Gereden: Fiat Panda

Fiat Panda
Panda? Dat stond voor klein, praktisch en goedkoop. Nu is de Panda terug in een moderne mini-MPV-vorm. We maakten de eerste kilometers.

Panda? Dat stond voor klein, praktisch en goedkoop. Met een guitig Italiaans karakter. Nu is de Panda terug in een moderne mini-MPV-vorm. Langer, breder en hoger dan voorheen. Een reusje! We maakten de eerste kilometers.

Tip van de week: bestel u nieuwe Panda mét dakrails. Want wat staat dat de nieuwe kleine Fiat goed. Agila, Twingo, Arosa, Atos, Matiz, Cuore, allemaal moeten ze met deze nieuwkomer rekening gaan houden.
Met een weinig sprankelend maar strak Punto-voorkantje en een eigenwijze, korte kont met opmerkelijk derde zijruitje, staat er wel een fris, stoer karretje. Een kleintje dat verrassend comfortabel rijdt. De eerste kilometers worden we verwend door een zachte vering. Dit heeft niets meer van een klein stuiterbakje! Hij mag van ons zelfs wel wat steviger geveerd. Gelukkig houden de stoelen van de nieuwe Panda ons in bochtenwerk goed op de plaats want overhellen wil de Italiaan ook best. Waar de auto ook niet vies van is, is een beetje onderstuur. Vrij vlot zoekt de auto de buitenkant van de bocht op. Met gas terugnemen is dat overigens vlot te corrigeren.
De bestuurderspositie vinden we helemaal goed. Fijne stoelen en een perfecte bereikbaarheid van de hoog geplaatste pookknop, die zich ook nog goed laat schakelen. Er is ook een Dualogic-bak te bestellen voor wie wil kiezen tussen sequentieel handmatig of helemaal niet schakelen. Alleen op de 1.2.
De iets hogere zitpositie geeft een goed verkeersoverzicht en dat derde zijruitje biedt net even wat meer zekerheid. Nog vrolijker worden we van de aandacht die Fiat aan het interieur gaf. Ze hebben er gewoon iets leuks van gemaakt, ook al rijd je 'basic'.
De Panda begint zijn tweede loopbaan met twee verschillende benzineversies: 1.1 en 1.2-viercilinders. Van respectievelijk 54 en 60 pk. In januari komt de 70 pk 1.3 Multijet diesel.
De 60 pk benzineversie past prima in de Panda. Alleen in 4 en 5 is het met de acceleratie bergop natuurlijk wel gedaan, maar eerste indruk is dat de Fiat prima met de 1.2 bedeeld is. Ook motorlawaai blijft mooi binnen de perken. De 1.3 Multijet is bijna nog stiller, die horen we alleen met de ramen open. De 70 pk sterke commonraildiesel sleurt er behoorlijk aan en maakt dit meteen tot de snelste Panda. En de zuinigste, want de diesel is goed voor 1 op 23 volgens de fabriek.
Motoren, bediening, uiterlijk; de nieuwe Fiat heeft troeven in handen. Maar het echte onderscheid met vroeger ligt op het praktische vlak: de Panda is ruimer geworden. Testen we uit en... het klopt. Je kunt in de Panda behoorlijk achterin zitten. Vanaf januari komt de Panda ook met een verschuifbare achterbank á la Twingo. Maakt de auto nog wat veelzijdiger. Over de toekomst gesproken: een driedeurs, een 4x4 en een snelle Abarth-versie zitten in de Panda-pijplijn. Over volwassen worden gesproken.

Dit zijn de definitieve prijzen...

1.1 Active: 8.495
1.1 Active Plus: 9.195
1.2 Dynamic: 9.695
1.2 Emotion: 11.795
Active heeft sowieso neerklapbare achterbank, achterruit met verwarming en wisser en van binnenuit verstelbare buitenspiegels. Verder twee airbags voor, een derde remlicht en follow-me-home verlichting, Active Plus heeft bumpers in kleur, dakrails, stuurbekrachtiging en verstelbaar stuurwiel.
Dynamic heeft ABS, elektrische ruiten voor, central lock en toerenteller als meeruitrusting. Topmodel Emotion doet daar een radio-cd-speler, airco, elektrische buitenspiegels, hoofdsteunen achter, lichtmetalen velgen en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel bij.
Verder biedt Fiat nog drie pakketten aan: Sky (o.a. mistlampen en groot open dak), Sound (o.a. 6 speakers en mistlampen) en Class (o.a. airco en dakrails).

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.