Gereden: Audi S3 Cabriolet

Audi S3 Cabriolet
Audi S3 CabrioletAudi S3 CabrioletAudi S3 CabrioletAudi S3 CabrioletAudi S3 Cabriolet
Voor het eerst in de geschiedenis plakt Audi nu ook een S-logo op de open versie van de A3. En zo ontstaat de S3 Cabriolet, een vierpersoons cabrio mét 300 pk en vierwielaandrijving. Is deze wonderlijke combinatie iets om blij van te worden? Hier zijn onze eerste indrukken.

Op het eerste gezicht is het de grootste onzin om 300 paardenkrachten en vierwielaandrijving te proppen in een auto die voornamelijk voor ontspannen cruisen gebruikt zal worden. En toch is dat precies wat Audi doet met de nieuwe S3 Cabriolet. Net als de dichte versies krijgt de dakloze variant de bekende 2.0-liter TFSI turbobenzinemotor van Audi onder zijn aluminium motorkap. Met 300 pk en 380 Newtonmeter voldoende om de S3 in 5,4 seconden op de honderd te krijgen en een top van 250 km/h binnen handbereik te brengen. Op die snelheden zit de cabrio, met dank aan de standaard zestraps S-Tronic automaat, dan ook voordat je er erg in hebt. Zeg maar dag tegen je haarlijn...

Quattro
Om al die krachten in goede banen te leiden, monteert Audi dus het eveneens bekende Quattro-vierwielaandrijvingssysteem onder de S3. In principe krijgen de voorwielen van de auto de aandrijfkrachten, maar als het nodig is schakelt de Haldex-koppeling (die beduidend sneller en vloeiender in actie komt dan vroegere generaties) de achterwielen bij. Daar profiteert de S3 vooral van bij het uitaccelereren van een bocht, want waar de auto zónder quattro zeker zou gaan schaatsen over zijn voorwielen, trekt de S3 zich behoorlijk netjes de bocht uit. Zonder enig drama, maar dat zijn we gewend van de sportievere Audi's. Het geeft de auto een soort zorgeloosheid: zelfs als je niet bovengemiddeld goed kunt sturen, rijg je snelle bochten met gemak aan elkaar.

Zwaar lijf
Als het aan de S3 zou liggen, zijn die bochten overigens liever niet te krap. Hoewel de auto verrassend goed instuurt en niet snel onderstuurt, merk je dat er heel veel gewicht de hoek om moet. Leeg weegt de S3 cabrio, ondanks allerhande gewichtsbesparende maatregelen, een lieve 1.620 kilo. Moet je bijvoorbeeld een beetje extra sturen omdat de bocht knijpt, dan merk je dat het gewicht wat gaat werken en de voorbanden hard hun best moeten doen om de juiste lijn vast te houden. Bovengemiddeld lichtvoetig is deze opvallend stijve opper-A3 dus niet... Lekker op de boulevards houden dus!

Wil je meer weten over de nieuwe Audi S3 Cabriolet? Houd dan de papieren AutoWeek in de gaten voor de uitgebreidere Eerste Rijtest. Daarnaast hebben we inmiddels ook een video geschoten van de auto, dus ook die zie je snel op onze kanalen verschijnen.

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.