Land Rover Discovery 2.0 SD4 HSE (2017)

autoreview

Land Rover Discovery 2.0 SD4 HSE (2017)

Signalement

UitvoeringDiscovery 2.0 SD4 HSE
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst112.000 km
Lezerswaardering: 46%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

The All new Discovery

  • 40 km

Ik heb vandaag de All new Discovery opgehaald bij de Land Rover dealer. Na 4 jaar puur rijplezier met een Jaguar XF sportbrake, zag ik deze nieuwe Brit wel zitten. Er zijn niet veel auto's met zeven volwaardige zitplaatsen (met uitzondering van busjes). De keuze ging tussen de XC90 en de All new Discovery.
Als de Land Rover me evenveel zal kunnen bekoren als mijn Jaguar, dan worden het mooie jaren!

Kleine storingen verpesten rijervaring

  • 7.000 km

De Land Rover All New Discovery zou een heel leuke en grote gezinswagen kunnen zijn. De SD4 motor is meer dan voldoende en de wagen is heel stil. Maar het "in control" is niet intuïtief, traag...eigenlijk gewoon ongebruiksvriendelijk. Tenslotte is de wagen al veel naar de garage geweest voor een reeks kleine technische storingen zoals de koffer die niet sluit, de simkaart die niet werkt. Het laatste probleem is de motorkapsensor die aangeeft dat de motorkap open is zonder dat de motorkap werkelijk open is. Het vervelende is dat je daardoor de wagen niet kan afsluiten. Enkele garage bezoeken verder is het probleem nog steeds niet opgelost... De Land Rover All New discovery brengt een reeks "all new problems" met zich mee.

Voordien had ik een Jaguar XF Sportbrake en dat was dan weer de betrouwbaarste auto waar ik ooit mee gereden heb.

Maandelijks garagebezoek is nu de standaard

  • 12.000 km

Je leest het goed. Ik moet minstens één keer per maand naar de dealer om een probleem op te lossen. Waar waren we gebleven? Na drie garagebezoeken lijkt het probleem met het sluiten van de motorkap/sensor eindelijk opgelost te zijn. De auto gaat nu niet meer onverwacht in alarm en ik kan de wagen terug afsluiten. Nog geen week later begon een nieuw probleem: de reuk van uitlaatgassen in de auto en sinds deze week brandt het oranje motorlichtje wat wijst op een motorstoring. Intussen heeft de auto ook al eens beslist om op verminderd motorvermogen te rijden...Hopelijk kunnen ze dit alles in één garagebezoek herstellen en stopt het ooit eens. Ik heb de auto zeven maanden en zal binnenkort voor de achtste keer mijn auto voor één dag moeten missen. Niet bepaald een succes!

1jaar en 25000km

  • 25.000 km

De Land Rover discovery is een zeer veelzijdige en aangename auto. Maar de eerste maanden werd ik op de proef gesteld door vele garage bezoeken. Dat heb je natuurlijk als je één van eerste auto's van een nieuw model koopt, dan heb je kinderziekten en de garage weet vaak niet hoe ze die moeten aanpakken. Intussen werden alle problemen opgelost en rij ik reeds 4 maanden probleemvrij. Nog even een update over wat er intussen gebeurd is: er was een motorstoring en ik had een duidelijke reuk van uitlaatgassen bij het rijden. Na twee garage bezoeken bleek het om een ernstig probleem te gaan en moest de auto 3 dagen naar de garage voor volledige vervanging van EGR klep en roetfilter. Toen ik de wagen ging ophalen was de motorstoring verdwenen maar de reuk van uitlaatgassen was er nog steeds. Ik heb de dealer terug gecontacteerd en ze lieten me weten dat ze net een nieuwe update binnen hadden voor problemen met de airco en reuk van uitlaatgassen. Na deze update waren de problemen gelukkig verdwenen en sindsdien januari 2018 waren er geen problemen meer.
Maar wat vind ik nu van deze wagen?
Zeer veelzijdig, ruim, plaats voor 7 volwassen passagiers, zalige luchtvering, stille motor en relatief laag verbruik voor zo een grote auto. In de winter en met winterbanden liep het verbruik op tot net geen 8l/100km maar met mijn lage weerstand zomerbanden kom ik uit rond 7l/100km. Op lange snelwegtrajecten kom ik op 6,5l/100km.

Al 9 maand probleemvrij

  • 34.000 km

Na een woelige start, hebben we nu 9 probleemvrije maanden achter de rug. Ik begin meer en meer verknocht te raken aan mijn Discovery. Vooral de ruimte en multifuncionaliteit van het interieur alsook de veelzijdigheid op de weg maken dit een ongelofelijk interessante auto.

