Gereden: Land Rover Discovery 3

Land Rover Discovery
Land Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover Discovery
Op de verharde weg kan de Land Rover Discovery 3 prima uit de voeten. En ook bar terrein krijgt hem niet klein.
Op de verharde weg kan de Land Rover Discovery 3 prima uit de voeten. En ook bar terrein krijgt hem niet klein.

Onze eerste kennismaking met de Discovery 3 begint op de weg. We stappen in een wagen met V8 benzinemotor. De zit is natuurlijk hoog, en we kunnen de verkeerssituatie prima overzien. We rijden in Groot Brittannië, in Britse wagens met snelheidsmeters waarop de snelheid in mijlen wordt aangegeven. Als we zo'n zeventig, tachtig mijl gaan., zien we dat – in kleine cijfers – ook het tempo in kilometers valt af te lezen. We zitten boven de 100 km/h en we hebben helemaal niet het gevoel dat we te hard over de smalle wegen gaan. Dat zegt iets over de kwaliteiten van de nieuwe Land Rover; een bakbeest dat 4,84 m lang, meer dan 1,80 m hoog en zo'n 2,5 ton zwaar is. De permanente vierwielaandrijving van de Discovery 3 zorgt al voor veel grip, maar uiteraard wordt de aandrijving ondersteund door de moderne elektronische systemen: tractie controle en dynamische stabiliteits controle; het systeem dat ervoor zorgt dat de auto steeds de koers blijft volgen die hij via het stuur krijgt opgedragen. De Discovery 3 V8 wil ook heel best vooruit. Je gaat gewoon stevig op het gas en de zestrapsautomaat die gekoppeld is aan de 4.394 cc machine met een vermogen van 300 pk en een koppel van 427 Nm doet voorbeeldig z'n werk.
Als snel wordt duidelijk dat de eerste paar kilometers terrein niets meer dan kinderspel geweest zijn. We gaan het strand op en even later tegen een duin omhoog. We moeten het Terrain Response systeem gebruiken. Het wordt bediend met een knop op de tunnelconsole. De knop moet naar de stand 'zand'. We ploegen door diepe sporen en als we bijna op de top van het duin zijn moeten we een scherpe bocht maken.
Een paar bochten verder wacht een beproeving waarvoor we de stand 'rotsachtige ondergrond' moeten kiezen. Het is de bedoeling dat we het bakbeest over een stel akelig grote en soms ook hoge rotsblokken loodsen. Even later gaan we weer snel heuvel op. Maar bovenaan moeten we wel precies op tijd tot stilstand komen, want daarna gaat het héél steil omlaag. We beëindigen het parcours met een rit door een riviertje; de Discovery kan door zeventig centimeter diep water 'waden'.
Half december staat de Discovery 3 bij de dealer.

Prijzen Land Rover Discovery 3
TdV6 2.7 S: € 54.600
TdV6 2.7 SE: € 60.900
TdV6 2.7 HSE: € 67.900
V8 4.4 SE: € 71.900
V8 4.4 HSE: € 78.900

Een uitgebreid rijverslag leest u in AutoWeek nr. 38 (8-15 september).

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.