Volkswagen Fox 1.2 (2007)

autoreview

Volkswagen Fox
Volkswagen FoxVolkswagen FoxVolkswagen FoxVolkswagen FoxVolkswagen FoxVolkswagen FoxVolkswagen FoxVolkswagen FoxVolkswagen Fox - interieurVolkswagen Fox - interieurVolkswagen Fox - interieurVolkswagen Fox - interieurVolkswagen Fox - interieur

Signalement

UitvoeringFox 1.2
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst210.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto

  • 210.000 km

Zoals de titel al doet vermoeden heb ik na een zomer keihard werken in 2016 mijn eerste auto mogen kopen. Mijn buurman heeft een uitzendbureau en had deze auto gekocht met een minimale kilometerstand. De eerste jaren hebben er vooral arbeidsmigranten van Poolse afkomst in gereden. De laatste jaren voor ik het wagentje aanschaf werd deze gebruikt door zijn vrouw als een soort van mini-familieauto. Voor een minimaal bedrag van € 900,00 mocht ik het rode karretje overnemen en ik was in het bezit van mijn eerste auto.

En wat voor 'n auto was het, geen enkele optie aanwezig en een afgeleefd interieur waar je u tegen zegt. Grote witte krassen op het dashboard, een vies interieur met meerdere brandgaten in de bekleding en een oude deurmat als vloermat.

Maar goed voor een jongen van 19 die net zijn rijbewijs heeft is deze auto een soort van ultiem middel van vrijheid en ik ben op Markplaats gaan speuren naar een nieuwe set voorstoelen en achterbank. En voor ik het wist, bingo, een Fox uit 2011 met nog geen 30.000 kilometer op de klok was total loss gereden en de banken hiervan werden te koop aangeboden. De glasscherven zaten er nog in en het was een auto van een ouder stel dus keurig bijgehouden. Dus mijn vader en ik naar de verkopende partij gereden en daar de banken en de stoelen overgezet. De oude partij hebben we daar achter mogen laten dus daar waren we ook mooi vanaf.

Op internet nog een knap setje rubberen matten op kunnen snorren en daarna ben ik gepaard met een spons, een emmer, bloed, zweet en tranen gaan poetsen. En eigenlijk schuilde er onder het vieze in- en exterieur een keurig autootje. En als ik heel eerlijk ben, ik ben nooit gestopt met poetsen. Ik heb de auto altijd goed bijgehouden alsof het een klassieke Ferrari was.
Het was op een gegeven moment echt een prachtig autootje op te zien. Het enigste waar ik me aan stoorde was een grote deuk op het paneel rechtsachter, het paneel van de tankdop zeg maar. De vorige eigenaar had een kleine aanvaring gehad met een vrachtauto. Maar voor de rest oprecht een leuk autootje.

Ik begon steeds meer kennis op te doen op het gebied van brandstofmotoren en ging daardoor steeds zorgvuldiger om met mijn auto. Keurig de vloeistoffen bijhouden, de auto netjes warm rijden en dergelijke zaken.

Ik merkte op een gegeven moment dat het onderstel wel erg begon te bonken en dat de motor onregelmatig liep. Dus na een bezoek aan de garage heb ik de draagarmrubbers laten vervangen en zoals bij veel auto's met dit type motor had de nokkenas sensor de geest gegeven.

Daarnaast ook meteen een grote beurt, de remmen laten afstellen en nieuwe blokjes erop en het reed weer als een trein.

Ik heb de auto twee jaar intensief gebruikt totdat ik een vaste baan kreeg, het budget werd iets ruimer en ik schafte een strakke Volvo C30 D2 aan. De Fox heb ik overigens nooit weg gedaan gezien de kilometerstand de 200.000 al ruim gepasseerd was en hij er voor anderen optisch misschien niet zo mooi was al voor mij. Mijn vader gebruikt hem sindsdien ook als boodschappen wagentje.

Twee weken nadat ik de Volvo in bezit had besloot iemand mijn vader geen voorrang te geven op een rotonde en dook zo in het rechter voorwiel van de Fox.
Hoe stom het ook klinkt, het brak mijn hart om de gebroken Fox te zien staan met een ingedeukte zijkant ergens op een verlaten parkeerplaats.

Gelukkig was de dagwaarde nog aanzienlijk en met het geld van de verzekering hebben we de Fox laten repareren. Voor een klein bedrag uit eigen zak hebben we de enorme deuk bij de tankdop ook laten maken en de Fox heeft er nog nooit zo goed bij gestaan.

Ondertussen heb ik de Volvo zo'n twee weken geleden weer verkocht na anderhalf jaar intensief gebruik, hier volgt uiteraard ook een review van. Nu gebruik ik de Fox tijdelijk weer, het blijft gewoon een ontzettend fijne auto. Klein, wendbaar en in de stad bliksemsnel. En uiteraard ontzettend betrouwbaar, ik denk dat er nooit gehoor is gegeven aan het onderhoudsinterval en dat deze auto in zijn levensduur misschien 5 beurtjes heeft gekregen.

Je merkt nu wel dat de Fox wat ouder begint te worden, af en toe wilt hij een beetje inhouden op de snelweg en hij start soms met een paar kuchjes. Maar deze auto heeft mij nooit, maar dan ook nooit laten staan. Of het nou -10 of 40 graden was buiten, hij heeft me altijd overal moeiteloos heen gebracht. Als de dag ooit aanbreekt dat hij echt de geest gaat geven zal ik echt een traantje moeten weg pinken. Wat een ongelofelijke vriendelijke auto is dit gebleken zeg, en elke dag weer opnieuw.

Even nog een stukje technische specificaties.

Na aanschaf heb ik eigenlijk vrij snel de koppeling á € 500,00 laten vervangen, het aangrijpingspunt zat zo hoog dat mijn knie zowat het plafond raakte bij het schakelen.

De draagarmrubbers, nokkenas sensor en accu zijn sinds 2007 éénmalig vervangen.

Ik heb één keer koelvloeistof bij moeten vullen, deze leek plotseling verdampt. Dit is ook maar één keer voorgekomen.

De auto had wat mij betreft een zesde versnelling kunnen hebben, bij 120 kilometer per uur zit je al op 4.000 toeren.

Voor de rest weet ik echt niet wat er nog te melden valt behalve dat dit een ontzettend betrouwbare auto is gebleken. Ik kan wel beginnen over windgeruis, comfort en dergelijke zaken. Maar iedereen weet dat dit soort auto's niet bedoeld zijn voor snelwegkilometers en dat gezien de cataloguswaarde je ook niet te veel mag verwachten op het gebied van vermogen en verbruik. Beide zijn overigens goed hoor, niet te gortig maar prima om mee te leven.

Bedankt voor het lezen en tot mijn volgende review!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens