AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Subaru Impreza WRX
Subaru Nederland levert maximaal 36 Impreza's WRX, die allemaal voor 1 januari 2008 op kenteken moeten staan. Daarna is het schluß voor de gewone WRX, en neemt in het voorjaar de brute STi met dik 300 pk het stokje over. Voordat ze allemaal zijn uitverkocht gingen we een blokje om met de 230 pk sterke Impreza.
Net als bij de vorige Impreza WRX maakt de 230 pk sterke 2.5 turbo boxermotor weinig indruk na het omdraaien van de contactsleutel. Komt de turbo er boven de 2.500 toeren in dan hoor je 'm lichtjes fluiten, en wanneer je de tweeëneenhalve liter doorhaalt tot 6.500 toeren dan jankt de motor maar het zijn niet de jubelende roffelklanken van weleer, uit de tijd van de eerste Impreza GT Turbo. De kuipstoelen zijn ruim, de zitpositie lekker laag en je kunt het dikke stuur ver naar je toe halen. Voor je zit een enorme toerenteller die daarmee van groter belang lijkt dan de kleinere snelheidsmeter.
De besturing is direct, maar zou iets meer gevoel moeten bieden. Wat schakelen betreft heeft de versnellingsbak vorderingen gemaakt. Het hakerige is eruit, en je krijgt veel gevoel tijdens het wisselen van verzet. Boven 120 km/h krijg je de neiging naar zes te gaan, maar die versnelling is er niet. Typisch Impreza is de geur van verbrand frictiemateriaal als je een paar keer wat enthousiast vanuit stilstand hebt opgetrokken. Dankzij de vierwielaandrijving heeft de WRX zo veel grip dat de koppeling ontzettend op z'n falie krijgt als er 230 pk en 320 Nm op de weg gezet moet worden. Snel is de WRX zeker, in 5,8 seconden zit –ie vanuit stilstand op 100 km/h. Daarmee laat hij bijna alle hot hatchbacks van dit moment zijn schreeuwerige witte achterlichtunits zien. Maar de WRX doet zijn werk zonder enige sensatie, daarbij heeft hij ook nog een te zachte vering. De echte liefhebber kan daarom beter wachten op de WRX STi, die in het voorjaar van 2008 komt, veel extremer is en waarschijnlijk minstens 300 pk levert. Binnenkort stelt Subaru de Europese versie van de STi met 2.5 turbo voor op de Bologna Motor Show. De Japanse uitvoering kennen we al, die heeft een 308 pk sterke 2.0 turbo.
Wie nog een WRX wil moet snel zijn, afgelopen week waren er nog 18 beschikbaar. De prijzen beginnen bij 35.995 euro, de WRX Executive met zwarte ruiten achter en een uitgebreid navigatiesysteem kost 3.000 euro meer.
Wie nog een WRX wil moet snel zijn, afgelopen week waren er nog 18 beschikbaar. De prijzen beginnen bij 35.995 euro, de WRX Executive met zwarte ruiten achter en een uitgebreid navigatiesysteem kost 3.000 euro meer.
Een uitgebreide rij-impressie staat in AutoWeek 48 die vanaf woensdag 28 november in de winkels ligt.
Plaats een reactie