Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Mazda Demio

Gereden: Mazda Demio
  • Nieuws
31 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ruimte-auto's: het heetste segment in de autobiz van dit moment. Wil je daarin meedoen, dan moet je als fabrikant scherp blijven. Dus heeft Mazda haar hoekig compacte ruimtereus Demio vernieuwd. We sturen 'm door beredruk Berlijn.

Ruim de hoek om

Ruimte-auto"s: het heetste segment in de autobiz van dit moment. Wil je daarin meedoen, dan moet je als fabrikant scherp blijven. Dus heeft Mazda haar hoekig compacte ruimtereus Demio vernieuwd. We sturen "m door beredruk Berlijn.

Tekst Luc Vranken, foto"s Don van der Vaart

Met "n kleine Japanse ruimte-auto heb je al snel de lachers op je hand. Of beter... je wordt simpelweg uitgelachen. Da"s niet voor niets: u kunt "n spottende grijns toch ook niet onderdrukken als u een eerste Wagon R, een Move of een Verso uitremt? Mazda"s Demio (vanaf "96 in Japan, vanaf "98 in Europa) heeft daar altijd (vanaf "98) boven gestaan. En neemt met deze opknapbeurt nog meer afstand: hier staat gewoon een serieuze, stevig ogende auto. De nieuwe neus in Mazda"s huidige familielook staat "m goed.
Er zijn meer veranderingen. Met de facelift biedt Mazda nu ook de mogelijkheid van een 1,5-liter benzinemotor aan en, da"s ook nieuw, u kunt die Demio 1.5 ook met automatische versnellingsbak bestellen. U weet: de Demio was er alleen als 1.3 (63 pk) met vijfbak.
"n Slome duikelaar is de Demio nooit geweest, maar zo"n 1.5 biedt natuurlijk net even wat meer reserve. De motor levert een bescheiden 75 pk maar het is Mazda meer te doen om de grotere souplesse. Helaas, helaas, wij vinden de 1.5 onderin, bij lage toerentallen, juist helemaal niet zo bij de les. Als je doortrekt ja, dan gebeurt er wat. Maar in deze brave gezinsauto hebben we nu juist geen zin in veel toeren. Ook al omdat zo"n Mazda-krachtbron het dan heus flink uitbrult. Doet die 1.5-Demio dus ook.

De bezem erdoor

Kazumasa Yoshida is de baas van het project Demio. Hij liet het interieur opknappen en de dashboardklokken restylen. Ook is er nu wat meer bergruimte en de kachelbedieningsknoppen zijn verbeterd. Aan het "ruimteconcept" van de nieuwe Demio heeft Mazda niets veranderd. We moeten niet gaan overdrijven. De Demio is praktisch, zeer zeker, maar een ruimte-auto? Verwacht geen wonderen. De instap naar de achterbank is heus niet riant (door bescheiden achterportieren en forse wielkasten), de ruimte daar is niet verkeerd (meer beenruimte dan in Agila/Wagon R), maar uitgeschoten pubers gaan geheid klagen. Uw testpiloot kan goed achter zichzelf zitten, maar ik ben dan ook geen reus. Toch: de Demio kan de meeste compacte hatchbacks wel aan op dit punt, ook omdat er aardig wat bagageruimte is. Maar vergeet niet dat de Demio ook een slag duurder is dan de compacte hatchback.
Ruimte-auto"s heten flexibel te zijn. De Demio-achterbank is verschuifbaar (over 12 centimeters) en de verstelbare rugleuning van de achterbank is in gelijke delen neerklapbaar. Daarmee hebben we de Demio-multifunctionaliteit gehad.

Rijdt "t een beetje lekker?

