Goedkope, gebruikte Jaguar I-Pace (g)een goed idee?

Elektrische Jaguar al vanaf €17.999 inclusief btw

Jaguar I-Pace elektrische auto EV

Jaguar heeft er een handje van om sensatie te veroorzaken. De laatste keer handelde het om de nieuwe merkidentiteit, maar ook in 2018 was de wereld te klein nadat het kleine Britse merk de I-Pace op de markt bracht, de eerste echte Tesla-killer. Een kleine zeven jaar later staan ze te koop vanaf net geen 18.000 euro. Een buitenkansje of lekker laten staan? 

Veel andere fabrikanten worden niet zo wild van 4.627 verkochte auto’s in een jaar, maar voor Jaguar betekende dit in 2018 een verviervoudiging van de normale situatie. Het gros van deze verkopen, 3.526 stuks, kwam voor rekening van de I-Pace, waarmee het in ons land meteen de bestverkochte Jaguar ooit werd. Dat hebben ze bij Jaguar geweten, want veel eigenaren bleken verblind te zijn door het merklogo en verdiepten zich niet in de specificaties. 

Klein rijbereik, langzaam laden 

Ook al kwam de Jaguar I-Pace standaard met 400 pk en netto 84,7 kWh-batterijcapaciteit, eveneens standaard was een niet te upgraden eenfase-boordlader. Daardoor konden de meeste gebruikers hun I-Pace thuis maar met 3,7 kW opladen, wat resulteerde in een laadtijd van minstens 23 uur. Alleen door een verzwaarde 32A-thuisaansluiting kon dit worden gehalveerd. 

Wat nieuwbakken eigenaren niet per se konden weten, is dat het rijbereik in de praktijk erg tegen zou vallen. Jaguar beloofde een actieradius tot 470 kilometer, maar in de weerbarstige praktijk bleek de helft niet uitzonderlijk. De elektrische Jaguar is bepaald geen efficiënte, zeker niet als je de uitstraling compleet maakt met een set gigantische 22-inch wielen. 

Technische update kwam te laat 

Snel na lancering kwam Jaguar met een software-update waarmee de auto’s, ook bestaande, tot wel acht procent meer rijbereik hadden. Halverwege 2020 werd ook de hardware op cruciale punten aangepakt, met als belangrijkste aanpassing de installatie van een drie-fasen-boordlader. Dat verkortte de laadtijd tot net geen negen uur, aanzienlijk beter dan voorheen.  

Helaas was deze upgrade niet beschikbaar voor bestaande rijders en daardoor niet meer dan een doekje voor het bloeden. In 2020 werden er nog 466 I-Paces verkocht, maar daarna zakte de verkopen definitief richting nulpunt. En dat terwijl de auto nog tot eind 2024 werd geproduceerd. 

Bijna de helft is weg 

Dat de Jaguar I-Pace, net als de Audi e-tron waarover we eerder schreven, gebruikt weinig interessant is, speelt hem parten op de occasionmarkt. Je ziet het aan de scherpe prijzen, maar ook aan het aantal auto’s dat inmiddels van de Nederlandse markt is verdwenen. Een snelle check op Kenteken.tv laat zien dat 1.986 van de 4.627 nieuw geleverde I-Paces een functie elders kregen. Wellicht in (nog) kleine(re) landen, waar mensen minder haast hebben, wie zal het zeggen? 

Zakelijk en particulier onaantrekkelijk 

Zoveel export is jammer, maar verklaarbaar. Voor de Audi E-tron zetten we al uiteen waarom dergelijke – ooit – dure, zware occasions voor de meeste particuliere en zakelijke gebruikers helemaal niet zo interessant zijn. Dezelfde vlieger gaat op voor de Jaguar, die in veel gevallen een nog hogere fiscale waarde heeft dan de Audi en daardoor nog onaantrekkelijker is. 

Een Jaguar I-Pace met een fiscale waarde van zo’n €85.000 kost de zakelijke gebruiker die hem ook privé rijdt immers al gauw €7.000 netto bijtelling per jaar, wat niet in verhouding staat tot de aanschafprijs van een occasion. Ook moet er een btw-correctie worden gedaan  voor het privégebruik, wat zo’n €1.000 per jaar aan extra kosten oplevert. De enige zakelijke rijder die wel kan profiteren van een gebruikte I-Pace is degene die hem buiten de bijtelling houdt. Die heeft voor weinig geld een representatieve EV. 

Dan is er nog de motorrijtuigenbelasting als extra kostenpost. Voor de 2.144 kilogram zware Jaguar loopt die op van €440 per jaar (€110 per kwartaal) in 2025 tot €1.760 per jaar per 2030. Iets minder dan bij de ruim 2.300 kg zware Audi E-tron, maar nog altijd een vorstelijk bedrag voor een auto die tot voor kort van deze belasting was vrijgesteld. 

Technisch best oké, tenzij… 

...je problemen krijgt. Klinkt logisch, maar een reviewschrijver op deze site geeft inzicht in zo’n situatie. Zijn Jaguar I-Pace EV400 First Edition, die hij sinds nieuw rijdt, ontwikkelde in 2024 een storing in het batterijpakket. Nadat eerst twee van de 36 modules waren vervangen werd later, onder garantie, overgegaan tot vervanging van het hele batterijpakket. Met een batterijgarantie van acht jaar of 160.000 kilometer kun je je indenken waarom een gebruikte Jaguar I-Pace zo voordelig kan zijn. 

Met zo’n potentieel groot gebrek onder de leden begrijpen we dat de zin in zo’n elektrische Jaguar je wel is vergaan. Dat meerdere gebruikers strandden met een lege 12V-accu zal ook niet meehelpen, maar afgezien daarvan lijkt deI-Pace het best goed te doen. Problemen met uitvallende schermen die rijders van het eerste uur meldden, soms zelf al op de eerste dag, zijn door middel van een software-update verholpen. Daar zullen auto’s die je nu koopt geen last meer van hebben. Meldingen van andere grote problemen hebben ons niet bereikt. 

Gebruikte Jaguar I-Pace dus laten staan? 

Voor veruit de meeste gebruikers lijkt dat de beste optie, want de kosten en risico’s zijn simpelweg te hoog. Mocht je op zoek zijn naar een auto voor puur zakelijk gebruik en tref je een occasion met een zo goed als nieuwe batterij? Dan kun je er best een goede, betaalbare, representatieve auto aan hebben. Dezelfde conclusie als bij de Audi, dus. 

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (96)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.