AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Ford Fiesta en Fusion
Volgend jaar is het al weer dertig jaar geleden dat Ford de Fiesta op de markt bracht. In 2002 kreeg de Fiesta de vorm die hij tot vandaag de dag heeft. Of beter gezegd, tot gisteren. Want na drie jaar Fiesta 5 vond Ford het tijd om de auto een facelift te geven.
Volgend jaar is het al weer dertig jaar geleden dat Ford de Fiesta op de markt bracht. In 2002 kreeg de Fiesta de vorm die hij tot vandaag de dag heeft. Of beter gezegd, tot gisteren. Want na drie jaar Fiesta 5 vond Ford het tijd om de auto een facelift te geven.
De Fiesta was een modern, fris ogende auto en dat is hij gewoon gebleven. Vernieuwd zijn de bumpers, de grille en de lichtunits rondom. Afijn, gewoon de geijkte ingrepen. Waar de Fiesta wel wat verbetering kon gebruiken, is dat dan ook goed gedaan. Het dashboard zag er op zich prima uit, maar viel wat uit de toon door harde, goedkope materialen. De lijnen zijn dan ook redelijk hetzelfde gebleven, maar Ford heeft de materialen allemaal opnieuw uitgekozen en daarbij is veel kritischer te werk gegaan dan drie jaar eerder.
Zoals gezegd is er aan het motorenpalet niets veranderd. Ook aan het onderstel is niet getornd, en dat is maar goed ook. We hebben het al vaker gezegd, maar na een ochtend door het bergachtige achterland van de Costa del Azahar te hebben geboenderd, kunnen we het niet laten opnieuw de loftrompet op te steken over het stuurgedrag van de Ford Fiesta. Het is een heerlijk gooi- en smijtijzertje, dat zich lekker direct en scherp de bochten in laat sturen. Beetje gas bij en je leidt een lekker potje onderstuur in. Ga je vervolgens plotseling van het gas af, dan laat de motorrem de achterkant uitbreken. Dat alles heel gemodereerd, zodat plotselinge en dus gevaarlijke verrassingen achterwege blijven. Jammer dat de 1.4 TDCi wat koppel tekort komt. Zeker voor een diesel dwingt hij je te veel in hogere toerenregionen te blijven. Daarbij wordt hij wat rumoerig. Overigens is dat op een vlakke snelweg bij in ons land wettelijk geaccepteerde snelheden niet nodig, en zo lang is deze diesel juist lekker stil. Ook over de versnellingsbak hebben we weinig te mekkeren. De verhoudingen zijn goed gekozen en de bak laat zich soepel bedienen.
We leveren de Fiesta weer in en krijgen er een Fusion voor terug. Eveneens uitgerust met de 1.4 TDCi 8V Duratorq dieselmotor. De veranderingen aan de Fusion zijn overwegend dezelfde als die van de Fiesta, op wiens basis de Fusion is gebouwd. De Fusion is zeven centimeter hoger en tachtig kilo zwaarder dan de Fiesta, en dat is net genoeg om het bijzondere aan het rijgedrag weg te nemen. Er is verder niks mis met dat rijgedrag, maar de Fusion mist dat aparte. Ook de Fusion is vanbinnen op een zeer positieve manier opgewaardeerd. Alleen het was drukke motiefje in het bovenste paneel van het dashboard kan ons niet bekoren.
Net als voorheen zijn de Fiesta en Fusion leverbaar met een handgeschakelde vijfversnellingbak, een viertraps automaat en de EST, die de berijder de keuze laat. De uitvoeringsniveaus variëren van de relatief eenvoudige Champion tot de luxe Ghia. De Fiesta is er ook nog in de Sport en de ST-uitvoering. Ook de populaire Futura-uitvoeringen blijven op de gefacelifte versies gewoon leverbaar. Een Fiesta is er vanaf 11.995 euro (1.3 8V Champion), de Fusion-prijslijst start bij 14.995 euro (1.4 16V Champion).
De volledige rij-impressie van de vernieuwde Fiesta en Fusion staat in AutoWeek 45, die op 2 november verschijnt.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?

Ford Fiesta 1.25 TITANIUM | CLIMA | CRUISE | TREKHAAK | 1e EIG!
- 2012
- 89.618 km
€ 5.999

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Vignale | 125pk | Stoel & stuurverwarming | Half leder | B&O Sound | Trekhaak | Carplay | Keyless | Camera | Climate control | Park Assist | Cruise control | Navigatie
- 2019
- 112.428 km
€ 11.900

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ST-Line X
- 2021
- 63.620 km
€ 15.945
Lees ook
Nieuws
Deze leuke Ford Fiesta is nog redelijk origineel - In het wild
Nieuws
Ford Fiesta met weinig ervaring kost niet veel - Liefhebber Gezocht
Ford Fiesta ST200 (2016) – Op de rollenbank
Vergelijkende test