Gereden: Opel Astra

Astra met meer emotie

Opel Astra
Opel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel Astra
Met de nieuwe Astra wil Opel inspelen op de meer emotionele cultuur van deze tijd, maar wilde de trouwe koper niet teleurstellen.
Met de nieuwe Astra wil Opel inspelen op de meer emotionele cultuur van deze tijd, maar wilde de trouwe koper niet teleurstellen. Want waar Opel in Nederland decennia lang scoorde met een heerlijk Hollands compromis tussen prijs en kwaliteit, daar moet het merk nu aan de slag met een drivers car. Ja, een ríjdersauto. En in echt goed Nederlands betekent dat dat de sportieve automobilist nu ook veel plezier kan beleven aan een Astra. En dus heet het onderstel niet gewoon onderstel, maar Interactive Driving System, ofwel IDS.
Goed, we gaan 'ns rijden met die nieuwe, dynamische Opel. De zitpositie is goed voor elkaar. De bestuurderstoel is goed verstelbaar, maar we vonden het meubilair aan de harde kant. In de gewonere uitvoeringen missen we wat zijdelingse steun. De Sport heeft andere, beter gevormde stoelen en die geven in de bocht wat meer ondersteuning.
Je kijkt uit op een dashboard dat afwijkt van de oude donkerzwarte, degelijke Opel-stijl, maar geheel aansluit bij dat van de nieuwe Vectra. Het is nog steeds duidelijk en overzichtelijk, maar net met iets meer enthousiasme bedacht. Net als de Vectra heeft de Astra nu ook van die zwengels van de ruitenwissers en richtingaanwijzers die geen echte schakelaars zijn. Het zijn meer een soort tiptoetsen op een stokje. Als je de ruitenwissers inschakelt, dan springt de zwengel meteen weer terug in z'n oude positie.
Om te beginnen reden we de 1.6 benzine van 105 pk. Dat wordt de meestverkochte versie in ons land. De Nederlandse importeur heeft het zelfs over 40 procent van de verkopen. Wij probeerden deze motor uit samen met de EasyTronic-versnellingsbak. De 1.6 maakt een pittige indruk en geeft absoluut niet de indruk iets te kort te komen. Rond 3.000 tpm is hij wat grommerig, maar dat is niet storend. Het past wel een beetje bij het nieuwe dynamische karakter van de auto.
Het onderstel maakt indruk. Het is inderdaad behoorlijk sportief. Om te beginnen zijn de vering en demping behoorlijk straf en worden korte oneffenheden hard doorgegeven. Er gaan zeker geen onprettige vibraties door de auto, maar door een stevige schop tegen je stoel weet je tóch wat er onder de auto gebeurt.
Voordeel van zo'n strak onderstel is dat de Astra mooi neutraal de bochten rondt en er van overhellen geen sprake is. Van uitgesproken onderstuur is geen sprake, alleen als je echt veel te hard de hoek induikt, glijdt hij wat over z'n voorwielen weg. Als optie kun je nog een elektronisch gestuurd sportonderstel krijgen, dat de Astra nog betere rij-eigenschappen geeft. Op de snelweg is de Astra prettig comfortabel. Doordat het motorgeluid zo goed wordt gedempt zijn juist de banden nadrukkelijker aanwezig.
De nieuwe Astra staat vanaf 2 april bij de dealer en is er vanaf 18.250 euro. Voor een uitgebreide rij-impressie van de Astra (ook met andere motoren) raden we u aan AutoWeek 11 (verschijnt 3 maart) 'ns te lezen.

PRIVATE LEASE Opel Astra

DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 485
 
Arval
Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Hybrid 180pk Edition (5D/8A)
€ 605
 

Gerelateerde forumtopics