Volkswagen Fox 1.4 (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fox 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 99.800 km |
KM-stand laatst | 125.500 km |
Eerste kennismaking met Foxy
- 101.068 km
Van een BMW naar een Fox, dat is een overstap die ik de afgelopen maanden al een flink aantal keren uit heb moeten leggen. Er zit wel een verhaal achter en wel het volgende. Het idee om de 1 serie weg te doen, was nog niet in me op gekomen, totdat ik vorige maand naar een full time baan ben overgestapt nu ik student-af ben en me daar al werd medegedeeld dat ik in aanmerking zou komen voor een auto van de zaak, mits het van beide kanten bevalt. In eerste instantie dacht ik: dan liever een kilometervergoeding met eigen auto en het is toch nog toekomstmuziek, zien we dan wel. Vlak erna viel echter die sneeuw allemaal en daar belandde ik met de 1 serie midden in en er was dus nog niet gestrooid. Ik kwam niet meer weg met hem en had er totaal geen controle over. Toen dacht ik wel: nu moet ik eigenlijk wel winterbanden gaan aanschaffen, anders is het bijna niet te doen met achterwielaandrijving en veel straatjes moeten rijden waar niet gestrooid wordt. Ook waren de achterbanden en remblokken achter binnen 6000 km aan vervanging toe. Voor de gein de auto eens te koop gezet en na een aantal dagen was er een bod op waarmee ik maar 1000 euro per jaar afgeschreven zou hebben. Weinig geld voor zo’n auto dacht ik. Na even wikken en wegen een strik erom gedaan en afscheid genomen. Toen moest er toch voor even een tussenoplossing komen, want ik moest wel mobiel blijven. Het moest een klein dingetje zijn die in vaste en variabele kosten lager lag dan de Bimmert, maximaal 3500 euro, airco, moest er goed in passen en niet te veel meer op afschrijven, gezien hij er met een aantal maanden waarschijnlijk weer uit moet. Ik heb een voorliefde voor Volkswagen en als je bovenstaande vereisten op een rij zet, kom je dan uit bij de Fox of Polo. Een aantal Foxjes bekeken en bereden en dit moest hem worden. Groot genoeg, veel beenruimte achterin, heerlijke zitpositie dmv hoogteverstelling stoel en stuur dat in hoogte én diepte verstelbaar is (ben 1.92m). Ook nog even in een Peugeot 107 en Nissan Pixo gezeten maar daar paste ik oprecht bijna niet in en was er 0 ruimte voor passagiers en/of spullen achter me over. De meeste Foxen zijn kale luizen of import, beide wilde ik niet. Tot ik deze particulier tegenkwam. Even een karakterschets:
-VW Fox 1.4 Trendline
Kleur: Reflexzilver, bekleding: stripes zwart/wit/grijs.
opties:
- elektrisch pakket (ramen, spiegels + verwarming en CV op afstand)
-Airco climatic
-mistlampen
-variopakket (verschuifbare en delen neerklapbare en opklapbare achterbank)
-Af-fabriek radio RCD 200
-LM velgen
Best behoorlijk in de spullen voor Fox-begrippen en het ontbreekt je eigenlijk aan niets. Nieuwprijs was toen een kleine 15.000 euro, behoorlijk dicht bij die van een Polo met dezelfde motor dus.
De auto was van 2005-2015 in bezit van een oude dame die er maar liefst 55.000 km mee reed en hem keurig liet onderhouden bij leverende dealer Hoogenboom in Rotterdam. In 2015 in bezit gekomen als tweede autootje zodat de vrouw elke dag naar haar werk bij de bank kon. Auto had in december nog een beurt en APK gehad zonder adviespunten en afgelopen 3 jaar veel onderhoud aan gedaan als banden, remblokken en schijven, accu, beurtjes etc. Hij stond er op wat kleine parkeerschaafjes van eigenaresse 1 na keurig bij, interieur als nieuw. Voor €2650 mocht hij mee. Wel heel goedkoop maar hierbij waren 2 kleine kanttekeningen: de reservesleutel ontbrak en de airco condensor was kapot. De afstandsbediening van de originele sleutel werkte ook niet meer en de slotcilinder ging in de week dat ik kwam kijken ook nog eens kapot. Ook was het wisserblad achter eraf gevallen. Deze laatste twee dingen zijn op kosten van de vorige eigenaar door VW Ames verholpen en tevens is daarbij de afstandsbediening weer werkzaam gemaakt. Ook hebben ze de achterruit nog laten vervangen voor me, omdat ze vonden dat er wat krasjes op zaten. Helemaal netjes en happy dus. De reservesleutel heb ik bij mijn oude werkgever bij laten maken en gegaan voor een exemplaar met afstandsbediening ipv de standaard draaisleutel en kostte me bijna niets door matswerk en de condensor van de airco had ik weer een ander adresje voor, waardoor ook de airco nu weer piekfijn werkt en de auto me onder de streep, ook na het verhelpen van alle bovenstaande gebreken onder de streep nog steeds 2650 euro heeft gekost. Niet gek voor een Fox met deze lage kilometerstand, staat van onderhoud en luxe.
