Gereden: Toyota Corolla T-Sport Compressor

Toyota Corolla T Sport Compressor
Toyota Corolla T Sport CompressorToyota Corolla T Sport CompressorToyota Corolla T Sport CompressorToyota Corolla T Sport CompressorToyota Corolla T Sport CompressorToyota Corolla T Sport CompressorToyota Corolla T Sport CompressorToyota Corolla T Sport CompressorToyota Corolla T Sport CompressorToyota Corolla T Sport CompressorToyota Corolla T Sport Compressor
De Toyota Corolla T-Sport Compressor is ontwikkeld door Toyota Motorsport in Keulen. Daar worden ook de Formule 1-auto's geprepareerd. De opdracht: 'maak er een Golf GTI-killer van'.
De Toyota Corolla T-Sport Compressor is ontwikkeld door Toyota Motorsport in Keulen. Daar worden ook de Formule 1-auto's geprepareerd. De opdracht: 'maak er een Golf GTI-killer van'.

Gooi de motorkap open en dan kun je zien wat ze hebben gedaan. Allereerst ging de zaag in de afdekplaat. Daar is men wat slordig te werk gegaan, kennelijk een beetje nerveus over wat er nog komen gaat, want de zaagsnede is nogal slordig. Maar ja, het gaat ook niet om dat zwarte stuk plastic, maar om wat er voor in de plaats is gekomen: De Compressor. En met de toevoeging van dit ademhalingshulpmiddel verbeteren de prestaties van de 1,8-liter aanzienlijk. In exacte getallen: het vermogen stijgt van 192 pk naar 225 en het koppel kruipt van 180 Nm naar 230. Geen geringe verbetering dus, en het gevolg is dat de topsnelheid van 225 naar 235 km/h stijgt en vooral dat het sprintje naar de 100 wordt ingekort. Overigens haalden we de fabrieksopgave van 6,9 s niet en bleven we op 7,4 hangen.
Bij het monteren van een compressor alleen hebben ze het niet gelaten. Want veel vermogen is een stap in de goede richting, maar je moet het ook op een fatsoenlijke manier kwijt kunnen. En dus zien we een dikke veerpootbrug door de motorruimte lopen. Werden er grotere velgen gemonteerd en werd het uitlaatsysteem van extra uiteinde voorzien. De esthetiek daarvan willen we in twijfel trekken, want achter de rechterpijp zie je een dikke pot hangen, maar de achter de linker zie je niets. Beetje knullig.

V-Tec van Honda
De compressor speelt een rol in de achtergrond, want je merkt er eigenlijk niets van. Geen opvallende of irritante pieken in het vermogen, maar er wordt gewoon over het hele toerengebied goed meegewerkt. En zo rond de 6.500 tpm dan merk je dat de lichthoogte van de kleppen verandert en dan is er nog wat extra's in huis. Het is goed vergelijkbaar met het V-TEC-systeem van Honda.
De kwaliteiten van het onderstel blijken wel als de weg bochtiger wordt. De vergrote wielen en bredere banden houden goed contact met het asfalt. Alleen bij stevig uitaccelereren voel je behoorlijke aandrijfreacties in het stuur. Maar over het algemeen kun je de Corolla praktisch elke bocht omjagen zonder verrast te worden door een onverwachte reactie.
Ongemoeid
TTE heeft het interieur van de auto eigenlijk ongemoeid gelaten. Er werd een andere pookknop en handremhendel gemonteerd en dat was het. Verder is het gewoon het standaard T Sport-interieur. Niets mis mee, maar stiekem verlangden we wel naar een paar knappe kuipstoelen, want deze stoelen zijn leuk om te zien, maar geven niet genoeg steun. De Corolla T Sport kan nu goed meekomen met de nieuwe GTI-klas. Door de Corolla van 192 pk naar 225 pk op te voeren zetten ze zichzelf meteen naast de Mégane RS, op dit moment de sterkste in deze klasse. Maar als straks de Astra OPC met 240 pk komt...

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.