AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Shuanghuan Noble
Het lijkt 'n Smart, maar hij is het niet. Qua concept is de Shuanghuan Noble zelfs fundamenteel anders: de motor voorin en vier zitplaatsen. In China is de schaamteloze Smart-kloon al te koop. Is 't wat?
Die vraag was niet zo makkelijk te beantwoorden al het lijkt. Shuanghuan weigert namelijk om westerse journalisten met de Noble te laten rijden. Wij belden een handelaar in een voorstadje van Shanghai en kunnen zodoende toch onze rijervaringen met de omgerekend 4.600 euro kostende kleine met u delen.
De Noble komt met twee viercilindermotoren: een 1.0 met 56 pk en een 1.1 met 68 pk. De auto 3,01 meter lang, dat is 30 centimeter meer dan de Smart Fortwo. Daar is natuurlijk een goede reden voor, want waar de Smart Fortwo maar twee zitplaatsen heeft, gaat de Shuanghuan door het leven als vierzitter. Helaas hebben de ingenieurs niet de moeite genomen om de Tridion-veiligheidscel te kopiëren: de zilverkleurige delen van de carrosserie zijn slechts voorzien van een verflaag.
De motor springt probleemloos aan en tijdens onze rit over een troosteloos industrieterrein valt de versnellingsbak in positieve zin op. De vijfbak schakelt licht en is nauwkeurig te bedienen. We laten een enthousiaste lokale student, Aore Wang, ook even rijden met de Noble. Hij komt gedesillusioneerd terug. "De remmen grijpen veel te laat aan. Ik vind deze auto te onveilig," zegt Wang, die zelf een Corolla heeft.
De Noble komt met twee viercilindermotoren: een 1.0 met 56 pk en een 1.1 met 68 pk. De auto 3,01 meter lang, dat is 30 centimeter meer dan de Smart Fortwo. Daar is natuurlijk een goede reden voor, want waar de Smart Fortwo maar twee zitplaatsen heeft, gaat de Shuanghuan door het leven als vierzitter. Helaas hebben de ingenieurs niet de moeite genomen om de Tridion-veiligheidscel te kopiëren: de zilverkleurige delen van de carrosserie zijn slechts voorzien van een verflaag.
De motor springt probleemloos aan en tijdens onze rit over een troosteloos industrieterrein valt de versnellingsbak in positieve zin op. De vijfbak schakelt licht en is nauwkeurig te bedienen. We laten een enthousiaste lokale student, Aore Wang, ook even rijden met de Noble. Hij komt gedesillusioneerd terug. "De remmen grijpen veel te laat aan. Ik vind deze auto te onveilig," zegt Wang, die zelf een Corolla heeft.
De volledige rij-impressie met de Shuanghuan Noble is te lezen in AutoWeek 45, die vanaf woensdag 7 november in de winkels ligt.
Plaats een reactie
Lees ook
Test: Lexus RZ (2025) – Een spelcomputer voor gevorderden
Nieuws

Bentley EXP 15: imposante elektrische Bentley heeft vleugje Hyundai Veloster
Test: Mazda 6e - Veel EV, weinig Mazda
Nieuws
Lucid Air breekt record en rijdt ruim 1.200 kilometer op één acculading
Nieuws