Gereden: Mercedes Vito 111 CDI

Mercedes Vito 111 CDI
Mercedes Vito 111 CDIMercedes Vito 111 CDIMercedes Vito 111 CDIMercedes Vito 111 CDIMercedes Vito 111 CDIMercedes Vito 111 CDI
In tegenstelling tot de vorige Vito kan Mercedes-Benz het nieuwe model leveren met voorwielaandrijving, in welk geval deze middenklasse bestelwagen leentjebuur speelt bij partner Renault. Want het is hun 1,6-liter dCi 115 uit de Trafic die Mercedes-Benz in de 111CDI heeft gelegd.

Voor de fans van Mercedes-eigen techniek zijn er drie Vito's met achterwielaandrijving die de aloude 2,1-liter viercilinder in lengterichting voorin hebben. In de 'Renault-versies' ligt het blok uiteraard dwars voorin. Bij deze versies is het laadvermogen hoger, maar de draaicirkel groter.

De techniek van de Vito is niet identiek gespecificeerd als bij Renault; hun 115 dCi levert 300 Nm bij 1.750 toeren, de 111CDI van Mercedes komt tot 270 Nm bij 1.500-2.500 toeren. Het vermogen van 84 kW/115 pk bij 3.800 toeren is wel gelijk. De prestaties krijgen een ruime voldoende; de Vito is als 111CDI meer dan adequaat gemotoriseerd.

De 3e versnelling verlangt dat je ver doortrekt, omdat het toerental in de 4e anders te laag 'begint'. Bij het accelereren dringt het motorgeluid stevig door in het interieur; op snelheid is de auto als geheel wel mooi stil. De 6-bak schakelt met korte, duidelijke slagen. Het testverbruik bedroeg 7,6 l/100 km.

Uitstekende rijeigenschappen

De rijeigenschappen zijn uitstekend, met pluspunten voor de goede stabiliteit in rechte lijn en een heel zeker bochtgedrag. Mercedes heeft de voorwielophanging helaas wat slapjes afgesteld; het veercomfort is op slechte wegdekken weliswaar uitstekend, maar op snelwegen met een beetje golvend wegdek deint de Vito aan de voorzijde voortdurend.

De stuurbekrachtiging werkt fijn, met veel assistentie in stadsverkeer, iets wat sterk bijdraagt aan de gemakkelijke handelbaarheid van de auto. Helaas schieten de buitenspiegels hier tekort; Mercedes koos voor zo min mogelijk luchtweerstand, maar had beter in extra dodehoekspiegeltjes kunnen investeren. Een belangrijk ergonomisch pluspunt van de Vito is zijn gemakkelijke instap. Je hebt geen traptrede nodig, terwijl de zit in de cabine toch prettig hoog is.

Helaas is de stoel in de geteste uitvoering slechts beperkt verstelbaar, met te weinig steun onder lange benen. Het meubilair voor twee passagiers is geheel niet verstelbaar, in die zin dat de leuningen niet neerklapbaar zijn om daarmee een schrijftafeltje voor de chauffeur te creëren. De ruimte onder de bijrijdersbank is bij de laadruimte getrokken. Prima, maar het is jammer dat je vanuit de cabine niet bij deze ruimte kunt komen om het als groot opbergvak te gebruiken.

Weinig aflegruimte

Sowieso is er weinig aflegruimte in het interieur; wat je aan papieren bij je hebt moet in open vakken bovenop het nogal massief ogende dashboard leggen, waar het vervolgens hinderlijk reflecteert in de voorruit. Ach, hadden ze bij Mercedes nu maar niet alleen de voortreffelijke motor, maar ook de puike ergonomie van de Renault Trafic overgenomen… De laadruimte is keurig afgewerkt en gemakkelijk bereikbaar via de licht rollende schuifdeur en wijd openende achterdeuren. De Vito is leverbaar in drie lengtes, de geteste versie 'Lang' is daarvan de middelste en heeft een laadvolume van 6,3 kuub. Prijzen beginnen bij € 16.990,- voor de 109CDI Economy; de 111CDI zoals getest komt op € 23.380,-.

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.