Dan nu naar de ervaringen met de auto zelf.
Hij rijdt echt enorm volwassen en dit is meteen het sterkste punt. Je hebt absoluut niet het idee in een kleine auto te zitten en dit komt onder andere door de heerlijke zitpositie, prima stoelen, tal van bakjes en vakjes en niet in de laatste plaats het rijden. Met 75 pk op een gewicht van iets meer dan 950 kg en 1400 cc cilinderinhoud wil die best prima van zijn plek af en kun je er ook prima de snelweg mee op tot 140 km/h zonder dat het vervelend en onveilig wordt. Ik heb ook in 2 Foxen met de 1.2 55 pk motor gereden en die stelde, ondanks 20 pk en 1 cilinder minder, ook absoluut niet teleur. Zeker voor mijn trajecten zou die motor meer dan prima voldoen en waarschijnlijk ook wat zuiniger zijn, maar hier lag nou eenmaal de zwaardere 1.4 variant in. Hij stuurt lekker direct en de bekrachtiging doet zijn werk goed, zonder overdreven aanwezig te zijn. Ook de hogere zit is handig voor als er eens ouderen van mijn vrijwilligerswerk mee moeten, dat was bij de 1 serie absoluut onmogelijk. Je hebt goed overzicht en nergens dode hoeken. Wel jammer dat hij er alleen als 3-deurs is, maar van de 8 auto’s die ik heb gehad, heb ik eigenlijk maar 1 keer een 5-deurs gehad en voor de rest altijd 3-deurs. Vraagt dus geen gewenning. Daar komt bij dat de kofferbak ruimte zat biedt voor een paar kratten bier of flinke shoppers weekboodschappen en als die ruimte niet afdoende is, even de hendel aantrekken en de bank naar voren schuiven zodat je nog een paar centimeter meer over hebt. Met de achterbank in achterste stand is de beenruimte echt meer dan prima en kun je gewoon een tijdje met 2 volwassenen zitten. Dit zijn allemaal precies de punten waar de Fox echt een troef in handen heeft ten opzichte van de drieling c1/aygo/107. Die zijn absoluut vlotter om te zien en voordeliger en gebruik, maar halen het qua ruimtegebruik en rij-eigenschappen niet bij de Fox.
Ook kreeg de auto ten tijde van de introductie veel kritiek dat het geen echte Volkswagen zou zijn. Tuurlijk, hij is uit Brazilië gehaald, dus in die zin is het niet echt een typische VW en dat merk je o.a. ook aan de positionering van de knoppen van het een en ander en de afwerking is her en der niet des Duits, maar ik heb wel betere dingen te doen dan mijn dashboard te knuffelen en aaien onderweg en zolang je geen kaal plaatwerk ziet, kijkt het in ieder geval helemaal prima en niet direct als budgetkarretje. Leuk detail is ook dat de wijzertjes pas tevoorschijn komen na het aanzetten van het contact. Qua uiterlijk vind ik hem wel in de buurt komen van een mini-variant van de Golf plus. Ook het rijden is wel des Volkswagens, alles voelt degelijk en stevig aan. Het uiterlijk vind ik echt niet mooi en noem hem wel eens de kleine beschuitbus en ook het motief van de bekleding is echt niet zoals ik het zou bedenken en toch kijk ik ernaar en denk ik jemig, wat een koddig ding is het zo ook eigenlijk, lach me helemaal stuk dat je met zo’n oude lelijke taart ineens voor komt rijden terwijl iedereen verwacht me uit een zwarte 1 serie te zien stappen.
Ik kan er echter totaal niet wakker van liggen en hecht daar niet veel waarde aan, voor mij is het belangrijkst dat het starten-lopen is en ik er goed in zit, de rest kan me gestolen worden. Mensen die dezelfde instelling hebben, zou ik ook zeker een Fox aanraden. Het is gewoon een prima eerste autootje voor mensen of een leuke tweede autootje voor mensen die er niet te veel geld aan uit willen of kunnen geven. Voor 2500-3000 euro heb je al best een leuke Fox tegenwoordig met niet te veel kilometers op de teller en het voordeel is dat wat er niet op zit, ook niet kapot kan en als er eens wat kapot is, je ook niet de hoofdprijs betaald omdat het nog een ouderwets, simpel autootje is qua techniek. Vooral de 1.4 motor is er een uit de VW stal die al flink wat jaartjes meedraait en waar weinig geks over te vinden is.
Ik heb de auto nu twee keer volgetankt en de eerste keer met alleen stadkilometers 1 op 13 gehaald, de tweede tank met langere ritten en snelweg erbij 1 op 14,5. Ik vind dat niet extreem zuinig, maar moet je wel bedenken dat die zuinighype wel iets van de laatste jaren is. De concurrenten uit die tijd, dus de Hyundai Atos, Chevrolet Matiz, Ford Ka deden het echt niet veel beter en de Cuore en PSA-drieling die wel 1 op 18-20 halen, rijden zoals gezegd ook een stukje minder goed dan deze Fox, zoals eerder genoemd en bieden minder ruimte. Het is dus maar net waar je prio ligt. Ik denk vooral: autorijden kost nu eenmaal geld en als het dan toch moet, liever wat meer comfort, anders kan ik net zo goed de fiets of het OV pakken. Daarbij is hij qua belasting en verzekering nog niet de helft van de BMW en is hij op mijn trajecten net een beetje zuiniger dan de BMW. Ik ben dus tevreden. Ook gaat er 45 liter in de tank, dus je hebt niet te maken met een beperkte actieradius. Als het lampje gaat branden, zit er nog ongeveer 4 liter in de tank. Er gaan wat spookverhalen rond over allerlei kwalen van de Fox maar ik moet zeggen dat ik aan deze niets merk. In de boekjes is terug te vinden dat hij de terugroepactie voor het lcd-display van de km-stand heeft gehad en die van de motorkapvergrendeling. Ook is hij verder redelijk vrij van kraakjes en rammeltjes en zijn er geen dingen in het interieur afgebroken of sporen van slijtage te vinden. Ook motorisch is dit er een die te boek staat als degelijk, zoals eerder vermeld. Ik verwacht dan ook geen grote gekke dingen, maar mocht dat wel zo zijn, meld ik het hier zeker.
Ik ben de BMW zeker nog niet vergeten, maar heb hem ook nog niet gemist moet ik eerlijk zeggen. Deze auto biedt gewoon ruim voldoende voor wat belangrijk voor mij is en dit tegen alleszins acceptabele lasten. Ook de luxe mis ik niet echt, want de helft van wat de BMW allemaal had en kon gebruikte ik toch niet. De dingen die ik wel belangrijk vind, zitten ook op deze. Het enige gemis is het vermogen. Even vlug inhalen zonder terugschakelen of even gauw voorsorteren op een rijstrook waar na 200 meter geritst moet worden is er niet meer bij. Als je hier op ingesteld bent, valt er prima mee te leven. Bedankt voor het lezen tot dusverre en ik zal hieronder nog even kort de plussen en minnen opsommen.
+ rijeigenschappen
+ ruimtegebruik
+ auto geeft volwassen indruk
-Geen mooie verschijning
-zijwindgevoelig op de snelweg
-kwaliteit van de speakers/het geluid is niet best
Oeps, storingslampje
- 105.083 km
Vorige week sprong van de een op de andere seconde het motorstoringslampje aan. Naar de garage gebracht, uit laten lezen en de diagnose was lambdasonde 1 en 2 kapot. Deze dan maar laten vervangen samen met de ruitenwisserbladen en een kentekenlampje. Kosten: 370 euro. Dit zijn de eerste onkosten aan de auto die ik heb gehad en hopelijk blijft het hierbij. Volgens de monteur was de auto verder technisch perfect, voelen koppeling en versnellingsbak gezond aan en trekt het motortje goed door. Uiteraard ook roestvrij. Niet te lang meer bij stilstaan en weer door dus. Na de reparatie afgelopen week alweer 300 km probleemloos mee rondgeblazen.
