Gereden: Porsche Cayman R
Er zijn weinig auto's waarin je zo snel zo hard durft te gaan als in een Cayman. De R gaat daar nog eens een flinke schep bovenop gooien met betere prestaties, meer rijdynamiek en een pittiger karakter. De Cayman R is 55 kilogram lichter dan een S, waardoor het gewicht op 1.295 kilogram uitkomt. Het vermogen stijgt ook nog eens naar 330 pk, waardoor de gewichts-/pk-verhouding uitkomt op 3,9 kg per pk (PDK: 4,0 kg/pk).
We rijden met de PDK-automaat (die helaas het gewicht met 15 kg verhoogt) en zolang je geen haarspeldbochten tegenkomt of je op het circuit begeeft, is er geen beter systeem te vinden. Je voelt je als een F1-coureur die totale controle over z'n voertuig heeft.
Je kunt gemakkelijk met de auto driften: de achterzijde waaiert sierlijk uit dat lukt niet bij alle auto's met middenmotor. En na dit alles (en een fantastische sessie met rallylegende Walter Röhrl) voelt de Cayman R nog net zo fris en fruitig aan alsof-ie net uit de fabriek komt.
De volledige rij-impressie met de Porsche Cayman R is te lezen in AutoWeek 9, die nu in de winkels ligt.