Gereden: Nissan Navara

Nissan Navara
Nissan NavaraNissan NavaraNissan NavaraNissan NavaraNissan NavaraNissan NavaraNissan NavaraNissan NavaraNissan NavaraNissan Navara
Nissan stelt dat de nieuwe Navara uitstijgt boven het niveau van pick-up en als lifestyle auto aansluiting vindt bij het SUV-segment.
Nissan stelt dat de nieuwe Navara uitstijgt boven het niveau van pick-up en als lifestyle auto aansluiting vindt bij het SUV-segment. Rustig ploegt de Nissan Navara door het terrein. Hij heeft geen moeite met steile klimmen en schrikt ook niet terug voor modderige bospaden, waar het water soms in de diepe sporen staat. Logisch, want de Navara heeft inschakelbare vierwielaandrijving met hoge en lage gearing die nog aangevuld kan worden met een sperdifferentieel op de achteras. Hij wordt aangedreven door een 2.488 cc dieselmotor met een vermogen van 174 pk en een koppel van 403 newtonmeter. Alleen de draaicirkel van een kleine 14 meter zorgt voor wat problemen Op de weg pakt de Navara 2.5 dCi makkelijk op vanuit lagere toerentallen en als je even flink gas geeft wil hij ook best vlot vooruit. Volgens de fabriek moet hij in zo'n elf seconden van nul naar honderd kunnen optrekken. De topsnelheid bedraagt 170 km/h. Met het comfort aan boord is het over het algemeen wel in orde, maar de starre achteras, opgehangen met bladveren, geeft korte oneffenheden zonder meer duidelijk door en laat het achterend van de Navara soms een stapje opzij doen.
Nissan stelt dat wagens als de Navara steeds vaker een rol spelen bij de vrijetijdsbesteding en heeft zelfs een naam bedacht voor dit type voertuig dat de eigenschappen van een Sports Utility Vehicle combineert met die van een pick-up; Sports Utility Truck. De Navara is een prima auto om bijvoorbeeld een trailer met daarop een boot te trekken; hij kan een geremde aanhanger met een gewicht van drie ton aan. Maar z'n laadbak maakt hem ook geschikt voor het meenemen van mountainbikes, off-road motorfietsen en zelfs een quad.
Achter het stuur van de Navara heb je bepaald niet het gevoel in een soort van bedrijfswagen te zitten. Er is geen sprake van zakelijke soberheid en in het interieur zijn materialen gebruikt die zacht aanvoelen. Net zoals je dat bij SUV's ziet, is er veel werk gemaakt van opbergruimten. Twee halve deuren
De Navara wordt geleverd in twee carrosserievarianten. Om te beginnen de King Cab. De King Cab is in principe een tweepersoons wagen, maar kan worden geleverd met twee kleine stoeltjes met opklapbare zittingen achterin. Dankzij twee 'halve' deuren die naar achteren open gaan is het achterste gedeelte van de passagierscabine prima te bereiken. De 'halve' achterdeuren zijn wel smal, maar ze worden gebruikt in combinatie met de voordeuren en de King Cab heeft geen middelste deurstijlen. Daardoor krijg je een heel ruime toegang tot het interieur. De tweede carrosserievariant is de Double Cab. Als Double Cab is de Navara een vijfpersoons wagen met een driezits bank achterin. Twee achterste zijportieren zorgen ervoor dat de bank goed bereikbaar is en de mensen achterin hebben genoeg been- en hoofdruimte.
In de Navara vinden we hetzelfde instrumentarium als in de Nissan Pathfinder. Alleen het 'instapmodel' – de King Cab 2WD XE - krijgt geen radio/CD speler, airconditioning en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening mee. Deze uitvoering met alleen aandrijving op de achterwielen en een wat minder krachtige motor staat in de prijslijst voor E 31.495. Alle andere uitvoeringen hebben inschakelbare vierwielaandrijving. En de meeste versies van de Double Cab zijn ook met automaat leverbaar. Behalve als XE is de Navara er ook als SE en LE. De LE zit standaard al goed in z'n toebehoren. Met pakketten kan de uitrusting op een niveau gebracht worden waar geen luxe SUV zich voor hoeft te schamen.

Gerelateerde forumtopics