Autootje bevalt me nog steeds perfect en gaat steeds iets meer kilometers draaien. Een aantal keer in de maand wordt er nu het traject Nijmegen-Tilburg en weer terug mee gereden en voor mijn werk moet ik er soms mee weg en heb ik het aanbod op een lease-auto afgeslagen en gekozen voor een iets ander salaris. Uiteraard krijg ik de km's wel vergoed. Airco blaast lekker koud, de zitpositie is heerlijk voor zo'n klein karretje en iedereen blijft verbaasd over de ruimte die erin zit. Verder is het starten lopen en geen gedoe. Wel is de auto op de snelweg rumoerig. Je kunt er makkelijk 140 km/u mee rijden zonder je onveilig te voelen, maar dat komt het comfort en geluid niet ten goede en daarbij zie je de tankmeter dan flink dalen. Met constant gebruik van airco, 130 km/u op de snelweg en flink stadskilometers zit het verbruik rond de 1 op 14. Zijn honderden auto's zuiniger, maar ik lig daar niet wakker van. Hopelijk tot de APK in januari samen met de beurt weer probleemloos en kosteloos door. Mocht dat niet zo zijn, meld ik me hier weer.
Grote beurt en APK
- 114.101 km
Gisteren is Foxy naar de garage gegaan voor de jaarlijkse APK waar hij glansrijk met de complimenten doorheen kwam. Volgend jaar zitten er met mijn jaarkilometrage alleen nieuwe voorbanden aan te komen.
Aangezien de auto sinds de laatste (kleine) beurt vorig jaar 15.000 km gereden had en het jaar verstreken was, meteen maar groot onderhoud laten uitvoeren (alle vloeistoffen, filters en bougies). De schade was €265 en we kunnen weer een jaar kachelen.
Door verandering van baan vorige maand, ga ik nu 50 km per dag snelweg woon-werkverkeer rijden i.p.v. 5 km dus de kilometers zullen i.c.m. gebruikelijke privékilometers oplopen tot plm. 20.000 km per jaar, waarvan 80% lange afstanden wat natuurlijk beter is voor de wagen. Hopelijk houdt de ouwe taaie zich kranig.
Hij is nu een jaar in bezit en is serieus een van de fijnste auto's die ik heb gehad. Overal vind je er een plekkie voor, maar van binnen geeft hij je in niets het idee klein te zijn en heb ik een heerlijke zitpositie en met de 1.4 motor de eerste 3 versnellingen ook pit genoeg. Na de vorige update met motorstoringslampje ook geen euro aan onkosten gehad, gewoon starten lopen.
Nu ik veel snelweg rijd, mis ik zo nu en dan alleen een beetje comfort door de hoge koets, ontbreken van cruise control en stiekem wil ik eigenlijk ook weer het liefst een automaat.
Door het hoge toerental op de snelweg, blijft het verbruik (en uiteraard stukje herrie) wel aan de hoge kant. Eerste prioriteit voor mij in 2019 is het kopen van een huis, als er daarna nog wat in het spaarvarken zit, ga ik de Fox denk ik vervangen voor een jong gebruikte auto van de VAG-drieling op CNG aardgas of als de omstandigheden het toelaten een Polo/Ibiza met DSG automaat. De Fox zal dan wel in de familie blijven, want er hebben zich al 2 mensen gemeld die hem van me over willen nemen als ik hem wegdoe.
Voorlopig blijf ik er zelf nog even van genieten, want goedkoper rijden dan ik nu doe, is bijna niet mogelijk.
