Gereden: Honda Civic 1.6 i-DTEC
Het is pas tien jaar geleden dat de Civic voor het eerst met een dieselmotor leverbaar was. Als basis diende toen de 1.7 van Isuzu. Pas in 2003 presenteerde Honda haar eerste eigen dieselmotor, de 2.2 i-DTEC. Nu is er dan eindelijk een kleinere versie, de 1.6 i-DTEC. Het is bovendien de eerste krachtbron die onder Honda's nieuwe label 'Earth Dreams Technology' verschijnt. De turbo heeft verstelbare schoepen, de interne mechanische wrijving ligt volgens Honda op het niveau van een benzinemotor en de combinatie van motor en bak is 54 lichter dan die van de 2.2 diesel.
Minder gewicht
De nieuwe 1.6 is op constante snelheden stil. Maar tijdens het accelereren hoor je 'm duidelijker dan sommige andere dieselmotoren in deze klasse. Wat koppel en vermogen betreft doet de nieuweling niet eens zo gek veel onder voor zijn grotere broer. Trekkracht is dan ook in ruime mate voorhanden, al vanaf 1.500 toeren en de motor weet dat lang vol te houden. Een bijkomend positief effect van de 54 kg lichtere aandrijflijn is het feit dat er minder gewicht op de voorwielen drukt. Kortom, de neus is lichter en dat voel je tijdens het rijden. Fiscaal gezien pakt het voor de Civic niet zo gunstig uit, vanwege de (overigens geringe) CO²-uitsoot van 94 gram, dat is zes te veel. Daarin troeven de Focus en Mégane hem af, die met hun 88 gram nét voor de 14%-categorie in aanmerking komen. De Honda mag echter 1.500 kg trekken, de Mégane 1.300, de Focus niets. Een exacte prijs heeft de importeur nog niet, de marktintroductie is in april volgend jaar.
Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek nummer 1 – 2013