Gereden: Opel Astra Stationwagon

Opel Astra Stationwagon
Opel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra Stationwagon
Opel heeft eind oktober de tweede modelvariant van de Astra beschikbaar. We reden met de nieuwe Stationwagen, waarvan de prijzen ook bekend zijn.

Opel heeft eind oktober de tweede modelvariant van de Astra beschikbaar. Met behulp van deze Stationwagen hoopt Opel dit jaar voor de 36ste keer nummer 1 te worden in Nederland.

De vijfdeurs Astra krijgt binnenkort gezelschap van de Stationwagen. Volgend jaar komt daar dan de driedeurs GTC bij, die zojuist in Parijs is onthuld en in 2006 volgt de coupé-cabrio.
Onlangs maakten we al kennis met de Stationwagen. Voor die versie is de wielbasis van de Astra bijna negen centimeter verlengd tot 2,70 m. Daardoor is er achterin iets meer beenruimte en is de het laadvolume 500 liter onder de afdekking tot maximaal 1590 met de achterbank neergeklapt.

Om alles netjes op te bergen in zo'n grote laadruimte heeft Opel al eerder het FlexOrganizer opbergsysteem bedacht, dat voor 't eerst in de Vectra stationwagen is toegepast. Het is vanaf de Enjoy standaard en bestaat uit langs de zijkanten van de laadruimte gemonteerde aluminium rails met verschuifbare bevestigingsclips en haken die langs de kanten van de laadruimte zijn gemonteerd. Daarin passen netten en opvouwbare tussenschotten om de laadruimte naar behoefte in te ruimen. Je kunt bijvoorbeeld de bagage achter de stoelen plaatsen en daarachter een net vastzetten, zodat ook de hond een eigen plekje heeft. Drie verschillende netten zijn apart leverbaar, maar kosten samen € 375. Extra flexibiliteit kan worden verkregen met de als optie geleverde neerklapbare passagiersstoel. Je kunt dan 2,70 m lange dingen vervoeren.
Verder heeft Opel vanaf de lente, eveneens al optie, een verschuifbare achterbank beschikbaar. Hij kan 4 cm naar achteren verschuiven voor meer beenruimte of 6 cm naar voren voor meer laadruimte (540 liter). Goede vondst is verder het automatisch oprolbare afdekzeil. Wanneer je de handgreep met één vinger aanraakt, rolt de afdekking automatisch terug.
De Astra Stationwagon wordt geleverd met dezelfde motoren als de 5-deursversie. Dus vijf benzinemotoren variërend van de 1.4 16v tot de 2.0 Turbo 200 pk. Die laatste is nieuw, hij is gekoppeld aan een zesbak en bereikt zijn top van 230 km/h in de zesde versnelling. Dit in tegenstelling tot de zesbak van de 170 pk Turbo, waarvan de zesde versnelling een overdrive is. Verder zijn ook de vier bekende dieselmotoren beschikbaar.
Opel verwacht dat het dieselaandeel van de Stationwagen meer dan de helft zal bedragen en dat de 100 pk 1.7 CDTI en de 120 pk 1.9 CDTI de populairste varianten zullen worden.

Rijplezier
Tijdens de introductie van de Stationwagen reden we met de 1,7-liter diesel met 120 pk. Hij is beslist pittig, maar wat rumoerig. Dat doet niet af aan het feit dat hij in de 1393 kg zware stationwagen uitstekend presteert. Ook reden we met de 1,9-liter Multijet common-rail diesel met 150 pk en de 200 pk sterke 2.0 Turbo Sport. De diesel heeft een fraai maximum koppel van 320 Nm. Hij trekt daarmee vanaf 2000 tpm gewillig op en zorgt voor een mooi flexibel karakter. In die laatste, snelle versie liggen de grenzen van deze Astra hoog. De 2.0 Turbo beweegt zich zelfverzekerd door de vele bochten van de ons testtraject. Zijn adaptieve onderstel met IDSPlus (Interactive Driving System) plús elektronische dempersturing levert daaraan zeker een bijdrage. In de sportstand reageert de turbomotor snel op het gaspedaal. Je hebt nauw contact met de weg, zonder dat het onderstel te hard aanvoelt. Toch hoef je geen IDSPlus onderstel te hebben voor een uitstekende wegligging, want ook de beide dieselvarianten, net als alle andere Astra's met gewone IDS, hebben een uitstekende wegligging. Bij zijn plezierige rij-eigenschappen kan je ook nog een goede en directe besturing voegen.
Andere pluspunten van de Astra Stationwagen zijn de chique uitstraling, de keurige afwerking en de redelijke prijzen, die beginnen met 18.950 euro voor de 1.4 in Essentia-uitvoering. De uitgebreide rij-impressie staat in AutoWeek no. 41 van 29 september.

Prijzen Opel Astra Stationwagen
1.4 16v Essentia € 18.950
1.6 16v Essentia € 20.250
1.8 16v Essentia € 21.550
2.0 Turbo 170 pk Enjoy € 26.995
2.0 Turbo 200 pk Sport € 35.925
1.7 CDTi 80 pk Essentia € 22.200
1.7 CDTi 100 pk Essentia € 23.400
1.9 CDTi 120 pk Essentia € 25.600
1.9 CDTi 150 pk Enjoy € 27.845

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.