Katalysator kaduuk
- 121.086 km
Vorige week ging wederom het storingslampje branden. Uit laten lezen na sluiting en al gauw kwam aan het licht dat de katalysator kapot was. Dit was ook te merken aan de laatste weken al wat hikkend en onrustig rijden. Flinke kostenpost waarop je op zo'n punt staat om of te investeren en af te rijden of afscheid te nemen. Liefst had ik dat laatste gedaan, gewoon om ook wat meer comfort te hebben op de snelweg waar ik 90% van de kilometers maak, maar helaas.
Als je net een appartement hebt gekocht waar je de kosten koper van moet overmaken, de complete inboedel vernieuwt en deze maand de vakantie moet betalen, vliegt het er met briefjes van 1000 af op je rekening en moet je ergens ook een grens trekken als je nog wat achter de hand wil houden. Daarbij bracht hij op deze manier ook niks op en wat ik dan terug zou kopen, zou misschien ook weer de ellende van een ander zijn, terwijl de Fox verder in uitstekende staat (van onderhoud) verkeert en ik voor €500 misschien weer een jaar vooruit kan zonder onkosten.
De Fox blijft dus nog even, wanneer de verhuizing en alle daarmee gemoeide kosten achter de rug zijn, ga ik weer wat bijsparen en eind van het jaar me eens oriënteren op een andere auto. Hij bevalt perfect en is een van de fijnste auto's die ik heb gehad, maar ik mis een 6e versnelling, cruise control, middenarmsteun en wat andere zaken die comfort op langere trajecten ten goede komen. Tuurlijk is een en ander after-market te doen, maar dat vind ik de auto niet meer waard en leg ik liever bij een andere/noodzakelijk onderhoud. Op naar de 130.000 km dus, naar verwachting eind van de zomer. Dan zal de auto ook weer zijn beurtje krijgen. Tot de volgende update.
Verkocht!
- 125.500 km
Sneller dan verwacht, maar toch verkocht! Ik liep tegen een andere leuke VW aan en hoefde niet veel bij te leggen. In 1.5 jaar tijd en ruim 25.000 km gereden te hebben, slechts €400 afgeschreven, dat is nog eens voordelig rijden.
Zoals gezegd heb ik dit jaar een huis met alles nieuw gekocht, dus geld aan een andere auto wilde ik dit jaar niet meer uitgeven. Tot ik tegen een in nieuwstaat verkerende Volkswagen Jetta 1.4 TSI 140 pk (distributieketting 20K geleden al vervangen) comfortline uit 2008 aan liep. Ik hoefde maar iets bij te leggen en kocht daarmee toch het comfort wat ik zocht (heerlijke comfort-stoelen, 6-bak, cruise control, gescheiden clima etc.) en 3 jaar jonger rijden en hij kreeg een beurt en 6 maanden garantie mee.
Ondanks dat dit een duur jaar was, toch meteen verkocht. Dan is alles ook maar klaar.
De Fox zat weer tegen een beurt en nieuwe achterbanden aan, dus was ook weer een paar honderd euro in gaan zitten.
Met de Jetta inmiddels alweer 1000 km gereden. Heerlijk comfort, onbekend maakt onbemind dus stukken voordeliger dan een Golf (V) in aanschaf en met zijn zwart metallic, chroomaccenten i.c.m. beige interieur een hele chique, zakelijke verschijning. Zoeft over de weg met een verbruik van 1 op 17,5 op mijn trajecten. Over deze auto ga ik geen review meer schrijven om dezelfde reden als ik in de BMW review aangaf: het laatste jaar is AW vervuild met bandentrapvolk of mensen die een review van een auto die ze in 1916 hebben gehad gaan schrijven.
De review van de Fox sluit ik hiermee af.
Het is serieus een van de fijnste auto's die ik heb gehad met zijn compacte buitenmaat, gigantische binnenmaat en dat alles gecombineerd met volwassen rij-eigenschappen en lage kosten.
Adieu Foxy, het ga je goed. Toppertje deze onderschatte auto. En iedereen bedankt voor het lezen uiteraard!!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Toyota Yaris (2006) - Volkswagen Fox (2006) - Occasiondubbeltest

Volkswagen Fox 1.2 - 2007 – 301.046 km - Klokje Rond

Volkswagen Fox 1.2 (2009)

Test: Chevrolet Matiz - Daihatsu Cuore - Renault Twingo - Citroën C1 - Smart Fortwo - Volkswagen Fox

Volkswagen Fox 1.4 (2006)
