AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws

Gereden: Mazda Demio

  • Autonieuws
31 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ruimte-auto's: het heetste segment in de autobiz van dit moment. Wil je daarin meedoen, dan moet je als fabrikant scherp blijven. Dus heeft Mazda haar hoekig compacte ruimtereus Demio vernieuwd. We sturen 'm door beredruk Berlijn.

Ruim de hoek om

Ruimte-auto"s: het heetste segment in de autobiz van dit moment. Wil je daarin meedoen, dan moet je als fabrikant scherp blijven. Dus heeft Mazda haar hoekig compacte ruimtereus Demio vernieuwd. We sturen "m door beredruk Berlijn.

Tekst Luc Vranken, foto"s Don van der Vaart

Met "n kleine Japanse ruimte-auto heb je al snel de lachers op je hand. Of beter... je wordt simpelweg uitgelachen. Da"s niet voor niets: u kunt "n spottende grijns toch ook niet onderdrukken als u een eerste Wagon R, een Move of een Verso uitremt? Mazda"s Demio (vanaf "96 in Japan, vanaf "98 in Europa) heeft daar altijd (vanaf "98) boven gestaan. En neemt met deze opknapbeurt nog meer afstand: hier staat gewoon een serieuze, stevig ogende auto. De nieuwe neus in Mazda"s huidige familielook staat "m goed.
Er zijn meer veranderingen. Met de facelift biedt Mazda nu ook de mogelijkheid van een 1,5-liter benzinemotor aan en, da"s ook nieuw, u kunt die Demio 1.5 ook met automatische versnellingsbak bestellen. U weet: de Demio was er alleen als 1.3 (63 pk) met vijfbak.
"n Slome duikelaar is de Demio nooit geweest, maar zo"n 1.5 biedt natuurlijk net even wat meer reserve. De motor levert een bescheiden 75 pk maar het is Mazda meer te doen om de grotere souplesse. Helaas, helaas, wij vinden de 1.5 onderin, bij lage toerentallen, juist helemaal niet zo bij de les. Als je doortrekt ja, dan gebeurt er wat. Maar in deze brave gezinsauto hebben we nu juist geen zin in veel toeren. Ook al omdat zo"n Mazda-krachtbron het dan heus flink uitbrult. Doet die 1.5-Demio dus ook.

De bezem erdoor

Kazumasa Yoshida is de baas van het project Demio. Hij liet het interieur opknappen en de dashboardklokken restylen. Ook is er nu wat meer bergruimte en de kachelbedieningsknoppen zijn verbeterd. Aan het "ruimteconcept" van de nieuwe Demio heeft Mazda niets veranderd. We moeten niet gaan overdrijven. De Demio is praktisch, zeer zeker, maar een ruimte-auto? Verwacht geen wonderen. De instap naar de achterbank is heus niet riant (door bescheiden achterportieren en forse wielkasten), de ruimte daar is niet verkeerd (meer beenruimte dan in Agila/Wagon R), maar uitgeschoten pubers gaan geheid klagen. Uw testpiloot kan goed achter zichzelf zitten, maar ik ben dan ook geen reus. Toch: de Demio kan de meeste compacte hatchbacks wel aan op dit punt, ook omdat er aardig wat bagageruimte is. Maar vergeet niet dat de Demio ook een slag duurder is dan de compacte hatchback.
Ruimte-auto"s heten flexibel te zijn. De Demio-achterbank is verschuifbaar (over 12 centimeters) en de verstelbare rugleuning van de achterbank is in gelijke delen neerklapbaar. Daarmee hebben we de Demio-multifunctionaliteit gehad.

Rijdt "t een beetje lekker?

Wie kickt op het rijden van een Japanner, omdat die auto"s zich zo lekker en gemakkelijk laten bedienen, die zit bij Demio II helemaal goed. Uitstekend werkende vijfbak (al staat de pook erg ver naar achteren), bekende stuurhendels, licht pedaalwerk en een fijn overzicht rondom. Dit is nu typisch zo"n auto waar je moeders een groot plezier mee doet. En waar moeders tien jaar lang probleemloos mee op pad gaat. Hebben we alle vertrouwen in. Maar wij missen iets onderweg in de nieuwste Mazda. Doe een blinddoek om achter het stuur (doe dit niet in Berlijn!) en zelfs wij kunnen u niet meer vertellen in welke auto we aan het rijden zijn. De Demio communiceert niet. Dat wil niet zeggen dat de Mazda beroerd rijdt. Er is geen punt waarop hij tijdens deze eerste indruk al door de mand valt. Maar er is ook niets dat ons na het uitstappen bijblijft.
Samengevat: praktische auto, keurig afgewerkt overal, makkelijk in de omgang maar de vonk springt nog niet over. En een prijspakker is "t evenmin.