Wie kickt op het rijden van een Japanner, omdat die auto"s zich zo lekker en gemakkelijk laten bedienen, die zit bij Demio II helemaal goed. Uitstekend werkende vijfbak (al staat de pook erg ver naar achteren), bekende stuurhendels, licht pedaalwerk en een fijn overzicht rondom. Dit is nu typisch zo"n auto waar je moeders een groot plezier mee doet. En waar moeders tien jaar lang probleemloos mee op pad gaat. Hebben we alle vertrouwen in. Maar wij missen iets onderweg in de nieuwste Mazda. Doe een blinddoek om achter het stuur (doe dit niet in Berlijn!) en zelfs wij kunnen u niet meer vertellen in welke auto we aan het rijden zijn. De Demio communiceert niet. Dat wil niet zeggen dat de Mazda beroerd rijdt. Er is geen punt waarop hij tijdens deze eerste indruk al door de mand valt. Maar er is ook niets dat ons na het uitstappen bijblijft.
Samengevat: praktische auto, keurig afgewerkt overal, makkelijk in de omgang maar de vonk springt nog niet over. En een prijspakker is "t evenmin.

Airco is een optie

De groter gegroeide Demio-familie begint met de Demio Comfort. Noem 'm "t het instapmodel. Alleen leverbaar met de bekende 1.3. De auto heeft twee airbags (rechts met bezettingssensor), stuurbekrachtiging, dakdragers, wisser achter, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een klokje. De Demio Exclusive voegt daar aan toe: centrale deurvergrendeling, elektrische ramen voor, elektrisch bedienbare buitenspiegels, stootstrips, toerenteller en een in hoogte verstelbaar stuurwiel. De Demio Touring is er alleen als 1.5 en die heeft afstandsbediening op de centrale deurvergrendeling, elektrische ramen achter, ABS, velours bekleding, mistlampen voor en verwarming op de buitenspiegels.

Mazda

PRIVATE LEASE Mazda

INFO
Mazda 2
Mazda 2
Mazda 2
€ 344
Stel samen ▸
Mazda 3
Mazda 3
Mazda 3
€ 459
Stel samen ▸
Mazda CX-30
Mazda CX-30
Mazda CX-30
€ 464
Stel samen ▸
Mazda MX-5
Mazda MX-5
Mazda MX-5
€ 524
Stel samen ▸
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
€ 534
Stel samen ▸
Mazda CX-5
Mazda CX-5
Mazda CX-5
€ 544
Stel samen ▸
Mazda 6
Mazda 6
Mazda 6
€ 619
Stel samen ▸
Mazda CX-60
Mazda CX-60
Mazda CX-60
€ 734
Stel samen ▸
Mazda in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 120 GT-M

    Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 120 GT-M

    • 2015
    • 101.041 km

    € 17.950

    Mazda 2 1.5 Skyactiv-G Dynamic+ | Navi | Trekhaak | Airco | 16” Velgen | PDC | Cruise |

    Mazda 2 1.5 Skyactiv-G Dynamic+ | Navi | Trekhaak | Airco | 16” Velgen | PDC | Cruise |

    • 2018
    • 79.141 km

    € 14.335

    Mazda 5 2.0 Business AIRCO! 7-PERSOONS! LM VELGEN!

    Mazda 5 2.0 Business AIRCO! 7-PERSOONS! LM VELGEN!

    • 2010
    • 195.427 km

    € 6.440

Meer Mazda occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda specificaties
  • Mazda occasions
  • Mazda video's
Advies en informatie
  • Mazda tests
  • Mazda gebruikersreviews
  • Mazda index
PREMIUM
Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Vrijwel elk merk heeft momenteel een SUV-achtige in het middendeel van de markt en dat betekent...

Lees meer
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    58
    • 25 mei 2022
  • Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 24 mei 2022
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Test: Mazda CX-60

    Test: Mazda CX-60

    77
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5 - Back to Basics

    Mazda MX-5 - Back to Basics

    183
    • 23 april 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    58
    • 25 mei 2022
  • Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 24 mei 2022
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Test: Mazda CX-60

    Test: Mazda CX-60

    77
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5 - Back to Basics

    Mazda MX-5 - Back to Basics

    183
    • 23 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden