Gereden: Volkswagen Fox

Volkswagen Fox
Volkswagen FoxVolkswagen FoxVolkswagen FoxVolkswagen FoxVolkswagen FoxVolkswagen Fox
VW had dringend behoefte aan een scherp geprijsd model aan de basis van het programma. Daarom komt de in Brazilië gebouwde Fox nu naar Europa. Met een prijs van 9.995 euro valt de basisuitvoering precies in de categorie voordeelaanbiedingen.
VW had dringend behoefte aan een scherp geprijsd model aan de basis van het programma. Daarom komt de in Brazilië gebouwde Fox nu naar Europa. Met een prijs van 9.995 euro valt de basisuitvoering precies in de categorie voordeelaanbiedingen. Als we in de Fox stappen is het eerste wat ons opvalt, de hoeveelheid ruimte die bestuurder en bijrijder tot hun beschikking hebben. Hij is ook relatief hoog. Je zou kunnen zeggen dat er een scheutje mpv in het ontwerp van de Fox is gegaan, want je zit in de VW uit Brazilië hoger dan in de gemiddelde 'gewone' personenauto. Ook achterin hebben volwassenen ruim voldoende plaats. Doordat de compacte VW vrij hoog is, kunnen achterpassagiers van de 3-deurs Fox ook makkelijk in- en uitstappen. De bagageruimte meet, met de achterbank in z'n gewone stand, 260 liter, wat voor een compact model heel niet kwaad is, en kan worden uitgebreid tot 1.016 liter. Kopers van de Fox kunnen kiezen uit drie motoren. De eerste is een 1.2 benzinemotor met een vermogen van 55 pk en een koppel van 106 Nm. Hij maakt een top van 148 mogelijk en een acceleratie 0-100 in 17,5 s. 2. Een 1.4 benzinemotor met 75 pk vermogen en 124 Nm koppel is de volgende optie. Hij is goed voor top van 167 en een acceleratie 0-100 in 13 s. 3. Tot slot is er de 70 pk sterke 1.4 TDI met 155 Nm koppel. Top 161; 0-100 in 14,7 s. Geen luxe reiswagen
We starten de 1,2-liter 3-cilinder motor met twee kleppen per cilinder. Hij loopt keurig rond. Daar zorgt een balans as voor. De tijd die VW voor de acceleratie 0-100 opgeeft – 17,5 – seconden, belooft niet veel goeds. Maar de driepitter maakt een levendiger indruk dan de acceleratietijd doet vermoeden. En moet je wat meer schakelen om de gang er in te houden, dan is dat geen punt, want de vijfversnellingsbak doet z'n werk probleemloos. Dat doet de bak – met enigszins aangepaste overbrengingsverhoudingen – ook in de Fox met  70 pk 1,4 liter TDI motor. Deze diesel is net als de 1,2-liter benzinemotor een driecilinder. Dat het een zelfontbrander is laat hij beslist horen. Maar goed, de Fox is geen luxe reiswagen. Met z'n hogere vermogen, maakt de dieselmotor de Fox vlotter. Het hogere koppel, dat ook al bij een lager toerental beschikbaar is, maakt deze diesel ook soepeler. Het hogere gewicht van de zelfontbrander heeft ook tot gevolg dat de dieselversie iets anders reageert op het stuur. Bij het bochtenwerk bespeur je dat de diesel meer de neiging heeft om rechtuit te willen blijven gaan.
Als het gaat om een auto die tegen een scherpe prijs wordt aangeboden, vraag je je natuurlijk af wat er voor dat geld nog aan uitrusting af kan. Een aantal zaken die iedere Fox meekrijgt zijn: ABS; airbags voor bestuurder en voorpassagier; een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel; warmtewerend glas; een elektronisch versterkte antenne in de voorruit en twee hoofdsteunen vóór en achter. Achter heb je ook maar twee veiligheidsgordels. Een derde gordel en hoofdsteun zijn niet leverbaar. Ook standaard op de versies met 1.4-liter motor, zijn stuurbekrachtiging en een in hoogte en lengte verstelbaar. De 1.2 met z'n voordeelprijs van E 9.995 moet het zonder doen. Begin juni staat de Fox bij de Volkswagendealers. Prijzen 1.2 55 pk -  9.995 euro 1.4 75 pk - 11.995 1.4 TDI 70 pk - 14.995 euro De volledige rij-impressie van de Volkswagen Fox staat in AutoWeek 19, die op 4 mei in de winkels ligt.