Gereden: Mazda MX-5
Wellicht de leukste van 2015
De generatiewisselingen van de Mazda MX-5 waren altijd tamelijk evolutionair. Geen wonder, want de allereerste editie, die in 1989 het levenslicht zag, was van meet al aan een denderend succes en al tijdens zijn leven een icoon. Leuk en opwindend autorijden was ineens weer bereikbaar. Ruim een kwart eeuw later staat de vierde generatie klaar, maar die ND is allerminst een voorzichtige doorontwikkeling van de NC. We hinken op twee gedachten. Enerzijds: waar is de MX-5 gebleven. Maar anderzijds: wat is hij bloedstollend mooi! Het had ook een kleine Jaguar F-Type kunnen zijn. Een poor man's F-Type dus? Hé, was de NB niet een poor man's Honda S2000?
Wat is het soms fijn poor man te zijn. Dat de ND dichter bij de vroegere generaties staat dan we denken, probeert ontwerper Masashi Nakayama ons duidelijk te maken door met een paar welgemikte lijnen de ND onder een NB neer te pennen (foto 4): "Want dat is de generatie waar de huidige het meeste weg van heeft." Hoe dan ook, aan het recept is in elk geval niet getornd. Laag, licht, tweezits, motor voorin en aandrijving naar achteren. Gelukkig doet Mazda sowieso niet aan downsizing, dus een goedbedoeld, geblazen grasmaaiertje blijft ons bespaard. Het knappe is dat Mazda het gewicht van de MX-5 honderd kilo heeft weten terug te dringen, waardoor hij ongeveer even zwaar is als de allereerste NA uit 1989.
Je zit ook een stuk lager dan in de NC, waardoor het roadster-gevoel nog een stuk is versterkt. We rijden vandaag met de tweeliter SkyActive-G met 160 pk, het sterkere alternatief voor de eveneens leverbare 1.5 met 131 pk. Bij de stap van de NB naar de NC had Mazda een vleugje comfort toegevoegd, maar dat hebben ze ditmaal nagelaten. Gelukkig, de nieuwe MX-5 voelt zelfs nog wat puurder aan. Al moeten we erbij vermelden dat de onze een Billstein sportonderstel heeft. Maar goed, de balans is echt waanzinnig goed. We sturen de auto over de uitdagende Col de Vence en hij bijt zich werkelijk van haarspeld naar haarspeld. Onderstuur is er amper en als het al komt, ga je even het gas op en de achterkant springt naar buiten. Rollen doet hij amper en het lekkere hese brommetje schalt tegen de bergwanden. Dit is weer roadsterrijden pur sang! De besturing is ietwat licht voor een sportwagen, maar werkelijk vlijmscherp. En al die tijd steken de wielkasten ver boven de lange neus uit, als bij een Corvette C3. Trek hem door tot zevenduizend toeren en het feest is compleet. Goede wijn wordt beter met de tijd, de MX-5 is na ruim een kwart eeuw lekkerder dan ooit tevoren. Nekkramp van het reikhalzend uitkijken naar? Het was de moeite waard. Geloof ons.
De volledige rij-impressie van de gloednieuwe Mazda MX-5 staat in AutoWeek 25, die woensdag 24 juni in de winkel ligt. Ons videoverslag verschijnt deze week nog op de site.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen