AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Subaru Impreza
Voor de tweede keer in vijf jaar is de Subaru Impreza gefacelift. Dit keer heeft de auto een gemeen ogende neus gekregen, die vooral goed past op een kanon als de WRX STI.
Voor de tweede keer in vijf jaar is de Subaru Impreza gefacelift. Dit keer heeft de auto een gemeen ogende neus gekregen, die vooral goed past op een kanon als de WRX STI.
Het nieuwe uiterlijk is getekend door de Griek Andreas Zapatinas, die eerder zijn sporen verdiende bij Alfa Romeo. Het resultaat is een opvallende Impreza waarbij vooral de neus lekker agressief oogt.
Blijkbaar vond Subaru het niet noodzakelijk om het interieur in één moeite mee te nemen in de opfrisbeurt van de Impreza dus dat is nog steeds hetzelfde weinig opbeurende, met net iets te kunststof doorspekte geheel. De WRX STI heeft in het vernieuwde model meer pk's dan ooit. Met 280 pk – het maximaal in Japan toegestane aantal - is het topmodel 15 pk sterker dan z'n voorganger.
De geblazen tweeliter boxermotor maakte ruimte voor een exemplaar met een halve liter meer inhoud, met als gevolg dat de prestaties op een nog hoger niveau komen te liggen. Het nul-tot-honderd-sprintje duurt 0,1 seconde korter dan voorheen en vergt nu 5,4 tellen, qua topsnelheid ging de STI er 11 km/h op vooruit, hij loopt nu 255 km/h. Het gemak waarmee dit soort snelheden worden bereikt, is indrukwekkend. Zo lang je het toerental niet te ver laat zakken en de turbo's wakker blijven, lijkt er geen einde te komen aan het gesleur. Klein minpunt van deze motorenwissel is dat het karakteristieke boxergeluid wat meer naar de achtergrond is verdreven, je moet nu echt goed luisteren om het geroffel uit het vooronder tot je trommelvliezen te laten doordringen.
20.000 euro in je zak
Met 230 pk is het in de gewone WRX allerminst behelpen. Als je een beetje rationeel nadenkt, je neerlegt bij het minder geavanceerde 4WD-systeem, genoegen neemt met een vijfversnellingsbak en minder wild uiterlijk, houd je zomaar bijna 20.000 euro min de zak. Da's namelijk het verschil tussen de 32.745 euro die de WRX kost en de 51.245 euro die de WRX STI moet opleveren. Bepaald niet gering. De lol die je met een WRX beleeft en de bijbehorende prestaties komen dicht in de buurt van wat de WRX STI biedt.
De instap-Impreza, de 2.0R, is goed voor een zeer acceptabele 160 pk. Dit blok met dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHC) vervangt de tweeliter met enkele bovenliggende exemplaren (SOHC) en verschaft de Soeb prestaties waarmee je zeker geen modderfiguur slaat. Een topsnelheid van 210 km/h en een 0-100-tijd van 8,8 tellen zijn gewoon prima in orde. Je kunt 'm ook bestellen met viertrapsautomaat met 'Active Torque Split', dat het koppel over voor- en achteras verdeelt, afhankelijk van de hoeveelheid grip. Sneller wordt 'ie er niet van (wel duurder); het kost bijna drie seconden langer om de 100 km/h aan te tikken. De stationwagon, de Plus, is nog altijd voorzien van lage gearing en met een maximaal toegestaan aanhangergewicht van 1.600 kg kun je zodoende met een flinke aanhanger aan de haal. De 2,0R heeft prijzen vanaf 25.995 euro; de Plus kost minimaal 26.495 euro. De versies met automaat zijn 2.000 euro duurder. De eerste lichting vernieuwde Impreza's staan vanaf deze week bij de Nederlandse dealers.
De volledige rij-impressie met de nieuwe Subaru Impreza staat in AutoWeek 44, die op 26 oktober in de winkels ligt.
Plaats een reactie