Golf R Cabrio krijgt Scirocco R aandrijflijn
Het is niet raar dat een cabriolet langzamer is dan een vergelijkbare dichte variant. De verstevigingen in de koets maken een open auto immers een stuk zwaarder. Maar dat de Golf Cabrio R bijna een volle seconde langzamer is richting de 100 km/h dan de hatchback, dat is toch wat veel. De reden is opvallend: de Golf R Cabrio heeft de aandrijflijn van de Scirocco R. Dat wil zeggen 5 pk minder dan de Golf R hatchback (265 vs 270 pk) en voorwielaandrijving in plaats van 4WD, wat flink scheelt bij een staande start. Daarmee is het de bovendien eerste 'R-Golf' zonder vierwielaandrijving.
"De verstevigingen in de koets van de Cabriolet maakte het implementeren van een haldex-systeem bijzonder lastig", zo verklaart een woordvoerder van Volkswagen. "Daarom is er voor gekozen om de aandrijflijn van de Scirocco R te gebruiken. Met voorwielaandrijving dus." Wat voor gevolgen dit exact heeft voor het eindgewicht (het schrappen van 4WD scheelt immers kilo's) is nog onbekend. De Nederlandse prijs verwachten we eind deze week, als we met de auto gaan rijden. De auto wordt alleen met DSG leverbaar, zelf schakelen kan niet. Overigens is de hatchback variant van de Golf R niet meer te bestellen, enkel de Variant- en de Cabrio-versies van de Golf VI staan nog in de prijslijst. Begin maart toont Volkswagen wel de productieversie van de Golf VII GTI op de Salon van Genève.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Golf 115 pk | Navigatie Discover Pro | Stoelverwarming | Adaptive Cruise | Parkeersensoren voor/achter
- 2016
- 76.147 km

Volkswagen Golf 1.0 TSI Comfortline | Trekhaak | Cruise Control | Parkeersensoren | Climate Control | Apple Carplay/Android Auto | 12 maanden garantie |
- 2016
- 152.360 km

Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE Connected Series I PHEV I Aut. I Pano.dak I Navi
- 2016
- 142.213 km
Lees ook

Lekker praktisch, niet te groot, maximaal 20K: welke gebruikte stationwagon wordt 't?

‘Elektrische Volkswagen Golf met 9 maanden uitgesteld om budgetredenen’

'Volkswagen Golf krijgt vijfcilinder uit Audi RS3'

Volkswagen Golf II tegen muur geramd: 'Enorm verschil met nu'

