Honda Civic krijgt 1.6 diesel
Vorige week meldden we al dat Honda af ziet van de Civic Hybrid in Europa. Dat lijkt een wat vreemde keuze, maar het Japanse merk ziet hier geen grote markt meer voor de hybride. In ons land verkopen die auto's weliswaar goed vanwege onze belastingwetgeving, maar in de rest van Europa vallen hybrides bij wijze van spreken niet aan de straatstenen te slijten. Het gat dat ontstaat door het verdwijnen van de Civic Hybrid, wil Honda gaan opvullen met diesels.
De eerste motor van die nieuwe generatie krachtbronnen wordt de 1.6 i-DTEC, die onder de huidige 2,2-liter diesel in de prijslijsten komt en volgens de internationale woordvoerder van Honda 'een concurrerende hoeveelheid vermogen en trekkracht krijgt'. Op de exacte specificaties wilde de zegsman nog niet ingaan, maar na wat doorvragen blijkt dat we 'moeten denken aan een vermogen van rond de 110 à 120 pk'. Daarmee komt hij dus netjes tussen auto's als de Peugeot 308 e-HDi en Ford Focus 1.6 TDCi te zitten.
Onder de honderd gram
Over prestaties en verbruikscijfers kan Honda op dit moment nog niets zinnigs zeggen, maar volgens de woordvoerder komt de uitstoot zeker onder de 100 gram CO2 per kilometer te liggen. Dat komt dus overeen met een gemiddeld verbruik dat in ieder geval minder is dan vier liter per honderd kilometer. De nieuwe basisdiesel in de Civic is dus sowieso goed voor twintig procent bijtelling, ook na de verlaging van de bijtellingsgrenzen per juli 2012. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als Honda de auto schoner krijgt dan 91 gram CO2 per kilometer, want dan zou de 1.6 i-DTEC in aanmerking komen voor 14% bijtelling. Dat zou de zuinige Civic een mooie sprituele opvolger maken van de Hybrid, maar het is voorlopig nog maar afwachten of ze die grenzen daadwerkelijk gaan halen. Binnen een jaar staat de Civic 1.6 i-DTEC in de showrooms.