Gereden: Opel Astra GTC

Beschaafd vel

Opel Astra GTC
Opel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTC
Na de vijfdeurs en de combi is het nu tijd de driedeurs Opel Astra op de markt te zetten, onder de naam GTC, wat staat voor Grand Turismo Compact. De GTC is een heel andere auto dan zijn bravere broers.
Na de vijfdeurs en de combi is het nu tijd de driedeurs Opel Astra op de markt te zetten, onder de naam GTC, wat staat voor Grand Turismo Compact. De GTC is een heel andere auto dan zijn bravere broers.

Alleen de looks al; afgezien van de motorkap en de voorste spatborden is er geen enkel plaatdeel hetzelfde. Dankzij een stoerdere neus, hoog oplopende taillelijnen, in een punt weglopende zijruiten achter en een 'dikke' kont. Ondanks de vlottere vormgeving is bij de GTC slechts in beperkte mate concessie gedaan in het gebruiksgemak. Zo is de kofferruimte met 380 liter even groot als die van de vijfdeurs en de hoofdruimte voor de achterpassagiers ook niet zo veel minder dan de 'huis-tuin-en-keuken' Astra.

Verlaagd
Wij rijden de 200 pk sterke 2.0 Turbo. En dat blijkt de 'perfect match' voor ons testparcours, de kronkelende bergweggetjes rond het Zuid-Spaanse Marbella. Het is een schitterende omgeving, maar al rijdend zie je weinig meer dan de achterkanten van zandwagens en touringcars. Tenzij je natuurlijk een lekker snel scheurijzertje ter beschikking hebt. En dat is deze 2.0 Turbo. Ook de besturing voldoet aardig aan de verwachtingen. Lekker direct, niet al te licht. De ophanging van de GTC is aangepast aan zijn inborst. Hij is 15 mm verlaagd ten opzichte van de vijfdeurs en de combi. Het onderstel is communicatief, maar niet te hard. Wie het toch wat feller wil, kan op de 'sport'-knop op de middenconsole drukken. Daarmee wordt het IDS-Plus (Interactive Driving System) geactiveerd, en het resultaat is een hardere afstelling van de dempers, een gevoeliger gaspedaal en minder stuurbekrachtiging. Hoewel deze GTC zijn mannetje beslist staat, voelt hij net iets te mak om echt het predikaat 'hete hatch' volledig te verdienen. Maar dat ziet Opel blijkbaar zelf ook wel in, want er is een 240 pk sterke OPC in de maak. Een prototype daarvan wordt in Genève onthuld.

Sober
Het interieur van de GTC is netjes, overzichtelijk en sober. De aflopende lijn van de achterste zijruiten levert gigantische c-stijlen op. Ziet er uitstekend uit, maar het komt het zicht naar achteren allerminst ten goede. Het is jammer dat de sportstoelen net niet die zijdelingse steun bieden die je van sportstoelen mag verwachten. Opel claimt dat de achterbank drie volwassenen kan herbergen. De hoofdruimte zit daarvoor niet in de weg, maar in de breedte betwijfelen we dat drie volgroeide mensen zich lang op hun gemak voelen achterin de GTC.
De Nederlandse dealers verwachten de eerste exemplaren in maart in hun showroom. De GTC wordt leverbaar met vijf benzinemotoren, variërend van 1,4-liter tot 2,0-liter (van 90 tot 200 pk). Uiteraard komen er ook diesels; vier om precies te zijn. De reeks begint met de alom geprezen (en samen met Fiat ontwikkelde) 1,3 common rail met 90 pk en eindigt bij de 150 pk sterke 1,9-liter.
De GTC is een geslaagde nieuwe stap in de strijd Opel van zijn saaie imago af te helpen. Of je hem mooi vindt of niet, je kunt niet om deze auto heen. De prijslijst begint bij € 19.995 voor de 1.4 Twin Port Enjoy, de 200 pk 2.0 Turbo Sport wordt voor € 31.995 de uwe.

Plus:
Stoere lijnen
Gebruiksgemak
Goede balans sportief/comfortabel

Min:
Weinig sportieve stoelen
Zicht naar achteren

Een uitgebreide rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 9 (23 februari-2 maart).

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.