Ad blue en onderhoudswaarschuwingen

  • 43.000 km

Ondanks dat ik reeds één jaar probleemvrij kon rijden, zijn niet alle problemen opgelost.
1) de auto blijft een onderhoudswaarschuwing geven. Volgens de dealer gekend probleem maar geen onderhoud nodig, gewoon negeren!?
2) in control infotainment systeem is traag, bijft hangen, navigatie freezed...maar volgens dealer is dat ook niet te verhelpen!?
3) Ad blue om de 10000km...waarom geen grotere tank die het regulier onderhoud haalt!?
Het zijn drie nogal typische ergernissen van vele Disco5 gebruikers op de fora, dus Land Rover doe er iets aan!

Weer een jaar zonder problemen!

  • 65.000 km

Weer een jaartje zonder problemen erbij. De auto moet maar elke 36000km op onderhoud. Bij het laatste bezoek kreeg de software nog een grote update en werd een rubbertje van een raam vervangen, maar verder niets bijzonders.
Het klimaat is letterlijk en figuurlijk veranderd voor en door dit type grote gezinswagens. De auto wordt wekelijks in alle mogelijke zetelconfiguraties tot 7 inzittenden of gewoon helemaal volgeladen gebruikt. Persoonlijk vind ik deze wagen verantwoord als ik zie hoe hij als veelzijdig werkpaard gebruikt wordt in dienst van een groot gezin! Hopelijk zijn er binnen 2 jaar grote en waardige elektrische alternatieven met een groot actieradius als ik moet wisselen.

3e verjaardag!

  • 70.000 km

3 jaar, dat moet gevierd worden want intussen kreeg mijn discovery een majeure software update. Ik kreeg die update na een mineure motorstoring waarbij het motorlampje blijft branden. Ik kon wel steeds gewoon rijden. Maar die software update is echt wel een stap in de goede richting: het in control systeem ziet er helemaal anders uit, gaat sneller, loopt niet meer vast, vermoedelijk ook allerlei motorsturingen verbeterd...en ik heb eindelijk ook Apple CarPlay. Eindelijk een systeem dat aan mijn verwachtingen voldoet!

Remblokken vervangen

  • 77.000 km

Op 77000km kreeg ik een melding dat de remblokjes vervangen moesten worden. Blijkt niet ongewoon te zijn na die afstand. Intussen werden ook de batterijtjes van beide autosleutels afstandsbediening vervangen. Het nadeel van die onderhoudsbeurten om de 36000km is dat je tussenin toch altijd wel eens langs de garage moet om van die kleine dingen te laten vervangen zelfs al gaat het om de normale slijtage. Bij kortere intervallen werd dit door een onderhoudsbeurt opgevangen.

Grote onderhoudsbeurt in twee keer

  • 87.000 km

Het is winter en af en toe sneeuwt het eens en dan is het zo leuk rijden met deze Discovery. 's Morgens is alles snel ontdooid en warmt de auto snel op. Wat een prettige auto!
Volgend jaar rond deze tijd moet ik een nieuwe auto bestellen, maar ik weet nog niet wat het zal worden. Een Discovery wordt het niet want die is nu enkel nog met 3l motoren te verkrijgen en dus fiscaal dramatisch om te leasen. Ik zoek dus grote gezinswagen en liefst elektrisch. Tesla, Audi eTron, Mercedes EQC, Jaguar IPace...Tegen begin 2022 komen er hopelijk nog veel elektrische alternatieven bij. Het zoeken en dromen kan beginnen.
Ik had net voor einde van 2020 nog een regulier onderhoud gepland en toen ik de wagen ging afhalen bleek er één schermpje tussen de wijzerplaten het noorden kwijt te zijn. De dealer had al een nieuwe datum met gratis vervangwagen gepland om het schermpje te vervangen onder garantie. Goede service!

New engine Club

  • 112.000 km

Alle problemen zijn begonnen ergens in mei 2021 met het koelvloeistoflampje dat af en toe aansprong. Vele garagebezoeken verder nog steeds geen licht aan het einde van de tunnel.
Het begon allemaal met een koelvloeistafwaarschuwing die slechts enkele seconden duurde als ik aan een gewoon tempo op de snelweg reed. Ik ben dezelfde dag nog naar de garage gereden. Het verdict: beetje koelvloeistof bijgevuld (maar het stond eigenlijk niet te laag). Nog dezelfde dag had ik weer een korte koelvloeistafwaarschuwing en een nieuwe afspraak bij de garage. Garagebezoek na garagebezoek zelfde handeling: beetje koelvloeistof bijgevuld zonder dat er een tekort was. Nadat ik mijn beklag gedaan had werd een uitgebreider garagebezoek gepland van enkele dagen: de radiator en nog wat filters werden vervangen. Alles zou opgelost zijn maar op weg naar zee krijg ik weer een korte koelvloeistafwaarschuwing van enkele seconden. Bij het inparkeren valt de auto stil. Vanaf dat moment reed de auto niet meer soepel.
Ik breng de auto zelf zonder afspraak naar de garage en na drie dagen krijg ik een telefoontje dat de SD4 (2l Diesel) vervangen moet worden. Dat gaat enkele weken duren, maar alles valt onder Landrover garantie en ik krijg een vervangwagen voor enkele weken. De SD4 motoren vallen bij bosjes op het Landrover forum. Het is een gekend probleem waar zowel de eigenaars als de verdelers hun handen aan vol hebben. Het is niet toevallig dat de SD4 motor niet meer te krijgen is op de Discovery en op de nieuwe Defender.
Nieuwe motor, zelfde probleem!
5 weken later mag ik mijn discovery ophalen bij de garage. Er zit een nieuwe motor in, maar nog voor ik thuis ben krijg ik weer een korte koelvloeistafwaarschuwing! Onmiddellijk bel ik naar de verdeler die mij geruststelt dat alles nog wat moet roderen. Enkele weken later brandt ook het oranje motorlichtje. Ik maak een nieuwe afspraak bij de garage. Ze hebben de wagen aan de computer gelegd maar niets bijzonders gevonden. Ook nog een software update enzo... U kunt het raden: na enkele dagen rijden is de enkele seconden durende koelvloeistafwaarschuwing terug. Het oranje motorlichtje laat ook niet lang op zich wachten... Vier garage bezoeken en een nieuwe koelvloeistofsensor verder, wordt vastgesteld dat er misschien toch een storing in de koelvloeistofpomp zou kunnen zitten en dat de EGR klep ook aan vervanging toe is. Ergens half januari 2022 wordt het garage bezoek ingepland voor deze werkzaamheden.
Slechts enkele weken later sta ik met motorpech langs de snelweg. De takeldienst brengt de Discovery terug naar de garage. Na enkele dagen diagnose in de garage valt het verdikt: weer compressieverlies op twee cilinders. Na amper 12000km is de nieuwe motor ook naar de knoppen. Voor alle duidelijkheid: ik ben een rustige bestuurder, ik heb geen trekhaak, ik doe geen off-road en ik doe 80km per dag waarvan de helft regionale wegen en de andere helft snelweg. Zelden files...Normaler gebruik valt moeilijk te evenaren.
Tweede nieuwe motor!
Intussen is het wachten op de tweede nieuwe motor! Landrover heeft deze keer besloten dat dit niet onder Landrover garantie valt omdat de eerste motor niet door een particulier betaald werd! Dat lijkt mij een bijzondere visie op een gekend probleem. Op het forum zijn we met velen die al aan een tweede nieuwe SD4 motor zitten, bovendien heeft de garage het koelvloeistofprobleem (haperende koelvloeistofpomp) pas veel te laat degelijk aangepakt. Telkens als er een lichtje brandde heb ik de garage gebeld en telkens werd een afspraak voorzien. Op het einde suggereerde mijn AI navigatie zelfs de landrover garage als "woon-werk-traject".
Gelukkig is het een leasewagen, alhoewel!
De leasefirma heeft de wagen naar een specialist voor bijzondere problemen gebracht. Ik rijd intussen reeds drie weken met een Toyota Corolla als vervangwagen. De lease periode van 5 jaar is binnen enkele weken afgelopen en ik denk niet dat ik mijn Discovery nog zal terugzien.
Dit had een fantastische auto kunnen zijn: deze wagen is een zeer comfortabele, ruime en multifunctionele alleskunner, maar de SD4 motoren zijn ongetwijfeld één van de slechtste staaltjes Landrover engineering.
Ik wil ook meegeven dat de TDV6, SD6, SI6, SI4 motoren wel betrouwbaar blijken te zijn op het forum. Maar voor mij eindigt hier het Landrover verhaal (alhoewel ik heb nog een 23jaar oude defender 90, met 364000km op de originele 300TDI motor).
Overstap naar Mercedes!
Tegen eind april wordt mijn nieuwe wagen geleverd: het wordt een Mercedes GLE350de. Hopelijk heb ik deze keer meer geluk!

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.