Gereden: Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST
Ford Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta ST
Na 3 jaar komt Ford met een snelle versie van de Fiesta. De 150 pk sterke ST is het wachten waard geweest.

Na 3 jaar komt Ford met een snelle versie van de Fiesta. De 150 pk sterke ST is het wachten waard geweest.

Al op het eerste gezicht zie je dat de ST anders is dan de doorsnee Fiesta. Zo is deze sportieveling uitgerust met bumpers die grote verwantschap vertonen met ander ST-materiaal uit de Ford-stal. Deze bumpers en de achterspoiler maken ook deel uit van de uiterlijke kenmerken van de eveneens vanaf februari leverbare Fiesta Sport. De ST onderscheidt zich echter van die zwakkere (en ook goedkopere broeder) door z'n zijskirts.

Grote gretigheid
Hoewel het uiterlijk als geslaagd bestempeld mag worden, gaat het bij deze auto om de techniek. En daar is flink werk van gemaakt. Het onderstel is behoorlijk onderhanden genomen en onder de motorkap ligt een potente krachtbron. Deze motor, een tweeliter viercilinder, is een bekende uit de Mondeo en de nieuwe Focus. Overigens is deze krachtbron niet één op één overgenomen. Dankzij een aangepast inlaatsysteem is het vermogen gestegen van 145 naar 150 pk, een alleszins leuke waarde voor deze 1.137 kg wegende hatchback.
Zonder slag of stoot ging het trouwens niet om deze motor in het compacte vooronder van de Fiesta te plaatsen. Zo is het uitlaatsysteem opnieuw getekend, hebben hulpaggregaten zoals de aircopomp en dynamo een nieuw plekje gekregen en staat de motor zes graden achterovergekanteld. Met effect: de motor past nu netjes onder de motorkap en vormt daar een uitdagende attractie. Een beetje luidruchtig is 'ie wel, maar dat is leuk voor zo'n sportief karretje.

Veel speelruimte
Wanneer je echter met het onderstel kennismaakt, laat je de lange rechte snelwegen voor wat ze zijn. Je gaat op zoek naar slingerende binnenwegen. Nu is de gewone Fiesta al gezegend met een voorbeeldig weggedrag, de ST is nog beter. De veren zijn stugger geworden, de schokdempers werken wat harder en de remmen zijn groter. Met dit onderstel kleeft de auto erg lekker aan het wegdek. Mooi voorspelbaar gaat de Fiesta ST de hoek om. Wanneer je dat iets te snel doet, glijdt hij lekker over z'n voorwielen naar de buitenbocht. Je hebt wat speelruimte voordat het ESP ingrijpt.
Wat een wereld van verschil vormt de ST met de eerste sportievere Fiesta, de XR2 uit 1981; die was met 84 pk goed voor een top van 160 km/h. Voor die tijd best aardig, tegenwoordig weinig imponerend. De basis-Fiesta, de 1.3 Style, bereikt op dit moment dezelfde top en doet dat met 70 pk. Er is de afgelopen 23 jaar een boel veranderd.

De volledige rij-impressie van de Ford Fiesta ST is te lezen in AutoWeek 51, die woensdag 8 december in de winkels ligt.


Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.