Parking System (AVPS voor het gemak) is een systeem dat ervoor moet zorgen dat laadpunten van elektrische auto's of plug-ins efficiënter worden benut. Wie zijn elektrische auto moet laden, geeft dit simpelweg aan in een applicatie op zijn smartphone. De auto rijdt vervolgens zelf naar een door Kia en Hyundai beoogd draadloos laadstation (inductie). Is de auto volgeladen, dan rijdt hij zichzelf vervolgens naar een daarvoor bestemde parkeerplek, waar je de auto later kunt ophalen. Het systeem moet ervoor zorgen dat volgeladen auto's laadpunten geen minuut meer te lang bezet houden.
Klein ding: de auto moet wel zijn uitgerust met autonome techniek van niveau 4. Zowel Kia als Hyundai zegt die techniek omstreeks 2025 op de markt te brengen. De twee bedrijven geven aan te overwegen om AVPS na de komst van autonome auto's (niveau 4) in de praktijk te brengen.
PRIVATE LEASE Kia
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Kia Picanto 1.2 Comfort Pack Automaat | Climate control | Metallic lak | Lichtmetalen velgen | Bovag garantie | NAP
- 2011
- 125.578 km

Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV ComfortLine
- 2023
- 31.014 km

Kia Niro DynamicLine 64 kWh | NL | SOH 96.5 % |Navigatie | Camera | 3- Fase | Carplay/ Android Auto | 1 Eig |
- 2020
- 76.758 km
Lees ook

'Mijn dealer gaf veel meer coulance bij defecte airco dan importeur, dat is toch niet eerlijk?'

Hyundai Staria vernieuwd: uitgesproken ruimtereus omarmt fysieke knoppen

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter

Skoda Elroq of Kia EV3: welke wordt de koning van de Nederlandse automarkt



