Gereden: Kia Sportage
Goed, de achterlichten hebben een nieuwe indeling met rode leds achter melkglas en de grille heeft voortaan artistieke driehoekjes in plaats van horizontale lamellen. Bovendien zijn de naar elkaar toe stekende uitstulpsels in het midden van de grille lager en breder. Maar het echte nieuws aan de gefacelifte Kia Sportage zit onder de motorkap. De 2.0 GDi heeft 166 pk en heeft standaard een zestraps handbak, waar zijn voorganger het met vijf verzetten moest doen. In feite is dit een aangepaste versie van de zesbak die we al kennen uit de diesel. We rijden de 2.0 GDi vandaag in het noorden van Slowakije, rond Zilina, waar de auto wordt gebouwd.
Nieuwe motor of niet, net als Mazda met de 3 houdt Kia nog even vast aan een atmosferische motor met slagvolume in plaats van een geblazen downsizer. En dat betekent dat je ouderwets op toeren moet rijden. Het vermogen wordt lekker geleidelijk opgebouwd, maar de keerzijde is dat er onder de drieduizend toeren weinig fut in zit. Ben je dat moment eenmaal voorbij, dan is dit zeker een fijne motor. Wat meer schakelen dus, maar dat is niet erg. De zesbak schakelt namelijk erg lekker en secuur. Naast de nieuwe motor zegt Kia ook de ophanging van de wielen en de transmissie te hebben verbeterd om het vanbinnen wat stiller te maken.
De uitgebreide rij-impressie van de nieuwe Kia Sportage staat in AutoWeek 5, die woensdag 11 februari verschijnt. Daarin ook een blik achter de schermen in de fabriek. En voor die tijd hier op de site nog een video-impressie.