AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws

Astra met meer emotie

Gereden: Opel Astra

  • Damiaan Hage
  • Autonieuws
27 februari 2004 om 22:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met de nieuwe Astra wil Opel inspelen op de meer emotionele cultuur van deze tijd, maar wilde de trouwe koper niet teleurstellen.
Met de nieuwe Astra wil Opel inspelen op de meer emotionele cultuur van deze tijd, maar wilde de trouwe koper niet teleurstellen. Want waar Opel in Nederland decennia lang scoorde met een heerlijk Hollands compromis tussen prijs en kwaliteit, daar moet het merk nu aan de slag met een drivers car. Ja, een ríjdersauto. En in echt goed Nederlands betekent dat dat de sportieve automobilist nu ook veel plezier kan beleven aan een Astra. En dus heet het onderstel niet gewoon onderstel, maar Interactive Driving System, ofwel IDS.
Goed, we gaan 'ns rijden met die nieuwe, dynamische Opel. De zitpositie is goed voor elkaar. De bestuurderstoel is goed verstelbaar, maar we vonden het meubilair aan de harde kant. In de gewonere uitvoeringen missen we wat zijdelingse steun. De Sport heeft andere, beter gevormde stoelen en die geven in de bocht wat meer ondersteuning.
Je kijkt uit op een dashboard dat afwijkt van de oude donkerzwarte, degelijke Opel-stijl, maar geheel aansluit bij dat van de nieuwe Vectra. Het is nog steeds duidelijk en overzichtelijk, maar net met iets meer enthousiasme bedacht. Net als de Vectra heeft de Astra nu ook van die zwengels van de ruitenwissers en richtingaanwijzers die geen echte schakelaars zijn. Het zijn meer een soort tiptoetsen op een stokje. Als je de ruitenwissers inschakelt, dan springt de zwengel meteen weer terug in z'n oude positie.
Om te beginnen reden we de 1.6 benzine van 105 pk. Dat wordt de meestverkochte versie in ons land. De Nederlandse importeur heeft het zelfs over 40 procent van de verkopen. Wij probeerden deze motor uit samen met de EasyTronic-versnellingsbak. De 1.6 maakt een pittige indruk en geeft absoluut niet de indruk iets te kort te komen. Rond 3.000 tpm is hij wat grommerig, maar dat is niet storend. Het past wel een beetje bij het nieuwe dynamische karakter van de auto.
Het onderstel maakt indruk. Het is inderdaad behoorlijk sportief. Om te beginnen zijn de vering en demping behoorlijk straf en worden korte oneffenheden hard doorgegeven. Er gaan zeker geen onprettige vibraties door de auto, maar door een stevige schop tegen je stoel weet je tóch wat er onder de auto gebeurt.
Voordeel van zo'n strak onderstel is dat de Astra mooi neutraal de bochten rondt en er van overhellen geen sprake is. Van uitgesproken onderstuur is geen sprake, alleen als je echt veel te hard de hoek induikt, glijdt hij wat over z'n voorwielen weg. Als optie kun je nog een elektronisch gestuurd sportonderstel krijgen, dat de Astra nog betere rij-eigenschappen geeft. Op de snelweg is de Astra prettig comfortabel. Doordat het motorgeluid zo goed wordt gedempt zijn juist de banden nadrukkelijker aanwezig.
De nieuwe Astra staat vanaf 2 april bij de dealer en is er vanaf 18.250 euro. Voor een uitgebreide rij-impressie van de Astra (ook met andere motoren) raden we u aan AutoWeek 11 (verschijnt 3 maart) 'ns te lezen.
  • Houd me op de hoogte over de Opel Astra
Opel Opel Astra

Uitgelicht aanbod

    1.6 GL

    Opel Astra 1.6 GL

    • 1999
    • 123.000 km

    € 1.100

    1.4 Edition  | Airco | Trekhaak | Cruise |

    Opel Astra 1.4 Edition

    • 2006
    • 131.626 km

    € 3.688

    1.4 Turbo Sport 140 PK , Airco, Navigatie, AGR comfort stoelen,

    Opel Astra 1.4 Turbo Sport 140 PK , Airco, Navigatie, AGR comfort stoelen,

    • 2013
    • 91.686 km

    € 10.650

Meer Opel Astra occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Astra specificaties
  • Opel Astra occasions
  • Opel Astra video's
Advies en informatie
  • Opel Astra tests
  • Opel Astra gebruikersreviews
  • Opel Astra index
Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Sport - Op de Rollenbank

Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Sport - Op de Rollenbank

De auto van Maurice Berkhout is op het eerste gezicht een doodnormale Opel Astra. “Maar vind...

Lees meer
Opel Astra Sports Tourer - Afscheid duurtest

Opel Astra Sports Tourer - Afscheid duurtest

De huidige Opel Astra Sports Tourer wordt geproduceerd in het Engelse Ellesmere Port. Daarom...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 110pk Edition 2020 (2020)

    Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 110pk...

    10
    • 12 februari 2021
  • Review
    Opel Astra 1.8 Enjoy (2004)

    Opel Astra 1.8 Enjoy (2004)

    3
    • 16 januari 2021
  • Review
    Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk Innovation (2017)

    Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk...

    2
    • 24 oktober 2020
  • Review
    Opel Astra 1.0 Turbo Innovation (2016)

    Opel Astra 1.0 Turbo Innovation (2016)

    2
    • 19 oktober 2020
  • Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Sport - Op de Rollenbank

    Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Sport...

    • 24 september 2020
  • Autonieuws
    Elektrische Opel Movano-e in 2021

    Elektrische Opel Movano-e in 2021

    14
    • 4 september 2020
  • Opel Astra Sports Tourer - Afscheid duurtest

    Opel Astra Sports Tourer - Afscheid duurtest

    • 31 augustus 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Opel Grandland X krijgt spoedig een facelift

    Opel Grandland X krijgt spoedig een facelift

    12
    • 8 maart 2021
  • Reportage
    Het einde van de Opel-fabriek in Antwerpen

    Het einde van de Opel-fabriek in Antwerpen

    50
    • 7 maart 2021
  • Review
    Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2011)

    Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2011)

    2
    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    Opel Vivaro Life als Crosscamp Lite

    Opel Vivaro Life als Crosscamp Lite

    7
    • 4 maart 2021
  • Review
    Opel Agila 1.2-16V Elegance (2001)

    Opel Agila 1.2-16V Elegance (2001)

    1
    • 3 maart 2021
  • Autonieuws
    Nog een nieuwe Opel Combo!

    Nog een nieuwe Opel Combo!

    7
    • 3 maart 2021
  • PREMIUM
    Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

    Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

    • 2 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep