AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Het dak eraf met de BMW M3 Cabrio
6
We kunnen al een tijdje van de Coupé genieten, maar BMW wil met de M3 meer dan alleen de coupémarkt bestrijken. Vorig jaar onthulde het merk al de Sedan, in Detroit vinden we nu ook de Cabrio.
Het grootste deel van de Cabrio-specificaties kunnen de BMW-fans wel dromen: 4,0-liter V8, 420 pk en 400 Nm. Genoeg om de open M3 tot een serieuze sporter te maken: de sprint naar 100 kilometer per uur kost 5,3 seconden, de topsnelheid ligt op de bekende 250 kilometer per uur.
Kenners zien meteen dat die standaardsprint 0,4 seconden langer duurt dan in een M3 Coupé. Daar is een goede reden voor: de Cabrio moet z'n loodzware stalen cabriodak meezeulen. Het dak voegt, samen met de broodnodige verstevigingen aan de carrosserie, maar liefst 230 kilogram aan het leeggewicht toe.
In de M3 Cabrio vinden we een heuse primeur, aldus BMW: de eerste zeventraps transmissie met dubbele koppeling. Het merk vergeet hier voor het gemak even de Bugatti Veyron en de Golf/Jetta TDI 105 pk, die sinds kort ook met een zeventraps DSG-bak te krijgen zijn. Primeur of niet, BMW noemt het systeem 'M DKG'. Het systeem volgt het huidige SMG op.
De bestuurder kan binnen 22 seconden de Cabrio omtoveren in een heuse Coupé. Het dak en de iets tragere sprinttijd zijn eigenlijk de enige verschillen met de M3 zoals we 'm kennen: BMW beloont de koper met M-differentieel en M-Drive.
De M3 Cabrio wordt in het tweede kwartaal van dit jaar in de showrooms verwacht. De prijs van de auto is op dit moment nog niet bekend.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Vergelijkende test
Ooit een BMW en een Alfa voor beginners, nu youngtimer: BMW 3-serie Compact vs. Alfa Romeo 145
Achtergrond
Omdat het niet boterde met Piëch ging Audi- en voormalig NSU-ontwerper naar BMW, met groot succes
Achtergrond
Dankzij een overijverige medewerker en de ruit van een Passat ontstond de eerste BMW 3-serie Touring
Achtergrond
Zo veel BMW's 3-serie van de eerste drie generaties zijn er nog in Nederland
Nieuws