Gereden: nieuwe Audi A4

Audi A4 Avant
Audi heeft de alweer vier jaar oude A4 voorzien van een frisse neus. Geheel in lijn met de A6, de A8 W12 en de A3 Sportback bevat het front nu ook de grote grille die zo kenmerkend is voor Audi-nieuwe stijl.
Audi heeft de alweer vier jaar oude A4 voorzien van een frisse neus. Geheel in lijn met de A6, de A8 W12 en de A3 Sportback bevat het front nu ook de grote grille die zo kenmerkend is voor Audi-nieuwe stijl.
Het meest in het oog springend is het nieuwe front van de A4, maar er is meer met deze middenklasser gebeurd; de achterkant is eveneens hertekend en ook technisch zijn er de nodige verfijningen doorgevoerd. De wijzigingen betreffen overigens alleen de sedan en de stationcar, de cabriolet doet (nog) niet mee. De grote 'onzichtbare' wijzigingen zijn voornamelijk van technische aard; vier 'nieuwe' motoren en wijzigingen in het onderstel.
Potente diesels
Allereerst is er de 2.0 TDI die de 130 pk 1.9 TDI vervangt en nu het gat moet dichten tussen de 115 pk sterke 1.9 TDI en de 163 pk leverende 2,5 liter V6 TDI. De 'nieuwe' vierpitter is goed voor 140 pk en een maximum koppel van 320 Nm. In de praktijk legt deze motor meer dan genoeg souplesse aan de dag om lekker vlot met het verkeer mee te kunnen komen. De andere nieuwe diesel in de A4 is de indrukwekkende drieliter V6 TDI. Deze machine levert 204 pk en bezit een ongekende levenslust.
Aan het benzinefront melden zich voor de A4 nu twee FSI-motoren; een 2.0 met turbo en een 3.2 V6. De 200 pk sterke tweeliter is in principe ook de motor die we straks in de Golf GTI tegen zullen komen. Rap door de ochtendspits naar kantoor is met deze motor geen enkel probleem. Nog meer plezier levert de 3,2 liter FSI, dit is de V6 waar we al eerder enthousiast over waren toen we hem tegen kwamen in de A6.
Het doel was de A4 iets sportiever te maken, vandaar dat alle versies achter nu beschikken over draagarmen die eerder alleen waren voorbehouden aan de snelle S4. Verder zijn de schokdempers en bevestigingen overgenomen van grote broer A6. Deze aanpassingen resulteren in een grotere koersvastheid van het onderstel, maar sportief is dat nog niet echt te noemen. Door verfijning van mechanica en elektronica in de stuurinrichting reageren de voorwielen nu net een fractie sneller op commando's die je geeft met het stuurwiel. Aardig, maar helaas voelt de besturing naar onze smaak net iets te licht aan. Meer weerstand, oftewel wat minder bekrachtiging zou prettiger zijn, nu komt het een beetje als verdoofd over.
Eind dit jaar zal de A4 in de showroom staan, de S4 volgt begin 2005. Audi is dan weer op volle oorlogssterkte en in staat het de concurrentie met deze auto nog een paar jaar lastig te maken.
Een uitgebreid rijverslag van de nieuwe Audi A4 leest u in AutoWeek 39, die verschijnt op woensdag 15 september.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.