Gereden: Nissan Qashqai

Nissan Qashqai 2014
Er zijn welhaast wonderen nodig om het succes van de eerste Nissan Qashqai te evenaren. In hoeverre is de opvolger een mirakel? We maken vandaag en morgen kennis in Madrid.

Op dit moment maakt hij zijn wereldwijde showdebuut in de schaduw van het Atomium, dus het is best bijzonder dat we vandaag al kunnen rijden met de gloednieuwe Nissan Qashqai. De vorige, eerste generatie kwam in 2007 als opvolger van de Almera, een grijze muis die - verkooptechnisch gezien - op sterven na dood was. Nissan zal best optimistisch zijn geweest over de Qashqai, maar dat het zo'n kassakoe zou worden, zou zelfs Emile Ratelband in aangeschoten toestand niet hebben durven voorspellen. Zelfs in de laatste jaren van de modelcyclus gingen de Qashqais nog als warme broodjes over de toonbank.

We rijden vandaag niet alleen met een nieuw model, in feite proeven we dus ook van een hele nieuwe lijn. Want de Qashqai heeft de eer als eerste op het CMF-platform te staan, kort gezegd het nieuwe modulaire onderstel van Renault-Nissan, vergelijkbaar met VW's MQB. In feite is dit dit een blik in de toekomst van beide merken. En dat belooft veel goeds, want vanaf de eerste meters zijn we erg enthousiast over de rij-eigenschappen van de Qashqai. Hij voelt erg robuust en volwassen aan, maar tegelijkertijd ook heel lichtvoetig. Een fijne combinatie van gevoel en comfort. Ondanks de vrij hoge bouw blijft de auto in de lengteas heel stabiel in de bochten. Opvallend is ook dat de besturing lekker stevig is. Onze 1.2 DIG-T met 115 pk is de opvolger van de atmosferische 1,6-liter de instapper. Dat merk je onderin wel enigszins, want daar zit er wat weinig leven in. Maar vanaf 2.500 toeren is de motor juist lekker kwiek. En opvallend stil voor zo'n bescheiden downsizertje. Allesbehalve stil is de lane departure warning. Als hij maar een streep ruikt, gaat het alarm af. We betrapten ons er zelfs op met het systeem mee te gaan fluiten.

Het interieur is heel keurig, en redelijk fris zonder echt vernieuwend te zijn. Veel enhousiaster zijn we over de stoelen, die opvallend stevig aanvoelen.

De volledige rij-impressie van de Nissan Qashqai staat in AutoWeek 4, die woensdag 22 januari verschijnt. Nog daarvoor kun je hier op de site ons videoverslag zien.

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (61)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.