Airco is een optie

De groter gegroeide Demio-familie begint met de Demio Comfort. Noem 'm "t het instapmodel. Alleen leverbaar met de bekende 1.3. De auto heeft twee airbags (rechts met bezettingssensor), stuurbekrachtiging, dakdragers, wisser achter, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een klokje. De Demio Exclusive voegt daar aan toe: centrale deurvergrendeling, elektrische ramen voor, elektrisch bedienbare buitenspiegels, stootstrips, toerenteller en een in hoogte verstelbaar stuurwiel. De Demio Touring is er alleen als 1.5 en die heeft afstandsbediening op de centrale deurvergrendeling, elektrische ramen achter, ABS, velours bekleding, mistlampen voor en verwarming op de buitenspiegels.

Mazda

Uitgelicht aanbod

    2.0 S 2WD | trekhaak | 17" LMV |

    Mazda CX-5 2.0 S 2WD | trekhaak | 17" LMV |

    • 2013
    • 116.897 km

    € 13.945

    2.0 e-SkyActiv-X 186pk Luxury automaat € 1.100,- voorraad korting

    Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X 186pk Luxury automaat € 1.100,- voorraad korting

    • 2021
    • 10 km

    € 38.990

    2.3 260pk DiSi Turbo MPS, 2012, Navigatie, Bose, 19 inch, Xenon, Blindspot, cruise control, Prachtige Mazda MPS!!!

    Mazda 3 2.3 260pk DiSi Turbo MPS, 2012, Navigatie, Bose, 19 inch, Xenon, Blindspot, cruise control, Prachtige Mazda MPS!!!

    • 2012
    • 145.247 km

    € 14.950

Meer Mazda occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda specificaties
  • Mazda occasions
  • Mazda video's
Advies en informatie
  • Mazda tests
  • Mazda gebruikersreviews
  • Mazda index
PREMIUM
Skoda Kodiaq vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

Skoda Kodiaq vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

De enorme populariteit van de SUV blijft in het straatbeeld niet onopgemerkt. Vrijwel alle...

Lees meer
Mazda MX-5 1.8 - 2006 – 402.115 km - Klokje Rond

Mazda MX-5 1.8 - 2006 – 402.115 km - Klokje Rond

Wie wel eens op zoek is geweest naar een gebruikte Mazda MX-5 weet het: die auto’s willen nogal...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)

    Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)

    5
    • 8 april 2021
  • Review
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2018)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2018)

    8
    • 7 april 2021
  • PREMIUM
    Skoda Kodiaq vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

    Skoda Kodiaq vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

    • 6 april 2021
  • Review
    Mazda 6 SportBreak 2.3 S-VT Active (2006)

    Mazda 6 SportBreak 2.3 S-VT Active (2006)

    3
    • 2 april 2021
  • Mazda MX-5 1.8 - 2006 – 402.115 km - Klokje Rond

    Mazda MX-5 1.8 - 2006 – 402.115 km - Klokje...

    • 29 maart 2021
  • Autonieuws
    Mazda BT-50 Thunder: ruig werkpaard

    Mazda BT-50 Thunder: ruig werkpaard

    8
    • 29 maart 2021
  • Autonieuws
    SkyActiv-X-motor Mazda mateloos populair

    SkyActiv-X-motor Mazda mateloos populair

    46
    • 16 maart 2021
Merk
Merk
  • Review
    Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)

    Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)

    5
    • 8 april 2021
  • Review
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2018)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2018)

    8
    • 7 april 2021
  • PREMIUM
    Skoda Kodiaq vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

    Skoda Kodiaq vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

    • 6 april 2021
  • Review
    Mazda 6 SportBreak 2.3 S-VT Active (2006)

    Mazda 6 SportBreak 2.3 S-VT Active (2006)

    3
    • 2 april 2021
  • Mazda MX-5 1.8 - 2006 – 402.115 km - Klokje Rond

    Mazda MX-5 1.8 - 2006 – 402.115 km - Klokje...

    • 29 maart 2021
  • Autonieuws
    Mazda BT-50 Thunder: ruig werkpaard

    Mazda BT-50 Thunder: ruig werkpaard

    8
    • 29 maart 2021
  • Autonieuws
    SkyActiv-X-motor Mazda mateloos populair

    SkyActiv-X-motor Mazda mateloos populair

    46
    • 16 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep