Gereden: Honda Civic

Honda Civic
Honda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda Civic
Met het uiterlijk van een ruimteschip en een dashboard dat lijkt op dat van een straaljager, zet Honda een bijzondere nieuwe Civic neer. In het achterland van de Côte d'Azur leggen we de eerste kilometers af.
Met het uiterlijk van een ruimteschip en een dashboard dat lijkt op dat van een straaljager, zet Honda een bijzondere nieuwe Civic neer. In het achterland van de Côte d'Azur leggen we de eerste kilometers af.
De nieuwe Civic valt vooral op door op te vallen. Met tal van bijzondere details heeft Honda een heel opmerkelijke auto neergezet. Aan de voorkant valt de transparante snoet op, met veel glas en chroom. Ook aan de achterkant (plexi)glas over de volle breedte. En onderaan, geïntegreerd in de achterbumper, twee driehoekige openingen, waarvan er een de uitlaatpijp verhult. Diezelfde driehoekjes komen we overigens aan de voorkant opnieuw tegen, in de vorm van de mistlampen. Minder enthousiast zijn we over het zicht naar achteren. Dat wordt belemmerd door de brede C-stijlen, maar ook door het halverwege de achterruit geïntegreerde achterspoiler. Het bijzonderst aan de nieuwe Civic is wellicht het dashboard. Centraal geplaatst een grote toerenteller, in het hart daarvan een soort eilandje met het display van de boordcomputer. Een soort tweede dashboard is daar overheen gedrapeerd, en daarin gaat de digitale snelheidsmeter schuil. Het geheel is spookachtig blauw verlicht; je waant jezelf aan boord van een straaljager.
Onprettig gevoel
We proberen eerst de gloednieuwe 1.8 benzine, een motor die 140 pk levert. Om het de auto niet te gemakkelijk te maken, duiken we het bergachtige achterland van de Côte d'Azur in. Mede dankzij de handgeschakelde zesbak weten we de motor steeds in het juiste toerengebied te houden, waardoor hij ook met steile hellingen weinig moeite heeft. Lui schakelen is er dan niet bij, maar de bak schakelt heerlijk soepel en trefzeker, waardoor we er geen enkel bezwaar tegen hebben veel van verzet te wisselen. Dit is absoluut een auto die vooral bedoeld is voor mensen die graag sportief rijden, en dat gevoel wordt nog versterkt door het onderstel. De Civic oogt nogal klein en gedrongen, maar dat blijkt optisch bedrog. Ook langere mensen kunnen een prima plek aan boord vinden, zowel voor- als achterin. En nu we toch bij de achterbank zijn beland; die heeft een heel slimme constructie, waardoor hij sneller en veelzijdiger kan worden weggeklapt dan bij andere auto's. Om die constructie mogelijk te maken, is de benzinetank verhuisd naar onder de voorstoelen. Mocht u er een onprettig gevoel bij krijgen dat u dan boven de brandstof zit, realiseert u zich dan dat u in andere auto's uw kinderen daar boven laat zitten.
De Civic is leverbaar met die heerlijke diesel, die eerder van de Accord zo'n goede zakenauto maakte. Het zal niemand verbazen dat ook de Civic met deze machine goed uit de verf komt. Wel is hij vrij rumoerig, we krijgen de indruk dat Honda de isolatie van het motorcompartiment bij de Civic wat verslonsd heeft; jammer. Ook is er, voor wie het allemaal niet zo snel hoeft, een 83 pk 1.4 benzinemotor, waar we overigens nog niet mee gereden hebben. Naast de standaard handgeschakelde zesbak komt er ook een zestraps automaat beschikbaar. Er zijn drie uitvoeringniveaus; Comfort, Sport en Executive. Alleen de 1.4 is er in een kale, naamloze uitvoering.
De officiële introductie van de Civic staat gepland voor 14 januari 2006, maar de dealers hebben de auto al medio december in de showroom staan. Voorlopig moeten we het met de vijfdeurs stellen, maar in december 2006 volgt de driedeurs uitvoering. Of en wanneer er een snelle Type R komt, is volgens de importeur nog niet bekend. Wel kunnen we in de toekomst een hybride Civic verwachten.
De complete rij-impressie met de nieuwe Honda Civic staat in AutoWeek 48, die op 23 november in de winkels ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.